I en alder av 16 år har han sprengt reiserekordene sine gjennom 2019

Når man ser dette regnestykket, så er det kanskje ikke så rart at Dennis Hauger er glad for å være ferdig på skolen.

Publisert

(AURSKOG): – På videregående er det jo en slik 10 prosents fraværsgrense. Den hadde jeg «maksa» første måneden, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Dennis Hauger viser oss kjelleren hvor mange av de gjeveste pokalene er plassert, sammen med et tegning han fikk etter 2018-sesongen i Storbritannia. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(AURSKOG): – På videregående er det jo en slik 10 prosents fraværsgrense. Den hadde jeg «maksa» første måneden, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Vi kan avsløre først som sist; siden mars, da kontrakten var på plass, testing var i gang og det nærmet seg sesongstart, så har han hatt 215 reisedøgn. 72 flyvninger er det blitt. Dette er det ikke Dennis selv som har oversikt over, men pappa Tom Erik kan bekrefte utregningene overfor Parc Fermé.

Walk-in closet ble simulatorrom

Vi møter Dennis hjemme i romjula. Denne sjeldne gangen han er hjemme på Aurskog. Helt alene også for anledningen. 

Nylig har han kastet glans over det lokale kjøpesenteret etter at hans sponsor Bakke AS kjøpte tilbake Formel 4-bilen han kjørte med i 2019 som ble stilt ut der i julestriden. Samme bil han har kjørt med over 21 løpshelger gjennom året, i tillegg til mye testing og simulatortrening utenom.

Hjemme har det stort sett gått i «late» morgener, sene kvelder med simulatorspilling med gode kamerater og ellers verdifull avkobling. Som virkelig trengs.

– Joda, jeg sover til ni. Kanskje halv ti. Men så sitter jeg gjerne oppe til ett-tiden på natta og kjører iRacing med blant annet Emil (Heyerdahl, journ.anm.). Ingen av oss går jo på skole lenger, så da blir det gjerne litt sent, flirer Hauger, og viser oss walk-in closetet som primært er innredet med PC, playseat, ratt og pedaler.

Han legger ikke skjul på at han, allerede som 16-åring og såvidt ferdig med ungdomsskolen, er lei av flyplasser. Det må riktig nok til skal han leve ut drømmen om en dag å komme til Formel 1 og bli en internasjonal bilsportprofil med mål om å være helt der oppe i eliten.

Lei av flyplasser

Dennis viser fram «sim-rigget» sitt i dette lille rommet i kjelleren. Ikke nødvendigvis det mest avanserte, men nok til at Hauger både kan ha det moro og samtidig få litt igjen fra den virtuelle kjøringen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men medaljen har alltid sine baksider. Flyplasser er ikke lenger spennende og fascinerende, slik mange unge gutter kanskje synes det er. For Hauger er det nå bare et ledd i reisen som kreves for at han skal være «alle» steder.

Mange turer til England blir det, riktig nok, til Red Bulls fasiliteter med verdifull simulatortrening. Ellers er det testing fjernt og nært i Europa, noe det er blitt mye av for å komme seg ordentlig inn i Formel 3-varmen. Derfor er dagene rundt jul og starten på nyåret endelig tiden hvor han kan slappe av.

– Jo, man blir jo lei av å fly da. Spesielt hvis det blir forsinkelser og slikt. Vanligvis går det jo fort og effektivt, og det blir man jo vant til. Men jeg hater å være på flyplasser når man kommer inn i køer og forstyrrelser og slik, sier Hauger.

900.000 i «snapscore»

Han er født i 2003. «Generasjon mobiltelefon og nettbrett» vil noen kanskje kalle det. At mobilen er en god venn å ha i kjedelige tider på døgnet legger han ikke skjul på.

Scoren hans på Snapchat er jo «bare» 900.000, for dem som er kjent med hva dette begrepet innebærer.

– 900.000 er jo lite da, sier Hauger, som etter å ha tenkt seg om skjønner at dette er nesten 1000 «snaps» om dagen siden han fikk seg en ny Snapchat-profil for snart tre år siden.

– Jeg har lav score i forhold til mange. Folk jeg kjenner har ti millioner liksom, legger han til.

For Hauger er ikke tekstmeldinger, ei heller Messenger, der han kommuniserer for det meste. Det handler først og fremst om Snapchat med sine venner, og WhatsApp når det er litt mer profesjonelle settinger.

Mobilen er sjeldent mer enn en liten håndsrekning unna for Dennis Hauger og de fleste andre i hans generasjon. Her fra Bilsportgallaen i 2018 sammen med en annen bilsportutøver, Marcus Påverud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han erkjenner at det blir mye telefontid, spesielt på flyplasser eller på bussen og toget når han må komme seg rundt uten pappa Tom Erik eller andre førerkortinnehavende personer i nær omkrets.

– Det er vel sånn for alle nå, tror jeg. Det er jo sånn verden er blitt. Man tenker jo ikke over hvor mye man faktisk er på telefonen, sier Hauger.

Foreløpig er ingen kontrakt enda signert. Formaliteter gjenstår, men alt ligger an til at det blir FIA Formel 3. Det innebærer ni løpshelger, to løp per løpshelg, og alle samkjøres med Formel 1-helgene. FIA Formel 3 regnes da for å være det tredje trinnet på vei opp til denne formelbilstigen som for Hauger forhåpentligvis en dag ender med nettopp Formel 1.

Powered by Labrador CMS