Slik jobber han for å bli best – på det som ikke koster penger

Han viste knallsterkt tempo på Sørlandet og skjemmes ikke over at EM-satsingen ble en fiasko.

Publisert

Men Frank Tore Larsen vet at ingenting blir servert på et sølvfat på det nivået han ønsker å konkurrere å. Derfor har det vært en motivasjon til å kjøre fullt NM igjen etter at fjorårets budsjett stort sett gikk med til reperasjoner etter skadene fra det ene EM-løpet han kjørte, og måtte bryte.

Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men Frank Tore Larsen vet at ingenting blir servert på et sølvfat på det nivået han ønsker å konkurrere å. Derfor har det vært en motivasjon til å kjøre fullt NM igjen etter at fjorårets budsjett stort sett gikk med til reperasjoner etter skadene fra det ene EM-løpet han kjørte, og måtte bryte.

– Jeg brukte seks måneder på å forberede meg til Azorene. Jeg hadde ikke kjørt bilen på syv måneder. Da er man bakpå. Men jeg er ikke flau over det vi presterte der, sier Frank Tore Larsen, som i år i stedet valget å gå tilbake til full NM-satsing.

Godt tempo på Sørlandet

Det er kanskje ikke så dumt for 28-åringen fra Nedre Eiker, nå som toppkampen i NM har fått seg en «boost» denne sesongen. Dermed er målestokken også blitt litt annerledes.

https://parcferme.no/rally/grondal-lettet-over-a-kunne-sla-tilbake-lenge-siden-jeg-har-hatt-det-sa-goy/

Denne helgen var det en tett og spennende kamp mellom Larsen og Grøndal, samtidig som de klarte å matche WRC 2-fører Ole Christian Veiby på flere av etappene. En skade på bakstillingen av bilen til Larsen frarøvet han muligheten til å sikre andreplassen, men var til slutt bare fire sekunder bak Grøndal i mål.

– Litt kjedelig å være fire sekunder unna, for første «loopen» var veldig bra. Og på de siste etappene kjørte jeg alt jeg kunne. Men jeg hadde håpet at dette tempoet kunne være nok til å knappe inn på i NM i stedet for å tape terreng, sier Larsen, som samtidig er takknemlig for at Grøndal lånte bort viktige deler slik at han fikk fullført løpet.

Koser seg med «det kjedelige»

For Larsen sin del er fortsatt motivasjonen på topp. NM-satsingen i år har gitt ham en tøff motstand som han liker å få.

– Når nivået er så høyt som i år, så er det ikke noe problem å motivere seg til å legge i det som kreves. Det var ikke få timer jeg brukte på å forberede meg til Rally Sørland, sier Fiesta-føreren.

Han bruke hele påsken kun på å tenke på Rally Sørland. Og da er det snakk om mye jobb som er av den «kjedelige» sorten for mange rallyførere. Da går det i videoanalyse, strategi og planlegging, noe som gjerne krever mange, mange timer foran en PC-skjerm.

Frank Tore Larsen fra SS6 mens han hadde problemer med bakstillingen på bilen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Frank Tore Larsen fra SS6 mens han hadde problemer med bakstillingen på bilen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Men det er slikt som jeg syns er gøy å holde på med. Det har jeg alltid syntes. Skal jeg holde på som vi gjør, så er jeg avhengig av å gjøre alt dette for å finne motivasjon til å prestere så godt som mulig. Og da er det gøy at jeg klarte å sette såpass mange gode tider som jeg klarte nå, sier Larsen.

Vil utgjøre en forskjell

Begrenset med budsjett til å kjøre utover løpene og kanskje en og annen test gjør at Frank Tore prøver å være i forkant på andre områder.

– Alle som kjører her er dyktige, og mange har også kjørt mer enn oss. Men det er da jeg håper at summen av fem-seks småting jeg gjør ekstra kan utgjøre en liten forskjell. Helt siden jeg kjørte Nissan Almera så har jeg prøvd å utgjøre en forskjell, og gjøre det som ikke koster penger. For eksempel ut å kjøre notetrening to-tre ganger i uka. Jeg har alltid prøvd å være best på det som er gratis, sier Larsen.

https://parcferme.no/rally/tok-et-nytt-jafs-i-nm-men-ett-lop-gjor-ole-christian-usikker-pa-veien-videre/

Men i en kostbar sport som rally, så stopper det seg på et tidspunkt. Skal han kjøre på det nivået han drømmer om, så må kjøring og testing og andre kostbare elementer til slutt inn i regnskapet. Og det er derfor en internasjonal satsing aldri har blitt fullbyrdet for Steinberg-gutten.

– Man kommer til et punkt hvor alt jeg gjør ikke er nok. For eksempel mot en som Ole Christian Veiby, som har så mye erfaring og kjører så mye bil. Det har vi merket i EM- og VM-løp. Jeg tror jo at vi kunne hatt potensial til å hevde oss i EM, men da må jeg stille på like vilkår. Skal jeg gjøre noe sånt igjen, så må jeg gjøre det på samme vilkår. Så en EM-satsing er ikke aktuelt før jeg eventuelt får tak i sponsorer som er villige til noe mer enn NM.

Ikke mer EM uten videre

– Så du melder deg ikke på EM en gang til, lukker øynene og håper det går bra?

– Nei, og det var jo egentlig det jeg gjorde i fjor. Så da vi brøyt på Azorene og bare fikk kjørt det ene løpet, så var det tungt for motivasjonen. Vi så jo for oss en EM-sesong, og fikk kjørt bare det løpet. Men da jeg vant mot Grøndal i en tidel-kamp på Aurskog, og det kom flere seire på høsten, så kjente man på godfølelsen igjen, selv om det ikke var planlagt at sesongen skulle bli slik, konstaterer Frank Tore Larsen.

Powered by Labrador CMS