PF-bloggen: Hvor går grensen for når man skal bøtelegges for å være seg selv?

Å bli bøtelagt for å vise sine ekte følelser er ikke akkurat den beste investeringen i sportens uvurderlige underholdningsverdi.

Publisert

For å innlede med en «guilty pleasure» ved at jeg har referanser fra Trash-TV a’la «Paradise Hotel» og «Ex on the Beach» litt for langt framme i pannebrasken. Men i første sesong av sistnevnte program lirte Henrik Borg, viden kjent med kallenavnet «Blodprinsen» av seg med følgende utsagn rettet mot en av sine ekstroverte meddeltakere: Er det bedre å være seg selv, om en selv er en dritt?

(Skjermdump: WRC+ All Live)
(Skjermdump: WRC+ All Live)

For å innlede med en «guilty pleasure» ved at jeg har referanser fra Trash-TV a’la «Paradise Hotel» og «Ex on the Beach» litt for langt framme i pannebrasken. Men i første sesong av sistnevnte program lirte Henrik Borg, viden kjent med kallenavnet «Blodprinsen» av seg med følgende utsagn rettet mot en av sine ekstroverte meddeltakere: Er det bedre å være seg selv, om en selv er en dritt?

Etter at Mads Østberg fikk en smekk på pungen fra FIA med 1000 euro (10.000 norske kroner) for å være i overkant karismatisk med et hyppig konsum av et og annet ukvemsord, så kan man lure på om FIA har hørt litt for mye på Blodprinsen. Selv om jeg skal innrømme at jeg smilte av «ordtakets» spontanitet da den ble sendt på lufta.

LES OGSÅ: Mads innrømmer at det lå mer bak raseriutbruddet enn bare punkteringen som kostet ham seieren

Men det er forskjell på å klikke og å klikke. Setting og kontekst er to viktige stikkord i den sammenhengen. Dog ser det ikke ut til at kontekst er det viktigste for FIAs utskremte jury når de skulle ta Mads Østberg sitt raseriutbrudd under lupen. Generelt ser vi jo titt og ofte at kontekst også er totalt uvesentlig når regelboka skal ettergås i sømmene, etterfulgt av ei klubbe i bordet.

Jurylederen bak bota på 10.000 kroner som Østberg fikk for sin gjentakende bruk av det britiske F-ordet, utlevert med et høyt, uspesifisert desibelnivå, det er Timo Rautiainen. Han burde kanskje vite best av alle hvilke følelser som kan framkalles i en rallybil, enten vi snakker glede eller sinne, med tanke på hva han selv har vært med på rallysporten i kraft av sin rolle som kartleser for en av tidenes mest karismatiske rallyførere, Marcus Grönholm.

Men hva vet jeg, det kan være at de to andre jurymedlemmene stemte over Rautiainen, og den spekulasjon får jeg la forbli i juryrommet. Men det er klart at FIA nå sender et signal til resten av førerne, ikke nødvendigvis bare om «hva» som er greit å si, men i samme setting «hvordan». Selv om de har sine paragrafer i behold og kan tolke de slik de ønsker. Skulle alle Formel 1-førere bli kalt inn på teppet etter det vi både hører og ikke får høre fra teamradioene, så er det mange julebord de lett kunne finansiert om alle bilsportutøvere skulle vært skåret over én kam på samme vilkår som de nå dømte Mads for.

For som jeg innledet med, det er forskjell på å klikke og å klikke. En ting er hvis vi snakker om en fullstendig kortslutning bestående av rasisme, trusler eller andre beskyldninger som går over langt over streken av stygge krenkelser og injurier. Da snakker vi om en helt annen type hendelse det ikke er noen tvil om skal få konsekvenser og som ikke hører hjemme noe sted. Men hvis hovedrollene i Rally-VM, utøverne sjøl, ikke lenger skal få lov til å utvise den dypeste aggresjon og fortvilelse over en sportslig situasjon, som jo tross alt er de mest ekte og usminkede følelsene vi kan få servert, så bidrar jo FIA selv til en svekkelse av det sporten til slutt lever av; både troverdighet og underholdningsverdi.

Da snakker jeg ikke om Østbergs utbasunerende bruk av F-ord i hytt og vær. Det kan fint være en egen diskusjon om hvor godt han egentlig kommer ut av en slik språkbruk, all den tid det er ulike holdninger på bruk av banneord eller andre ikke-personkrenkende karakteristikker. Jeg personlig har høy terskel overfor meg selv og andre for bruk av i alle fall enkelte banneord utad, mens for eksempel britene nærmest havner i en slags kollektiv sjokktilstand bare ved å høre ordet «shit».

Når jeg i denne konteksten også snakker om underholdningsverdien til Rally-VM, så mener jeg ikke nødvendigvis at det handler om at vi kan flire og ha det morsomt på andres bekostning når rullgardina virkelig har gått inn for landing. Det handler generelt ærligheten og troverdigheten selv ved sporten, noe Østberg har vært en forkjemper for ved å hevde sin ærlighet og rett-frem-het i alle intervjuer. I samme åndedrag er han ikke fremmed for å beskylde flere av sine konkurrenter i Rally-VM for å være forhåndsprogrammerte roboter når mikrofonen og kameraet er på plass. I frykt for eget PR-apparat.

https://twitter.com/MadsOstberg/status/1402009538656677890

Vi kan i alle fall ikke beskylde Østberg for at han ikke holder ord, etter intervjuet han hadde med Parc Fermé for tre år siden:

«Generelt syns jeg folk kunne tatt seg mer sammen og vist mer hva de egentlig føler. Det tror jeg sporten hadde tjent mer på. Så er det dessverre en del av teamene som prøver å beskytte seg. Sjåførene må være som de vil, men jeg syns det blir for dumt når man får klare beskjeder om hva man skal si. Det er synd at førerne er så programmerte, og at de lar seg programmere. Men jeg skjønner at de gjør det, dersom du kan få konsekvenser innad i teamet.»

Om det ble i overkant ærlig fra Østbergs side nå i helgen, ja - mulig - men hvis det er hold i ordtaket om at ærlighet varer lengst, så er det begrenset hvor langt rallysporten og resten av førerne kommer hvis de skal straffes for å være seg selv. Om Mads følte seg tvunget for å gi en offentlig beklagelse nå, det er jeg usikker på. Det er aldri en ulempe å beklage stygg språkbruk, for der må vi ha respekt for at slikt oppleves og oppfattes forskjellig fra ulike folk og folkeslag. Men at det skal få både økonomiske, og i verste fall sportslige konsekvenser fordi man fargelegger en idrettsgren som er avhengig alt engasjement man kan skape, så er en slik bot første steg til å tie ihjel og svekke den autentiske opplevelsen og innblikket av hvem våre beste rallyførere er som mennesker.

Powered by Labrador CMS