Christian Krognes jager suksess på Nürburgring i Aston Martin.

Krognes jager etterlengtet seier på Nürburgring:

– Må ha litt flaks

Han er en av de aller beste førerne på Nürburgring, men det kreves mer enn det for å vinne det legendariske 24-timersløpet. Aston Martin-føreren tror han og teamet har det som skal til denne gangen. 

Publisert

RACING: Det er høysesong for langdistanseracing i juni med tre 24-timersløp på rad. Etter Le Mans er det denne helgen duket for 24 timer rundt Nürburgring, før det neste helg er klart for samme øvelse på Spa-Francorchamps. 

RACING: Det er høysesong for langdistanseracing i juni med tre 24-timersløp på rad. Etter Le Mans er det denne helgen duket for 24 timer rundt Nürburgring, før det neste helg er klart for samme øvelse på Spa-Francorchamps. 

En fører som jakter seier ved begge anledninger er Christian Krognes. 35-åringen, som i miljøet er godt kjent for å fortsatt leve et vanlig liv hjemme i Norge ved siden av racingkarrieren, ble i år fabrikkfører for Aston Martin, og denne helgen er han på hjemmebane på Nürburgring. Krognes skal attpåtil kjøre to biler. 

Le Mans-drømmen

Noen trippel er det dog ikke, for Krognes fikk ikke plass i det som tradisjonelt sett regnes som det store høydepunktet i løpet av et år i langdistanseracing. Aston Martin-føreren mener det er muligheter for å omsider få den debuten i fremtiden. 

– Le Mans hadde vært kult altså! Jeg er fortsatt ganske tidlig i løpet med Aston Martin, og det er litt sånn at du bygger deg en vei innover i fabrikkene med ulike team og ulike serier. Min vei har hele tiden vært GT World Challenge og Nürburgring. Det er her jeg har vært mest de siste årene, men det er ikke noe i veien for å komme seg over på et sete i VM etter hvert. Det hadde vært kult, men tiden får vise hvor man havner, sier Krognes. 

Krognes vei har i stor grad vært knyttet til Walkenhorst-teamet, hvor han har kjørt i flere år. De spiller følgelig en rolle i hvor han har gode muligheter til å kjøre, selv om han nå står friere som fabrikkfører. 

– Det kommer litt an på hvor mange team det er som satser, for det er på en måte kundeteamene som driver engasjementet. Om for eksempel Walkenhorst hadde satset mot WEC. Veien er på en måte åpen så lenge det er en fabrikant som satser. 

Og han er godt fornøyd med at reisen med Walkenhorst har fortsatt selv om det nå er Aston Martin sentralt som styrer hans program. 

– Det er lett å plassere meg der fordi jeg er så godt kjent med teamet, så det er en sømløs overgang og de satser hardt der de satser. Jeg syns det er fantastisk å være i Walkenhorst fortsatt, og det har blitt et veldig bra team. 

Tøff utfordring

Før årets utgave mener Krognes at de er godt forberedt, og at Aston Martins GT3-bil er det rette instrumentet å ha til sin disposisjon. 

– Teamet har hatt ufortjent dårlige resultater de siste årene. I fjor ble vi kjørt av banen etter en halv runde da vi hadde en bra bil, og jeg tror vi har en vel så bra bil i år. Jeg gleder meg virkelig til løpet. Vi ønsker å få ut noe i år som vi ikke klarte å få til i fjor. Så jeg er optimist med tanke på løpet, men det har jeg vært mange ganger. Det slår hardt tilbake og det er så lite som skal til før det går galt, spesielt her hvor det er så mange ulike biler og ulik grad av erfaring hos førerne. 

Så hva kreves egentlig for å vinne 24-timersløpet på Nürburgring? Krognes mener de har to av tre, og den siste kan man bare håpe på går til sin fordel. 

– Man skal ha en god dose flaks, man skal ha skikkelig dagen og man skal ha en bra bil. Jeg tror vi har sistnevnte, og førerne er kjempe bra. Jeg kunne ikke bedt om bedre teamkompiser og team, så alt er på plass. Det er bare å komme seg gjennom løpet, og for å gjøre det på en god måte må man rett og slett ha litt flaks. 

Banens ekstreme natur og håndteringen av trafikken med flere tregere klasser gjør dette løpet spesielt intenst. Selv en så erfaren fører som Krognes forteller om krevende forhold, spesielt på nattestid. 

– Det er intenst altså. Det er en bane som krever utrolig mye oppmerksomhet fordi det er den banen det er, men også på grunn av trafikken. Det er spensel intenst på natten å komme seg forbi raskt og å unngå uhell. Det er så mange sånne små krøn du kjører over blindt. Det er så mange ganger på natta at det er ulike forhold før og etter et sånt krøn, og med dårlig sikt blir det ekstra vanskelig. Det er i tillegg en del av banen hvor radiokontakten er veldig dårlig, så du blir ikke varslet om ting som skjer. 

Norsk duo

Christian Krognes og Mattia Drudi etter en andreplass i NLS tidligere i år.

Krognes skal som nevnt kjøre to biler i årets utgave, nærmere bestemt nummer 34 og 35. En av de er i pro-klassen, og den andre er i pro/am-klassen. 

I pro-bilen kjører han blant annet sammen med Maria Drudi, som satte pole position og fullførte på 4. plass på Le Mans sist helg. I tillegg kjører David Pittard og Nicki Thim her. I den andre bilen finner vi en nordmann til ved Anders Buchardt, i tillegg til svenske Oliver Söderström og tyske Nico Hantke.

– Det blir utrolig gøy! Det er så morsomt. Når det er fire førere på bilen får du litt mer hvile, og det gir rom for å kjøre på to biler. Jeg har gjort det en gang før, for to år siden, men da brøt begge bilene før jeg fikk kjørt så jeg fikk ikke så mye ut av det. Aston Martin har vært utrolig driftsikre, så jeg håper det blir bedre i år

Om det skulle være noen tvil er målet å vinne det prestisjefylte løpet, og det ville naturlig nok betydd mye for Krognes som har hatt sin porsjon med stang ut i tidligere utgaver. 

– Jeg vet ikke om man skal kalle det for hjemmebane, men det har jo vært det lenge. For meg personlig hadde det hengt utrolig høyt å få det til. Det har vært drømmen hele tiden, slår han fast. 

Kvalifiseringen kjøres torsdag og fredag, før løpet ruller av gårde lørdag ettermiddag. Se alle sendetider med direktelink til TV-sendingene i vår helgeplanlegger!

Powered by Labrador CMS