Nå er det klart - elbilene blir hovedklassen i VM om to år

Ingen vei tilbake hva gjelder elbiler og Rallycross-VM.

Publisert

Det melder Autosport onsdag, og Parc Fermé kjenner også til at planene spikres i disse dager.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Det melder Autosport onsdag, og Parc Fermé kjenner også til at planene spikres i disse dager.

Dermed er det klart at elbilene skal innta VM-serien for fullt fra 2020, noe som har ligget i lufta en stund. Dette ble også forsterket ved at så mange som ni bilfabrikanter har meldt sin interesse for å være med på å sette reglementet for elbilene.

Elbil blir hovedklassen

Volkswagen, Audi og Peugeot har samtlige gitt uttrykk for at de vil gå for fullt inn i Rallycross-VM den dagen elbilene skal innføres.

– Elbilene blir verdensmesterskapet. Det blir den absolutte kategorien for VM-statusen, hevder en av Autosports kilder.

Hovedpunktene rundt regelverket ligger an til å bli at førerne sitter i et slags karbonskall og en sikkerhetsstruktur som blir en del av et chassis-kit, som også skal inkludere støtdempere og bremsesystemer.

– 15 biler er tenkt i 2020. Ni fabrikker er engasjert i diskusjonene og forhandlingene enn så lenge, men muligeten til å investere i de nødvendige komponentene og kunne bygge en bil må også være til stede for privatteam som ønsker å gå denne veien også, sier kilden videre.

Anbud på karbonskall og batteri

FIA kommer til å sende ut en invitasjon til anbud for dette chassis-settet, også med et eget anbud for batterier, de kommende ukene. Motoren og selve skallet på bilene skal derimot ikke nstadardiseres og utvikles mer individuelt, nettopp for å gjøres attraktivt for den bilrelaterte utviklingen som en relevant for at fabrikkene kommer inn i serien.

Større bakre aerodynamikk og generelt god bredde blir å forvente, skal vi tro Autosport.

– Med elektriske VM-biler betyr ikke det at Supercars forsvinner. Det er fremdeles en 100 prosent forpliktelse i å beholde dagens Supercars, og ikke bare som en europeisk, men med en form for internasjonal status slik at bilene kan kjøres utenfor Europa hvor det er interessant for markedet, heter det videre fra nettstedets kilde.

LES OGSÅ: Slik mener han at Rallycross-VM skal tilpasse seg elbilene

LES OGSÅ: Om 2,5 år kan elbiler se dagens lys i Rallycross-VM

LES OGSÅ: Snart settes det tekniske reglementet for elektrisk Rallycross-VM

Powered by Labrador CMS