PF-bloggen: FIA forstår åpenbart ikke alvoret når profilerte bilsportutøvere gjør svært grove overtramp i trafikken

Er det nulltoleranse for avskrekkende oppførsel i trafikken fra aktive bilsportutøvere på et høyt internasjonalt nivå? Nei, det ser ikke slik ut.

Publisert

Som kunngjort på Facebook har jeg egentlig gått ut i noen ukers ferie denne sommeren, og dermed hatt noe reduksjon av produksjonen av saker. Det betyr ikke at jeg ikke følger med på det som skjer likevel, og etter å ha «zappet» igjennom jurybeslutningene fra Rally Estland så ble jeg mildt sagt sjokkert over hva som kom fram i det 13. domsdokumentet.

Thierry Neuville. (Foto: Bastien Baudin / Hyundai)

Som kunngjort på Facebook har jeg egentlig gått ut i noen ukers ferie denne sommeren, og dermed hatt noe reduksjon av produksjonen av saker. Det betyr ikke at jeg ikke følger med på det som skjer likevel, og etter å ha «zappet» igjennom jurybeslutningene fra Rally Estland så ble jeg mildt sagt sjokkert over hva som kom fram i det 13. domsdokumentet.

Sjokkert over to ting.

Først kunne jeg ikke fatte at Hyundais store stjerne Thierry Neuville har prestert å kjøre på transportetappen i 190 kilometer i timen, i en 90 sone. Altså 100 kilometer i timen over, og mer enn 100 prosent overskridelse av fartsgrensen. Det er altså så hårreisende stygt at jeg egentlig ikke har ord, spesielt når det kommer fra et stort bilsportforbilde, på en åpen vei, under et løp. En ting er at han er stressa, men at dårlig tid gir såpass tunnelsyn ante jeg faktisk ikke. De vet jo at farten deres blir konstant overvåket.

For som det kommer fram av juryavgjørelsen hadde de hatt tekniske problemer på bilen som gjorde at de var seint ute på transportetappen mellom SS22 og SS23. Videre skal de ha forklart fordi de kjempet om pallplass kunne de ikke unngå å bryte fartsgrensen for ikke å komme for sent til tidskontrollen - og hevdet samtidig at de var klare på at veien var tom for trafikk.

Simen Næss Hagen, daglig leder og ansvarlig redaktør for Parc Fermé. (Foto: Parc Fermé)

Det hører dog med til historien at de kom et minutt for sent, men greit nok.

Det som ikke er greit nok er ikke bare hvor grovt overtramp Neuville her gjør i kraft av sin posisjon og rolle som en av verdens mest profilerte og attpåtil best betalte rallyførere nå til dags. Men det andre jeg reagerer på er hvordan FIA i praksis ikke slår ned på dette over hodet. Juryen bestemte seg for å gi ham 2500 euro i bot, noe som ikke er et nevneverdig problem for ham å betale, i tillegg til en betinget utestengelse på ett løp om han bryter fartsgrensen med 30 prosent eller mer i løpet av sesongen. Hensikten med sanksjoner er jo primært å skape en preventiv virkning, enten det er i bilsporten eller samfunnet forøvrig, og at straffen skal stå i stil med regel- eller lovbruddet. Jeg sliter med å se hvor preventivt en bot på 2500 euro vil virke på en som tjener flerfoldige millioner i året, med en påfølgende manglende nulltoleranse for brudd på fartsgrensen på en transportetappe senere i sesongen.

Videoen under viser det som skal være Thierry Neuvilles kjøring på en transportetappe, og ikke på en fartsetappe.

Altså - det FIA-juryen her sier er at den belgiske fartssynderen får lov til å bryte fartsgrensen med 29 prosent og likevel få fullføre sesongen. Samtidig som FIA soper inn et - i praksis - ikke-preventivt forelegg, så sier FIA implisitt at dette er helt grei oppførsel. Fordi det ikke gir noen straff i praksis.

Dette sier altså den samme organisasjonen som markedsfører kampanjen «FIA Action For Road Safety» for å jobbe for trafikksikkerhet, forebygge trafikkulykker og de konsekvenser som disse ulykkene medfører - og motorsporten skal altså være en av de fremste markedsføringskanalene og plattformene for å nå frem med dette budskapet. I samme åndedrag slår de altså i praksis ikke ned på en som kjører i nesten 200 kilometer i timen på en offentlig vei. Og attpåtil i en FIA-sanksjonert konkurranse.

Til sammenlikning er det interessant at FIA bøtelegger ni førere med 1000 euro hver, totalt 9000 euro eller 90.000 kroner, for at brannslukkingsapparatet ikke kan nås fra enhver posisjon i bilen - slik de riktig nok er strengt pålagt av sikkerhetsmessige hensyn. To førere fikk også 1000 euro i bot hver for ikke å ha trykket på OK-knappen etter å ha stoppet inne på en fartsprøve. Hvis straff er proporsjonalt med forseelse, så er Neuvilles villmannkjøring på transporten i foreleggsammenheng 60 prosent grovere enn de nevnte sanksjonene.

En ordinær politikonstabel i Norge ville tatt fra førerkortet, anmeldt saken og påtalemyndigheten ville mest sannsynlig lagt ned påstand om en fengselstraff, betinget eller ubetinget (jeg er ingen jurist, må sies).

Men er det bare Neuvilles adferd denne helgen som provoserer meg over hvor ryggradsløs organisasjonen som forvalter bilsporten over hele verden virker å være? Nei, på ingen måte.

Før jul kom det fram at italienske Alessio Deledda, som nå kjører full sesong i Formel 2, hadde delt flere poster på sosiale medier hvor han filmer med mobilen mens han kjører sikksakk på en åpen trafikkert i rundt 150 kilometer i timen. I tillegg har han jevnt og trutt postet flere videoer bak rattet fra sin egen mobil med til tider svært hasardiøs kjøring. Den dag i dag poster han jevnlig at han filmer mens han kjører, dog under mer folkelige hastigheter. Like fullt et soleklart brudd på trafikkreglene og alle sikkerhetshensyn enhver bilist skal ta.

FIA har aldri reagert overfor italieneren, etter hva jeg kan forstå, på denne åpenbare videodokumentasjonen som ligger ute. Disse forseelsene skjedde riktignok ikke på en bilsportarena, men det forbauser meg likevel at FIA stikker hodet i sanden og unnlater å reagere på dette - eventuelt ikke har hjemler eller retningslinjer til å reagere overfor personer med sanksjoner som rammer dem som bilsportutøvere. Deledda får i dag kjøre på nest øverste nivå på formelbilstigen, noe som indikerer at alt av lisensiering og så videre er godt ivaretatt. Riktignok kjører han i Formel 2 med vesentlig bedre hjelp fra gode økonomiske ressurser enn fra talentet sitt, men det kan være en annen diskusjon. Det er i alle fall andre grunner enn resultatene som tilsier at Deledda ikke burde drevet med bilsport overhodet.

Se video av Deleddas kjøring under.

For alt jeg vet finnes det flerfoldige andre dokumenterbare situasjoner og hendelser på den åpne trafikkerte veien som på ingen måte skulle skjedd fra aktive bilsportutøvere på høyt nivå, som tross alt er noen av verdens viktigste forbilder. Nå er det er sagt spiller det egentlig ingen rolle hvilket nivå man kjører på. Selv en norsk bilcrossfører kommer mer uheldig ut ved å bryte trafikkreglene, nettopp fordi man som lisensiert utøver har skaffet seg en slags rett til å herje med bil på en måte som kun skal gjøres under kontrollerte former, og ikke på den åpne vei. Man kan på ingen måte undervurdere hvordan en bilsportutøvers oppførsel i trafikken spiller en svært viktig rolle for ryktet til bilsporten. Det er denne prisen Neuville nå har betalt, i form av 2500 euro. Intet mer, intet mindre.

Hvorfor er det internasjonale bilsportforbundet så passive i så åpenbare saker? Hvorfor er det ingen form for nulltoleranse når det foreligger så god dokumentasjon på svært grove forseelser i trafikken?

Mads Østberg ble bøtelagt med 1000 euro etter raseriutbruddet i Rally Sardinia, for å ha sagt noen f-ord på direktesendingen, som for en sjelden sjel kan oppleves som støtende. Ole Christian Veiby ble, i stedet for bøtelagt, heller utestengt fra resten av VM-sesongen i rally for brudd på covid-reglene under Rally Portugal. Det er mange delte meninger i den saken, og at FIA her setter presedens for å statuere et eksempel slik at bilsporten ikke skal bli uglesett av andre nasjoner med tanke på koronahåndteringen, så er det forståelig at de i den sammenheng reagerer sterkt når de først får en slik sak på bordet.

Men at de skygger banen for situasjoner som i praksis risikerer å sette bilsporten i aldeles forferdelig dårlig lys, det er for meg intet mindre enn en gigantisk skandale fra bilsportens øverste hold. Hvor ille skal det gå i trafikken, med en bilsportutøver som en skyldig part, før bilsportens internasjonale overhode setter ned foten?

Powered by Labrador CMS