Slik forklarer Dennis dekkdramaet som skapte hodebry i seierskampen i Ungarn

Dennis Hauger lå an til å kjempe om en sensasjonell seier. Men han skjønte raskt at det skulle holde hardt å forsegle ledelsen helt inn.

Publisert

Søndag ble altså en stor merkedag i Dennis Haugers karriere. Han trengte seks forsøk i år på å ta sin aller første pallplass i det internasjonale Formel 3-mesterskapet, og det under særdeles krevende regnværsforhold på Hungaroring utenfor Budapest.

Dennis Hauger med sine klassiske oppvarmingsrutiner i forkant av Formel 3-løpet på Hungaroring i Ungarn. (Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Søndag ble altså en stor merkedag i Dennis Haugers karriere. Han trengte seks forsøk i år på å ta sin aller første pallplass i det internasjonale Formel 3-mesterskapet, og det under særdeles krevende regnværsforhold på Hungaroring utenfor Budapest.

Men Hauger elsker å kjøre i regnvær. Å starte fra tredje startposisjon etter lørdagens 8. plass gjorde seg også. For 17-åringen var brennkvikk fra startplata, tok seg opp på andreplass, og brukte en drøy runde på å ta ledelsen over David Beckmann.

Og Hauger dro plutselig ifra med nærmere tre sekunder. Så sakket han akterut. Før det plutselig ble sikkerhetsbil, nye rolige runder - og så var Dennis oppe i en god ledelse igjen. Før det samme skjedde igjen.

Derfor var dekktrykket for høyt

Konkurrentene tok ham igjen, nordmannen kjempet tappert, men måtte i løpet av det 22 runder lange løpet gi fra seg fire plasser. Takket være ny sikkerhetsbil helt på slutten, og med en 10-sekunders straff for Bent Viscaal for to ulike regelbrudd gjennom løpet, så berget Hauger altså tredjeplassen.

– Jeg mener vi hadde gode muligheter til å vinne, sånn egentlig. Så vi må bare fortsette her vi er nå, sier en ellers fornøyd Hauger til Parc Fermé, som likevel har et så stort konkurranseinnstinkt at han ikke kan juble helt da han merket med en gang hva som manglet for å ta seieren.

En tredjeplass er vel og bra, men enda har ikke Hauger opplevd et knirkefritt løp, ifølge ham selv. Han forstod nemlig med en gang hva som skjedde da gapet han hadde bygd seg opp i ledelse ble spist opp igjen like fort, før han også måtte gi slipp på plassene.

Svaret ligger i dekktrykket. Og Dennis forklarer det slik:

– Vi trodde at det skulle regne mer utover løpet, så teamet bestemte seg for å heve dekktrykket. Da blir dekkene fortere varme enn om de har mindre trykk, samtidig som de holder seg kjølige nok på grunn av alt vannet i banen. Men da det ikke ble så mye vann som vi først trodde, så begynte i stedet dekkene å bli for varme og mer slitt. Derfor skulle vi hatt litt lavere trykk. Så det endte med at jeg fikk mer og mer slitte dekk i stedet for at jeg hadde riktig temperatur, oppsummerer Hauger.

Angrepet hardt bakfra

(Foto: Dutch Photo Agency/Red Bull Content Pool)

Han vil ikke gå konkret inn på hvilke parametre det er snakk om, men bruker begrepet «0,5» høyere dekktrykk enn på kvalifiseringen, hvor de samtidig på kvalifiseringen hadde noen desimaler for lavt dekktrykk. Så forskjellen er marginal, men utgjør likevel mye på resultatlisten.

Uansett kan Hauger si seg godt fornøyd med å ha sikret poeng i begge løpene på Ungarn etter den tunge sesongstarten på Red Bull Ring. Og ikke minst at han fikk mye å bryne seg på. Under lørdagens kjøring måtte han forsvare seg for Clement Novalak som pustet ham i nakken gjennom store deler av andre halvdel av løpet.

Men Hauger berget 8. plassen uten å miste hodet, etter å ha kjørt seg opp fra tiende startposisjon.

– Han kom nærme, men jeg følte jeg hadde god kontroll på ham. Han klarte ikke gjøre meg stresset eller noe slikt. Så det var ikke noe problem. Jeg skjønte tidlig at hvis han skulle drive å jage på meg så tett på, så ville dekka hans gå til slutt. For det samme skjedde på meg da jeg prøvde å kjempe med de foran. Bilene er så sensitive på aerodynamikken at dekkene slites veldig fort når du nærmer det sekundet bak de foran, sier han.

Må jobbe med kvalifiseringene

Her gikk det nesten galt for Hauger i duell mot David Beckmann under søndagens løp. (Skjermdump: V Sport 1)

I søndagens løp kunne det også gå riktig galt. I duell mot David Beckmann var det like før det endte med en snurring og ødelagt løp. Hauger skapte mye rom på innersiden i første sving, der Beckmann prøvde seg - mens Haugers tanke var å gi seg selv en bedre utgang. Noe han ellers lyktes med.

Men her var det nesten slutt da han fikk en liten kilevink fra Beckmann da han la seg inn igjen.

– Det var full «opposite lock». Rene «Tokyo Drift», det greiene der. Men jeg klarte å få holdt meg der, humrer Hauger.

Nå skal det jobbes med kvalifisering. Formel 3-feltet har vist seg svært krevende å kjøre seg opp i dersom man havner lengre bak. Hauger beviste nå at han kan følge topptempoet i mesterskapet så lenge han klarer å gi seg selv et godt nok utgangspunkt. 10. plassen på kvalifiseringen ga 8. plass i løpet, og ved å starte fra tredje startspor klarte han å opprettholde denne plassen til tross for et vanskelig løp.

– Mange av teamene har tatt et steg opp. Vi har vært litt bakpå i forhold til dem noen ganger. Så vi har ting å forbedre. Som team må vi bli bedre på kvalifiseringen. Vi har ikke vært i toppen der, så det må vi få gjort noe med, sier Hauger, som ser fram til en ny dobbel løpshelg på Silverstone etter en pause de kommende to ukene.

Powered by Labrador CMS