Neste år får Rally1-bilene egne soner i roadboka hvor de kun får lov til å bruke elektrisk drivkraft

WRC har presentert ytterligere regler på hvordan de skal benytte seg av hybridmotorene i neste års biler.

Publisert

Alle tre fabrikantene i Rally-VM – Toyota, Hyundai og Ford – er godt igang med testing og utvikling av neste års toppklassede biler. WRC-kategorien er historie, og fra 2022 heter toppklassen Rally1. Det innebærer også starten på en ny teknisk æra etter at den forrige revolusjonen skjedde i 2017 med mer hestekrefter, aktive differensialer og ikke minst mer avansert og aggressiv aerodynamikk.

Noe av dette forsvinner, og noe blir annerledes. Den største forskjellen er innføringen av den nye hybridmotoren, som gjør at bilene vil yte rundt 500 hestekrefter når den elektriske «boosten» er aktivert. Men helt siden hybridreglementet ble hugget i stein, så lå den største nysgjerrigheten i hvordan elektrisiteten faktisk skal benyttes.

Tidligere i høst ble det imidlertid klart at hybridsystemet får tre vesentlige funksjoner ute på en fartsetappe:
• Under starten vil bilene ha full elektrisk kraft innenfor maksimalt de første 10 sekundene med full gass.
• Med tre forhåndsprogammerte innstillinger, såkalt «mapping», kan en fører individuelt sette opp hvordan man ønsker at elektrisiteten brukes.
• Elektrisiteten styres fra bilens hjerne (ECU), kun basert på hvordan man gasser og bremser.

Månedsabonnement

99,-

3,25 kroner dagen!

Få tilgang her!

Halvårsabonnement

499,-

Under 2,75 kroner dagen!

Få tilgang her!

Helårsabonnement

699,-

Under 2 kroner dagen!

Få tilgang her!

Viktig informasjon nå i starten!
Har du allerede et abonnement fra vår forrige plattform?
Husk å sette et nytt passord under «Har du glemt ditt passord?» når du logger inn.
Dette trenger du å gjøre kun én gang, så forblir du logget inn på nettleseren du befinner deg i!
Powered by Labrador CMS