Nå skal de utvikle banen med velodromsving og 400 meter ekstra

Slik blir rallycrosstraseen som NMK Gol er i ferd med å stelle i stand.

Publisert

Ryktene har gått lenge, og på sosiale medier har man så smått sett at det begynner å skje ting. For i 2019, når NMK Gols tradisjonsrike Goldagsløp kjøres for 30. gang - skal det markeres med en real baneutvidelse på Fuglehaugen Motorsenter.

Den røde ringen markerer den nye delen på Fuglehaugen Motorsenter, som er ment for gi banen mer moderne rallycrosstandard. (Tegning: NMK Gol/Odd J. Bekkelund)

Ryktene har gått lenge, og på sosiale medier har man så smått sett at det begynner å skje ting. For i 2019, når NMK Gols tradisjonsrike Goldagsløp kjøres for 30. gang - skal det markeres med en real baneutvidelse på Fuglehaugen Motorsenter.

– Men bilcrosstraseen blir som den er, lover Bjørn Wilhelm Ransedokken, nestleder i NMK Gol.

Godt likt baneanlegg

Store forandringer er ikke nødvendigvis like populært blant alle, men klubben har vært tydelig på at utbedringen skal være til det bedre totalt sett.

Bilcrossmiljøet ønsker så liten forandring som mulig, samtidig som en lengre bilcrosstrasé ville gjort det populære Goldagsløpet hver sommer umulig å gjennomføre innen tidsskjemaet de har klart å operere med til tross for mer enn 200 biler på start.

Tanken er å utvide banestandarden på Fuglehaugen slik at de kan ta imot større rallycrossarrangement. Konkrete målsetninger er både å ha NM-løp og RallyX Nordic, kanskje allerede fra 2020.

– Vi fikk tilbakemelding fra eierne av RallyX On Ice om at de var svært fornøyde, og at banen var tøff med mange gode utfordringer. Så det gir jo oss en «go» til å få til noe, sier Ransedokken.

https://parcferme.no/rallycross/indy-500-fuglehaugen-bakvendtland-helio-42/

Banen skal forlenges rett før mål, cirka 400 meter ifølge Ransedokken. Der målsvingen går opp til venstre vil rallycrosstraseen fortsette mot deler av der depotet er i dag, før det blir en markant velodromsving som vender tilbake mot start. Det gjør at startplata også flyttes to til tre bilbredder lengre bort enn i dag.

– Vi kikker litt på hvor dosert den skal bli. I Sverige har de en bane med 22 graders dosering, og til sammenlikning trenger NASCAR-bilene 31 graders dosering for å holde 300 kilometer. Så det blir litt for voldsomt. Vi må nok prøvekjøre litt på grus og finne ut av det før vi legger asfalten. Men eksempelvis Höljes og Grenland har en del mindre gradering enn hva vi ser for oss, sier Ransedokken.

Goldagsløpet er bærebjelken

Planen er at dette skal stå klart til Goldagsløpet neste sommer, samtidig som løpet kjøres for 30. gang siden 1990. De vil også kunne gi bilcrossførerne tilbudet om å kjøre trening på den nye traseen, selv om dagens bilcrostrasé ikke skal røres til løp.

Espen Kerim passerer målflagget under Goldagsløpet i 2016. Dette er det det største arrangementet og den største inntektskilden for NMK Gol. (Foto: Stian Ormestad, bilcross.no)

Den nye traseen av banen skal heller ikke påvirke depotplassen nevneverdig.

– Neida, vi har jo egentlig bygd ut depotet enda mer, og vi har 13-14.000 kubikk med masse som skal vekk. Så vil depotet bli over tre høyder, så plass nok skal det være, sier nestlederen.

Budsjettet for oppgraderingen er på omlag én million kroner. Og det er Goldagsløpet som gjør at klubben har råd til å investere.

– Ting hadde ikke vært mulig uten. Det er derfor vi er interesserte i at det skjer noe her oppe også, også for å skape blest rundt Goldagsløpet. Det er det som er bærebjelken vår, konstaterer han.

Powered by Labrador CMS