
Nå kan Lars Morten endelig vise frem rallyskatten for hele verden
Endelig får Lars Morten Berntsen vist frem bilen til 200.000 tilskuere under Rally Legend.
RALLY: Når sesongen er overstått her hjemme ser flere førere anledningen til å ta turen utenlands. En av de er Lars Morten Berntsen.
Endelig skal Berntsen få kjørt Rally Legend med en sjelden Citroën Xsara Kitcar.
– Jeg har aldri kjørt det før. Vi var invitert for å kjøre i fjor, men da var jo bilen bare så vidt ferdig, så fikk vi sjansen igjen i år, forteller Lars Morten Berntsen til Pac Fermé.
Krevende prosjekt
Bilen er unik og medfører stor oppmerksomhet, men det har på ingen måte vært en enkel vei hit.
– Det har vært alt for mye jobb og kostet alt for mye penger, men nå begynner jo ting å fungere. Vi fikk kjørt oss inn og ble norgesmester i bakkeløp sist helg, så da er de tydelig at ting fungerer, og det er jo moro, sier Berntsen.
En bil du ikke akkurat ser i hvert løp medfører også utfordringer. Berntsen har måttet finne veien frem til et godt resultat selv.
– Det har vært masse utfordringer med den bilen. Det har gått med forferdelig mye tid, og det er et litt nytt konsept på alle måter. Det ble bygd fem fabrikkbiler, så det er ikke så mye informasjon å hente. Nå begynner det å gi litt frukter, sier han.
Stort løp

Rally Legend starter med shakedown på torsdag, før de første etappene kjøres fredag kveld. Løpet ruller videre med en lang dags kjøring på lørdag og tre avsluttende etapper søndag.
I motsetning til andre løp er det showfaktoren som spiller hovedrollen med opp mot 200.000 tilskuere.
– Det passer meg egentlig veldig bra nå, for nå vet vi at bilen fungerer kan du si men jeg har jo nesten ikke kjørt de to siste årene så jeg trenger jo litt kjøretrening. Det blir bare for å ruse og kjøre litt og ha det moro, og å komme til mål med hel bil, sier Berntsen.
Sammen med kartleser Gustav Rogstad befinner de seg midt i smørøyet blant legendariske biler og førere.
– Vi fikk startnummer 28 av 121 biler i den klassen som kjører på tid. Så da har vi to biler foran oss med den verste siste WRC Citroën to-literen ikke sant, og to biler bak har vi Stig Blomqvist med Audi S1, så vi er i godt selskap der,
56-åringen gleder seg mildt sagt til det som venter disse dagene i italia.
– Jeg tror det blir helt vanvittig. Nå er det egentlig litt uvirkelig syns jeg. Vi reiste ned i fjor for å se når vi ikke fikk kjørt, og vi så jo på løpet og kjørte gjennom prøvene. Det er et helt vanvittig folkeliv og vanvittig gromme svingete prøver,
Skal brukes
Allerede nå ser Berntsen fremover mot mer kjøring i 2026, og forhåpentligvis litt mindre tid i garasjen. Invitasjonene strømmer på fra utlandet.
– Vi har invitasjoner fra snart hele Europa tror jeg for å komme å kjøre, sier Berntsen, som ønsker å reise ut på flere løp neste år.
Bilen, som altså ikke har vært enkel å få i drift til et slikt løp, skal dog ikke kun brukes utenlands. Planen er å også kjøre flere løp her hjemme.
– Vi har litt planer om å kjøre det som er av asfaltløp og sånn hjemme da, også er tanken å kjøre noen sånne gromme løp i utlandet.

En forsmak på det kom sist helg i NM-avslutningen i bakkeløp, hvor Berntsen altså dro med seg gullet.
– Det var veldig moro, og en bra opphenting etter at vi kom hjem fra Trondheim med femteplass i en leid bil. Det var egentlig det som redda hele situasjonen, for det ble vanvittig jevnt til slutt, forklarer han.
Berntsen har i det hele tatt en solid merittliste i bakkeløp. Hans første NM-gull kom allerede i debuten i 1996, og totalt står han med 12 NM-medaljer i bakkeløp ved siden av flere medaljer i rally.
– Det er farlig å si det, men når ting har fungert har jeg ofte vunnet. Jeg kjørte en Escort et par år som gikk den ene dagen og ikke den andre dagen, så den ødela for mange gode resultater har jeg inntrykk av. Jeg er å regne med der ja, avslutter Lars Morten Berntsen.