Teamsjef Christian Horner har vært i medienes søkelys av helt andre grunner enn Formel 1-dominanse den siste tiden.

Formel 1:

Sagaen om Red Bull-farsen – slik kan maktkampen fungere i kulissene

Teamet har seilet gjennom Formel 1 med ny suksess, men er dette i ferd med å kollapse eller er ryktene forsterket i mangelen på andre samtaler i sirukset?

Publisert

FORMEL 1: Siden før sesongstart har det stormet rundt Red Bull-teamet. De regjerende verdensmesteren har vært skyteskive for en rykteflom sjeldent sett i Formel 1-verden.

FORMEL 1: Siden før sesongstart har det stormet rundt Red Bull-teamet. De regjerende verdensmesteren har vært skyteskive for en rykteflom sjeldent sett i Formel 1-verden.

Flere peker på manglende action på banen som en av årsakene til alle Red Bull-overskriftene. Men er det noe bak det, eller dras det ut av proposisjoner nettopp fordi det ikke finnes noe annet å snakke om?

Kostnadstakets rolle

Om man vil det eller ikke så er Formel 1 en politisk sport, det innebærer også politikk internt i teamene. Ekspertene som har sett på Red Bull-situasjonen peker på én fellesnevner. Akkurat nå foregår det en maktkamp mellom nøkkelpersoner knyttet til hovedkonsernet og løpsteamet.

Men hva er det som utløser en maktkamp slik vi nå ser hos Red Bull?

Etter at Liberty Media tok over sporten har de gjort flere tiltak for å forbedre den for fans og for teamene. Med introduksjonen av kostnadstaket har Formel 1-lag gått fra å være pengesluk til å bli lønnsomme for de som eier lagene. Det betyr at alle som sitter på en andel av et Formel 1-lag har muligheten til å tjene gode penger, bare på at de eksisterer.

Kunal Shah.

Viaplay-ekspert Kunal Shah mener at dette er hovedårsaken til at maktkampen i Red Bull har brutt ut. Men Shah peker også på at Christian Horner, som er én av nøkkelpersonene her, også har andre intensjoner for sine handlinger.

— Den ene årsaken er at han ønsker å bli historisk. Christian Horner er så langt den mest suksessrike teamsjefen i Formel 1. Han har hatt to dominerende æraer. Med to ulike førere over tre regelendringer i Formel 1, forteller Shah til Parc Fermé før han fortsetter:

— Går man tilbake til Jean Todt og til Toto Wolff, så dominerte de kun i én regelperiode. Mens Christian har gjort det over flere æraer med flere førere og flere motorleverandører. Men – han er kun ansatt i Red Bull. Han eier ingenting av laget.

Sammenlikner med Williams

Shah trekker paralleller mot Frank Williams og Williams Formel 1-laget. Til tross for at Frank Williams er død og hans datter Claire Williams solgte laget, lever det fortsatt under Williams-navnet.

Da Red Bull først kom på gridden i 2005 var det ingen som tok laget seriøst. Siden har laget ruttet med seks VM-titler som konstruktør over flere regelperioder.

— For fem år siden brydde heller ikke Horner seg om eierskap fordi lagene da stadig tapte penger. Men nå så tjener lagene pengene selv. Så hvis man eier en andel av laget så får du ikke bare godt betalt med en saftig bonus på toppen, man ser også at verdiene i sin andel øker med engang man bygger noe nytt.

— Jeg tror det handler mye mer om penger og historie enn noe annet, slik forstår jeg situasjonen, sier Viaplay-eksperten.

Grunnleggers død er mulig årsak

Et annet spørsmål er om dette er noe som forstørres av mangel på samtaler om det som skjer på banen, eller om det faktisk brenner på ordentlig internt i teamet.

Først og fremst understreker Shah at dette var forventet å kunne skje med et hvilket som helst Formel 1-team etter kostnadstaket ble innført.

— Jeg er ganske sikker på at det er en brann i Red Bull, men den startet allerede for mange måneder siden. Har Red Bull-konsernet gjort noe som har gjort at Christian Horner har følt seg truet i sin stilling, spør Shah og fortsetter:

Dietrich Mateschitz (t.v.) er en av grunnleggeren av den populære energidrikken. Det anslås at han eide drøyt halvparten av Red Bull-konsernet før hans bortgang. Hans med-grunnlegger, og oppfinneren av Red Bull, Chaleo Yoovidhya gikk bort i 2012.

— Christian har operert med frie tøyler som er grunnen til at Red Bull Racing er Christian Horner og Christian Horner er Red Bull Racing. Det er og en av grunnene til at han har vært så suksessfull. Etter at Dietrich Mateschitz (grunnleggeren av Red Bull-konsernet journ. anm.) gikk bort, prøvde Red Bull-selskapet å endre noe av hans ansvar i Red Bull Racing?

Samtidig som dette skjer internt i Red Bull har også Christian Horner blitt anklaget for krenkende adferd mot en kvinnelig kollega. Etter at det ble kjent at selskapet frikjente Horner fra anklagelsene har det blitt spredt en rekke bildemateriell som angivelig viser samtaler mellom Horner og den kvinnelige ansatte.

Horner-anklagelsene

I kjølvannet av dette har den ikke-navngitte ansatte blitt suspendert av teamet til foraktelse for mange som har fulgt saken gjennom sosiale medier.

— Var det et PR-selvmord å gå ut med at de suspenderte den ansatte?

— Alle vil jobbe med et Formel 1-lag, det er en mystikk som omringer det å jobbe med et Formel 1-lag. Og det forteller de stadig, «det er som å jobbe i et hvilket som helst firma», sier Shah.

Han har tidligere jobbet i Force India-teamet, n kjent som Aston Martin, og er godt kjent med hvordan et Formel 1-lag fungerer som en arbeidsplass.

— Red Bull vet nok til å kunne ta de avgjørelsene som de har tatt. Om det var at Christian Horner fikk bli og den kvinnelige ansatte måtte gå. De vet hvorfor de har gjort som de har gjort, og de vet også at avgjørelsene de tar kan bli kritisert, sier han.

Det eneste spørsmålet nå er om Red Bull kommer til å utgi flere detaljer i hvorfor de tok det valget. Shah understreker at det ikke bare er avgjørelsen som blir kritisert – men også mangelen på åpenhet i avgjørelsen.

— Og det er to forskjellige ting, fastslår han.

Hvem står bak?

Et annet spørsmål som kan melde seg er om dette er konstruert som følge av maktkampen i teamet.

Det er egentlig umulig å si fordi detaljene som omhandler sakene er ikke offentlig kjent. Det meste av informasjon som florerer på nett er stort sett basert i ryktene som har kommet frem.

Shah tror for eksempel at det er usannsynlig at Jos Verstappen, som angivelig har falt ut med Horner, skal ha konstruert denne saken til fordel for å hjelpe Max Verstappen å finne et nytt sete – for eksempel med Mercedes.

Helmut Marko (t.v.) var også ryktet å være på vei ut av Red Bull-teamet. I likhet med Horner har han vært en del av teamet siden oppstarten i 2005.

Han tror også det er usannsynlig at Helmut Marko, som også var ryktet å skulle få sparken, har noen interesse av å skulle lekke informasjon for å skade Horners posisjon i teamet.

Siden har det også blitt kjent at Red Bull ikke kommer til å suspendere Marko som følge av en intern etterforskning knyttet til lekkasjen i Horner-saken.

— Det er vanskelig å si hvem det er som har konstruert dette. Men jeg tror definitivt at det er to eller tre parter som forsøker å gjøre noe for seg selv, sier han og peker på at det muligens kan være noen andre tilknyttet Red Bull-konsernet, og fortsetter:

— Når det er en så stor maktkamp så er det beste å vente å se fremfor å spekulere. Til syvende og sist er det snakk om noens karriere, noens liv, understreker Kunal Shah.

Powered by Labrador CMS