Verstappen-effekt og simracing på Nürburgring
Med internasjonal oppmerksomhet tegnes veier innom simracing til en lisens på Nürburgring. Oskar Sandberg har lang fartstid på banen, og merker økt etterspørsel.
RACING: I det norske miljøet har Nürburgring lenge hatt en høy stjerne med en rekke førere i aksjon hvert år. Denne sesongen har det også vært et internasjonalt flomlys som følge av Max Verstappens aktivitet på banen.
Mellom Formel 1-løp har Verstappen kjørt og vunnet på Nürburgring, noe svært mange har engasjert seg i.
– Det var veldig bra for oss. De hadde en 80 prosent økning i billettsalg, og det var jo en eksplosjon med livestream. Det gjør det enklere, for man merker at det er mange som kjenner til Nürburgring og at det faktisk kjøres racing. Man får en del henvendelser på grunn av det, forteller Oskar Sandberg til Parc Fermé.
Ny motivasjon
Sandberg har på alle måter etablert seg på Nürburgring ved å flytte til Tyskland for å satse på en karriere på banen. Etter flere år med klasseseire på løpende bånd har dog 2025 vært mer krevende.
– 2025 har vært litt vanskelig- Høydepunktet var vel 24-timeren som vi vant i klassen, men generelt i sesongen var det ganske vanskelig. Vi har lært ekstremt mye, og jeg har vært heldig å ta med meg en del juniorer, og det var vel kanskje fokuset fra midten av sesongen. Det er en del nordmenn som har fått vært med og som jeg har fått lært en del, og det har vært veldig gøy.
2026-planene er klare, og kontrakten er signert. Sandberg skal fortsette med samme bil neste år, og kjenner på en ny motivasjon på vei inn i det som blir hans 25. sesong.
– Man merker hvor mye man må jobbe for å vinne. Det er det som er greia nå tror jeg, at man kanskje må ta en reset og se om men fortsatt har det som skal til etter 24 år, og det merker jeg nå at motivasjonen kom tilbake igjen, sier Sandberg.
Fra sim til ring
Med større internasjonal oppmerksomhet går Nürburgring nå nye veier.
– Det som er spesielt nå er at de sier at simracing kan man jo kanskje bruke for å ta lisensen, forteller Sandberg.
Lisensen på Nürburgring er velkjent som et system uten unntak, noe Verstappen fikk kjenne på i år. Som alle andre måtte han kjøre løp i lavere klasser for å til slutt kunne løse ut lisensen og delta i toppklassen.
Førere som fra før har en internasjonal D-lisens skal nå kunne oppnå en B-lisens på Nürburgring langt raskere enn tidligere ved å delta i minst en runde i Rundstrecken Challenge Nürburgring, og å kjøre en sesong i Digital Nürburgring Endurance Series på iRacing. For å telles i jakten på lisensen må tre av fire løp fullføres uten hendelser på banen.
Samtidig senkes kravene noe for å oppnå en A-lisens, som kreves for å kjøre i toppklassen GT3. Nå trenger en fører kun å kjøre minst åtte runder i et løp uten noen straffer.
Sandberg tror flere navn kan rulle inn på Nürburgring i dragsuget bak Verstappen.
– Vi merker det på flere førere at de har spesielt lyst til å kjøre 24-timeren fordi Max Verstappen er der, slår han fast.