Esapekka Lappi fra det gigantiske hoppet på Ruuhimäki-etappa i Finland da han fikk én sjanse i WRC-klassen, og kvitterte med en knallsterk fjerdeplass.

Lappi får ikke Toyotas ekstrasete når Ogier skal kjøre

Selv om Toyota åpner for en femtebil i rekka, så vil ikke det gi Esapekka Lappi full sesong i Toyota-comebacket neste år. Kan det likevel åpne seg en mulighet for Andreas Mikkelsen?

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det er nettstedet DirtFish som kan bekrefte dette, etter at de for et par uker tilbake også kunne bekrefte at teamsjef Jari-Matti Latvala ønsket å opprette en femtebil vis-a-vis Takamoto Katsuta i deres nyopprettede B-lag «Next Generation».

Da Esapekka Lappi signerte ny kontrakt med teamet som ga ham den første VM-muligheten i 2017, så var betingelsen at han skal kjøre de løpene som verdensmester Sebastien Ogier ikke stiller. Sistnevnte gir seg etter den inneværende sesongen med satsing på toppnivå, men ønsker å kjøre noen utvalgte løp, noe teamsjef Latvala vil gi ham tillit til.

Holdes av til kundefører

Det betyr med andre ord at Lappi og Ogier skal dele denne tredjebilen, slik det har vært kjent lenge, men han får altså ikke sjansen i «femtebilen» når Ogier gjør sine innhopp.

– Vi tenker ikke på den måten. Det er klart og tydelig at Sebastien og Esapekka bytter på tredjebilen vår. Den femte bilen er et sete i Next Generation-teamet, hvor vi åpner opp muligheten for en kunde. VI har ikke gjort noen beslutning på kundebil enda, og det vil jeg understreke. Men vi har sett etter muligheter, og vi vil se etter flere muligheter, sier Latvala til DirtFish.

Har snakket med Toyota tidligere

Da Parc Fermé var i kontakt med Andreas Mikkelsen tidligere i høst var det naturlig å høre hvorvidt dette setet kunne vært aktuelt for ham. Mikkelsen var ganske sikker på den gang at femtebilen ville vært forbeholdt Lappi i de løpene Ogier stiller, noe Latvala nå klart tilbakeviser.

Mikkelsen ønsker heller ikke være en kundefører, det vil si at han selv må stille med egne penger for å kjøre, selv om han også tidligere har vært åpen for at han muligens er nødt til å investere i noen få sjanser på toppnivå for gjøre seg attraktiv blant fabrikkteamene på øverste nivå igjen. Det til tross for at han vant både EM og WRC 2 i Rally2-kategorien denne sesongen.

– Jeg sier ikke nei om muligheten byr seg hos Toyota. Jeg har pratet en del med de gjennom året, og de har ligget i kortene at de har en bil til. Men den tror jeg enten blir til Lappi eller til noen som han ha med seg penger inn i WRC, sa Mikkelsen i vårt forrige intervju.

En annen som venter på sidelinja i påvente av et ledig sete på WRC-nivå, nå kalt Rally1, er Mads Østberg, som ble nummer to i WRC 2 i år etter at han vant dette mesterskapet i 2020. Parc Fermé har enn så lenge ingen ny oppdatering på hvordan Østberg ligger han med sine planer for 2022.

Powered by Labrador CMS