Ole Gunnar Skogli og Anders Nygård i fullt driv gjennom Dokkeberg-etappen, den velkjente og lynraske etappen langs elva utenfor Rødberg.

Hjemmeseier med et følelsesladd bakteppe

Da Ole Gunnar Skogli fikk mikrofonen i fjeset på målrampa, så ble det en umulig oppgave å holde tårene tilbake.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Med bøttevis av erfaring og et topptempo verdig i klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler, så ble Numedalsrally en helt spesiell opplevelse for fetterne Ole Gunnar Skogli og Anders Nygård i hvert sitt sete i bilen.

RALLY: Med bøttevis av erfaring og et topptempo verdig i klassen for eldre firehjulsdrevne rallybiler, så ble Numedalsrally en helt spesiell opplevelse for fetterne Ole Gunnar Skogli og Anders Nygård i hvert sitt sete i bilen.

Tross solide veier og enorme snøforhold, så ville værgudene denne lørdagen sørge for fuktig nedbør og grisete forhold ute på skogen selv om veiene i seg selv holdt ganske godt, været tatt i betraktning.

Men det ble en manndomsprøve av rang for både Skogli og alle andre som deltok i Numedalsrally. Men klassens gullfavoritt i år fikk brukt alt han hadde av erfaring for å ta bilen hjem til mål.

– Jeg syns det var dritgromt. Men det kan være veldig krevende føre, og med hånda på hjertet har jeg ikke vært så mye i brøyta de siste ti åra til sammen som jeg var på Vergjedalen alene, humrer Ole Gunnar Skogli overfor Parc Fermé.

– Det er jo spennende når bilen går og vugger i 190-200 kilometer i timen. Da var det ekstra nerver ute og gikk, la han til.

Mintes far og onkel

Selv om det er over 30 år siden han flyttet ut av bygda, hvor han nå er bosatt på Jevnaker, så har han likevel sterk lokal tilknytning både med tanke på familie og geografi. Derfor er det å gå til topps i Numedalsrally alltid noe helt spesielt.

Men ekstra spesielt ble det nå, for nå var det fetter Anders som satt i høyrestolen. Anders Nygård har vanligvis vært kartleser for en annen lokal helt, Jan Egil Halland, men Halland stod over årets utgave,

Det var vanskelig for Ole Gunnar Skogli å holde tårene tilbake på målrampa i Rødberg sentrum etter å ha vunnet på hjemmebane.

Og Anders' avdøde pappa og Ole Gunnars avdøde onkel, Egil Nygård, var i mange år selve «Mr. Numedalsrally» som holdt roret på den lokale rallyskuta med stødig hånd, før han gikk bort så altfor tidlig i desember 2017.

For det var nettopp minnet av Egil som framkalte de ekstra følelsene med tanke på omstendighetene rundt seieren de nå tok sammen. For på taket har de også et eget klistremerke for å hedre deres far og onkel.

– Anders sin far og min kjære onkel Egil var jo løpsleder i alle år. Og dette er første gang Anders og jeg fullfører Numedalsrally sammen. Da blir det ekstra emosjonelt, skjønner du. Egil sa jo en gang at «det hadde vært artig hva dere to kunne utgjort sammen en gang», selv om visste at det var Jan Egil og Anders om var duoen. Men man kunne jo alltid tenke seg, sa han. Og da be det sånn nå, og når Molly (Pettit, TV-reporter, journ.anm.) kom med mikrofonen, så ble det forbaska klundrete å sette ord på dette, sier Skogli et par timer senere til Parc Fermé.

Bygger verstingbil

Han har en relativt solid ledelse i NM-sammendraget nå som sesongen allerede er halvkjørt og vinterdelen av norgesmesterskapet er over. Han er forsiktig optimist med en klar målsetning om å gå for gullet. For neste år skal han tilbake til tohjulstrekk.

– Jeg bygger den verste «cosworthen» som skal være i stand i løpet av året, sier Skogli, og snakker da om en Ford Sierra som han er godt kjent med fra tidligere.

Ole Gunnar Skogli (venstre) og Anders Nygård er nære fettere og begge aktive bilspotutøvere over mange tiår. At de nå sitter i samme bil fører også med seg en helt spesiell historie.

Men denne skal være med å krydre nasjonalklassen neste år. Vi ber han utdype hva som er «verst» med denne børsa.

– Det er total maniac, ja - hehe, med den gamle motoren fra den blå Hafsengen-Escorten som den gang hadde rundt 870 hestekrefter. Vi tar den ned til 320-330 så den blir holdbar. Ellers så er det alt verst av komponenter fra Gruppe A og WRC, og det er ikke én brukt del på den, slår Skogli stolt fast, og gleder seg til forhåpentligvis å få start på bilen nærmere høsten.

Cosworth vs. M3

Så det å kjøre Subaru nå er et mellomsteg, men han er absolutt i posisjon til å sikre seg et NM-gull. Det vil i så fall bli hans første NM-tittel og NM-medalje forøvrig i rallykarrieren.

For det at Halland stod over Numedalsrally handler også om at han setter i stand sin BMW M3 på nytt. Skogli kan avsløre at de to har en pakt gående, hvorpå han muligens må gi fra seg fetteren sin til høyrestolen til Halland igjen om de skal følge tradisjonene.

– Anders og jeg har kjørt mange løp sammen de siste tre årene, men dette er første Numedalsrally sammen. Men Jan Egil og jeg har tatt hveradnre i hånda på det blir en Coswort vs. M3-fight neste år. At jeg kjører Subaru nå er bare for å holde farta i kroppen mens jeg bygger Cosworthen, sier Skogli.

Powered by Labrador CMS