Høydramatisk i kulissene – 80 grader i cockpiten og brannsår av drikkevannet

Dennis Olsen gjennomgikk et voldsomt slit, fysisk og psykisk, etter det han betegner som sin største enkeltseier noen sinne.

Publisert

Det var ikke bare i sluttspurten at det ble dramatikk. For eksempel da teamkompis Matt Campbell kjørte seg opp på mesterlig vis, før han ble etterforsket for en potensiell ureglementær forbikjøring som han senere slapp unna med og dermed fikk beholde den knallsterke seieren for teamet.

Dennis Olsen, sammen med lagkameratene Dirk Werner og Matt Campbell og resten av EBM - jublende glade for en sterk prestasjon med 12-timersseieren. (Foto: Porsche)

Det var ikke bare i sluttspurten at det ble dramatikk. For eksempel da teamkompis Matt Campbell kjørte seg opp på mesterlig vis, før han ble etterforsket for en potensiell ureglementær forbikjøring som han senere slapp unna med og dermed fikk beholde den knallsterke seieren for teamet.

Men for Dennis Olsen var også 12-timeren i Bathurst i Australia en voldsom påkjenning for ham alene. Ikke bare skulle han mestre en ny bane i nye omgivelser med et nytt team. Men det meste som kunne gå galt, uten at det rokket ved seiersmulighetene, det var i ferd med å gå ordentlig galt.

– Altså, det var helt jævlig. Denne varmen, den. Ja, nei. Jeg er helt ferdig, sier Dennis Olsen lykkelig, men utmattet, til Parc Fermé på telefon fra andre siden av kloden.

Ingen kjøling

Dennis Olsen, nervøs og spent i pitgarasjen den siste timen. (Skjermdump: Bathurst 12h Live Stream)

For denne varmen skulle virkelig sette nordmannen på prøve. For ikke å si nesten ut av spill og fatning. Ingen form for kjøling fungerte i det hele tatt. Ikke har de aircondition i bilen, kjølingen i dressen fungerte ikke, og drikkevannet regelrett kokte.

Temperaturen inni cockpiten estimerer han til 80 til 90 varmegrader. Planene om dobbeltstint for både ham og Matt Campbell måtte de bare kutte helt ut av sikkerhetsmessige årsaker. Etter at Olsen først kjørte dobbeltstint på totalt to timer, ble dette kortet ned til cirka én time over to enkeltstint for ham senere.

– Vi er ferdige alle sammen. Jeg fikk brannsår i munnen på grunn av drikkevannet. Cool-suiten fungerte ikke og det var ingen vifte til hjelmen. Vi kokte fullstendig, sier Olsen.

Differensialen kunne havarert når som helst

Dennis Olsen gjennom ett av de mest ikoniske partiene på Mount Panorama. (Foto: Porsche AG)

Dramaet skulle heller ikke bare handle om varme. De siste fire timene kjørte de med en differensial som kunne havarere når som helst. De merket i innbremsinger og gasspådrag at det var noe som ikke stemte, selv om dette ikke gikk utover selve tempoet.

Men de hadde ikke holdt ut i for eksempel et 24-timersløp.

– Nei, det hadde vi ikke tålt. Vi visste ikke om det kom til å gå nå en gang, sier 22-åringen fra Våler i Østfold.

https://parcferme.no/racing/de-norske-gt3-gutta-i-fyr-og-flamme-for-arets-forste-duell/

Selv om det finnes flere større enkeltløp, så er dette det største løpet på det australske kontinent sammen med Bathurst 1000 som kjøres på høsten.

Det er likevel mange faktorer som gjør at dette er noe av det største Olsen har opplevd på racerbanen, kanskje til og med større enn sammenlagtsølvet i Porsche Supercup i 2017, selv om han ikke vil sammenlikne enkeltløp med mesterskap.

– Men ja, dette er nok det største jeg har vært med på ut ifra de forutsetningene vi hadde. Det å vinne med alt som skjedde, det er helt sykt. Og Matt, altså. For en mann. Han har vært helt fantastisk, sier Olsen som sin ankermann som satte spikeren i kista den siste halve timen.

– Han kjenner denne banen inn og ut, kan hver eneste sving, og har kjørt løp her siden han var 15 år gammel. For oss har han vært et verktøy slik at vi kan bli raskere sjøl, sier Olsen, og ramser opp andre trivialiteter som gjør at denne seieren vil huskes.

Historisk på mange måter

Dette var første gang at Porsche-legenden Earl Bamber stilte med eget team, EBM, og altså med seier på første forsøk.

Det er første gang en Porsche vinner på Mount Panorama, det var første løpet til Dennis Olsen både for teamet og på den legendariske banen, og det var siste løpet for denne generasjon 911 GT3 R ettersom de nå har kommet med ny bil.

– Det å kjøre på denne banen er helt sinnssykt. Vi har jo sammenliknet den med Nordsløyfa, men denne er egentlig sykere. På Nürburgring har du i alle fall noen gressletter før du treffer autovern. Her har du muren rett inn til banen, og det er går så fort selv om det er så trangt. Selv om jeg forberedte meg godt på banen, så handler det om å få trygghet og god følelse. Jeg sleit veldig på treningen med dette. Men i løpet fikk jeg flere runder, og da kom tryggheten, sier han.

Hylles av sine egne

Christian Krognes og Dennis Olsen før start søndag morgen lokal tid. (Foto: Privat)

Gratulasjonene har ikke latt vente på seg. Den profilert bilsporteksperten og sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, har fulgt Dennis Olsens utvikling i mange år. Og han lot seg naturlig nok imponerte stort over det han og teamet leverte.

– Det er helt vilt. Klarer noen å toppe dette i år? Jo, Dennis selv på Le Mans, sier en stolt sportssjef til Parc Fermé.

Også hans norske rival Christian Krognes, som måtte bryte etter én time, lot seg imponere over landsmannen og hans team, selv om deres knallsterke opphenting blant annet gikk utover deres merke-kolleger i BMW-teamet Schnitzer.

– Ja, det er helt sykt. Det er så innmari fortjent. Den siste timen var helt «insane», sier Krognes.

Powered by Labrador CMS