Strålende sol, bra med folk på plass og et prikkfritt arrangement. Racing-NM fikk en vellykket start på sesongen på Vålerbanen denne helgen, her flankert ved en flammespyttende Mathias Havdal i sin Porsche 911 i Historisk klasse 10.

Slik gikk det under årets første NM-runde i racing

Svært vellykket start på sesongen for bilsportens største norgesmesterskap over en hel sesong.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Denne helgen var det duket for årets første runde i det største norgesmesterskapet i norsk bilsport, målt i antall deltakere over sesongen, med over 160 startende biler da NM-starten gikk av stabelen på Vålerbanen denne helgen.

RACING: Denne helgen var det duket for årets første runde i det største norgesmesterskapet i norsk bilsport, målt i antall deltakere over sesongen, med over 160 startende biler da NM-starten gikk av stabelen på Vålerbanen denne helgen.

Totalt ni NM-klasser, samt norgescup i Formula Basic, i tillegg til supportklassene 944 Cup og Norsk ClubSport var på plass og fylte tre omfattende, men vellykkede dager på motoranlegget i Innlandet i mer eller mindre optimale sommerlige værforhold.

Jan Øivind Ruud.

Og vi tar en aldri så liten oppsummering kronologisk på hvordan det gikk med de beste.

GT+ og GT1

Her er ikke deltakelsen like omfattende som i de andre klassene, så de to største hva gjelder ytelse kjører finalene sammen. I GT+-klassen vant Jan Øivind Ruud i sin smått klassiske Stealth det første løpet som gikk lørdag, mens det var Roy Andreas Vaa i sin velkjente Porsche som tok søndagens finaleseire i GT+.

I GT1 ble det en solid trippelseier til Nils Eirik Wenaas i sin BMW Z4 som er en internasjonalt GT3-homologert bil.

Eirik Wenaas-Schei foran Oliver Andersen.

GT3

I den norske GT3-varianten fulgte Nils Eiriks sønn Eirik Wenaas-Schei opp med solidkjøring på søndag. For der ble det dobbeltseier til romsdølen, som kjører Møller Bil Motorsports tidligere VLN-maskin av en Audi TT RS. Lørdagens finale ble vunnet av Eivind Lie, som er kun inne i sin tredje sesong i baneracing.

Glenn Haug i føringen i GT4-klassen er blitt et relativt normalt syn i norsk racing.

GT4

Denne klassen har det siste året vært dominert av Glenn Haug, som tidligere satset på rallycross før han gikk over til baneracingen. Og hedmarkingen fortsetter å være suveren i sin Volkswagen Scirocco hvor det ble tre strake seire. Men - det skal sies at det ikke var de største marginene. For under søndagens første finale, den andre for helgen, slo han Anna Sand Skjærbekk med knepne 25 tusendelers margin.

Kim Arne Sletten foran Rune Hovde.

GT5

Den største klassen i norsk racing, og deltakelsen var så stor at man delte klassen inn i to kvalifiseringsgrupper. Der var et Chrysler Neon-fører Kim Arne Sletten som var raskest, og han dro også i land finaleseieren på lørdag. 

Rune Hovde tok over denne stafettpinnen til helgens andre løp lørdag formiddag, før sletten var tilbake igjen på toppen av seierspallen i den tredje og siste finalen.

Marius Thormodsen.

Historisk klasse 8 og 9

Klassen for de aller eldste bilene er delt inn i flere underkategorier igjen basert på motorstørrelse, men vi tar for oss totalvinnerne i de ulike årsklassene under de to finalene de kjørte denne helgen.

For biler opp til 1965, klasse 8, ble det dobbeltseier til Arne Teig i sin Ford Cortina, mens Marius Thormodsen i sin hissige BMW 2002 tok begge seierne for biler opp til 1971.

Historisk klasse 10

Større variasjon ble det i den historiske klassen for biler til og med 1990, hvor Porsche-fører Mathias Havdal klinte til med seier under lørdagens finale, og attpåtil eneste i klassen med beste rundetid under minuttet. På søndag ble det dessverre brutt, og i stedet ble det Kristoffer Bråthen, også han i Porscshe, som fikk stå øverst på seierspallen.

Marcus Myrseth.

Shortcar/Seven/RSR

Det ble dobbeltseier atter en gang til den tidligere mesteren Marcus Myrseth, som ved siden av shortcar også kjører toppklassen i supernasjonal i norsk rallycross. Men unggutten viser fortsatt tempo i sin shortcar, og var hårfint foran Stian Frydenlund med et tidels margin over målstreken på søndag.

I Seven-klassen var Alf Marius Loe Sandberg atter en gang best i begge finalene, og attpåtil en fattig trøst for nesbuen som dessverre måtte oppleve på nytt at motoren raste i hans Toyota Altezza i GT3-klassen.

Olav Vaa.

Formel Basic

Eneste klasse med norgescupstatus denne helgen, før klassen kjører sitt eget norgesmesterskap under sesongfinalen i Racing-NM på høsten. Men for norgescupen sin del ble det en pangstart på sesongen for Olav Vaa som tok hjem begge finaleseierne. Han fikk besøk av storebror Andreas på seierspallen under lørdagens finale, mens Emilie Snoen gikk fra tredjeplass på lørdag til andreplass på søndag.

Espen Stordal.

944 Cup/Norsk ClubSport

I de statusløse gjesteklassene ble det totalseier til henholdsvis Espen Stordal og Kenneth Thomas i cupen for identiske Porsche 944-biler. I «gentlemenklassen» Norsk ClubSport skulle Martin Espeland Verpe og Jonas Sætran ta hver sin finaleseier.

Her kan du se absolutt alle resultater og plasseringer fra alle klasser under helgen som var. Neste NM-runde kjøres på Rudskogen 8. og 9. juni.

Parc Fermé kommer med flere interjvuer, reportasjer og bilder fra Vålerbanen!

Powered by Labrador CMS