Oliver Bearman sto for en imponerende Formel 1-debut i Jeddah.

Mener Bearman-suksessen kan hjelpe andre rookies:

 – Teamene må ikke være så redde for å gi unge førere sjansen

I en sesong uten rookies på griden kan Oliver Bearmans imponerende innhopp i Jeddah være et sårt tiltrengt lysglimt.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Årets Formel 1-sesong rullet i gang med de 20 samme førerne som avsluttet den forrige. Det var med andre ord ingen rookies som fikk plass på årets grid. Det er på mange måter beviset på en utvikling i sporten der nye krefter ikke når opp sammenlignet med de etablerte førerne. 

FORMEL 1: Årets Formel 1-sesong rullet i gang med de 20 samme førerne som avsluttet den forrige. Det var med andre ord ingen rookies som fikk plass på årets grid. Det er på mange måter beviset på en utvikling i sporten der nye krefter ikke når opp sammenlignet med de etablerte førerne. 

Riktig nok var både Oscar Piastri, Nyck de Vries og Logan Sargeant rookies i 2023, men de tilfellene er også litt spesielle. Piastri måtte vente et år til tross for en meget god junior-karriere, Nyck de Vries kom inn flere år etter han vant Formel 2 og var helt avhengig av Formel 1-innhoppet han fikk som reserve året før, og Logan Sargeant fikk i stor grad hjelp av sitt amerikanske pass. 

Ny utvikling

Viaplays Formel 1-kommentator Atle Gulbrandsen.

Blant de som ikke har fått plass finner vi de to siste sesongenes Formel 2-mestere Felipe Drugovich og Theo Pourchaire, samt en fører som Liam Lawson som til tross for et imponerende innhopp i AlphaTauri i fjor høst ikke har fått noe sete på det øverste nivået. 

– Det er en rar utvikling, for om du ser på snittalderen i Formel 1 så har den bare gått ned og ned og ned, men nå går den opp, forteller Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Gulbrandsen skulle som så mange andre gjerne sett at man fikk noen nye tilskudd på Formel 1-griden. 

– Jeg skulle jo gjerne sett at noen av disse veteranene som nå ikke presterer hadde gitt seg. Det er jo veldig trist at hverken Theo Pourchaire eller Felipe Drugovich sitter i Formel 1. Jeg hadde mye heller sett at de fikk sjanse også hadde vi vært ferdig med Perez, Ricciardo, Bottas, Magnussen også videre, slår han fast. 

Kollega Thomas Schie tror at populariteten som har fulgt med Drive to Survive er en av grunnene til at det nå er vanskeligere for unge førere å slippe til. 

– Jeg tror det har noe med den statusen Formel 1 har fått nå. Da er det vanskelig å på en måte slippe det sirkuset og den bobla man er i.

Kan hjelpe andre rookies

Liam Lawson imponerte da han hoppet inn i Daniel RIcciardos skadefravær i fjor høst, men han befinner seg fortsatt på sidelinjen.

Gulbrandsen tror at manglenen på testing er en av årsakene til at teamene ikke tørr å ta sjansen på nye førere. 

– Det er det som stopper de unge nå. At det for eksempel er en så stor sjanse å putte Theo Pourchaire i en bil nå fordi han har for lite erfaring. I gamle dager kunne du teste mye mer, og da var det også lettere for de unge å komme opp.

Til tross for at det ikke har vært noen utskiftinger på griden denne sesongen tok det ikke lang tid før vi likevel fikk se en rookie i aksjon. I Saudi-Arabia fikk Oliver Bearman plutselig sjansen i Ferrari da Carlos Sainz måtte stå over med blindtarmbetennelse. Briten som i år er inne i sin andre Formel 2-sesong imponerte med syvendeplass. Gulbrandsen mener at den prestasjonen burde bidra til å gjøre det lettere også for andre rookies. 

– Det bør være beviset på at teamene ikke må være så redde for å gi unge førere sjansen, sier Gulbrandsen.

Han tror nemlig ikke at det er nivået på de unge førerne det står på. 

– Jeg tror det er flere unge førere som kunne gjort det bedre enn en fører som for eksempel Daniel Ricciardo. Jeg tror for øvrig ikke Nyck de Vries hadde gjort det noe dårligere enn Ricciardo om bare Red Bull hadde vært mer tålmodige. 

Formel 1-sesongen ruller videre i Australia fra 22. til 24  mars. 

Powered by Labrador CMS