Toyota vurderer å stille med fem biler i løpet av 2022

Teamsjef Jari-Matti Latvala ser ingen grunn til å spare på biler som «blir til overs».

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Testing og produksjon av neste års toppklassede biler - Rally1-biler - i Rally-VM er igang for fullt. Det er bare en drøy måned til Rally Monte-Carlo går av stabelen, nærmere bestemt 20.-23. januar, og både M-Sport, Toyota og Hyundai jobber nå på høygir for å få alt på plass.

Fortsatt gjenstår det noen formelle signaturer hos M-Sport, men mye tyder på at rallylegenden Sebastien Loeb blir å finne i enkeltløp for den britiske rallyfabrikanten. Ellers ble det i høst klart at Craig Breen blir teamets nysignering, i tillegg til at Adrien Fourmaux og Gus Greensmith også fortsetter i teamet.

I Hyundai er det allerede viden kjent at Thierry Neuville og Ott Tänak fortsetter som de to faste sjåførene, mens Oliver Solberg og Dani Sordo deler en tredjebil. Mye tyder dog på at Solberg vil få flest løp som tredjefører for teamet.

Også i Toyota blir Elfyn Evans og Kalle Rovanperä teamets faste lederstjerner. Nytt for året blir at Esapekka Lappi vender tilbake til teamet han kjørte for i 2017 og 2018 - der han blant annet tok karrierens hittil eneste seier under Rally Finland i 2017. Men Lappi får ikke full sesong, for årets verdensmester Sebastien Ogier trapper ned karrieren med å kjøre utvalgte løp.

Jari-Matti Latvala, teamsjef i Toyotas fabrikkteam i Rally-CM.
Jari-Matti Latvala, teamsjef i Toyotas fabrikkteam i Rally-CM.

Ellers kan Toyota-teamsjef Jari-Matti Latvala melde at han har klare ambisjoner om å få så mange Rally1-biler ut i felten som mulig. De har alltid tre faste førere i stallen for å plukke poeng, i tillegg til at de har deres faste fjerdefører Takamoto Katsuta som også har tung støtte fra Japan, som fortsetter som før i et eget særskilt team de nå døper for «Next Generation».

Men ifølge DirtFish utelukker ikke Latvala nå at de vil legge tilrette for en femtebil for dette som man kan tolke som et junior-team, og han utdyper det med følgende:

– Vi har fire førere, og de trenger i brunn og grunn fire chassiser. Det blir åtte chassiser. I andre halvdel av sesongen, hvis vi har noen til overs, så kan vi vurdere en femte bil. Da må den i så fall bli i vårt andre team, Next Generation. Takamoto Katsuta vil kjøre der, så det blir en andrebil for det teamet i så fall. Vi har ikke bestemt oss, men vi har muligheten tilgjengelig fordi vi har meldt på et andrelag, og det teamet kan bruke en ekstra bil, kan Latvala avsløre overfor DirtFish.

Powered by Labrador CMS