Slik svarer forbundet på usikkerheten over når bilsporten åpner for fullt igjen

Stadig nye pålegg fra myndighetene kombinert med varierende råd fra distrikt til distrikt skaper hodebry for det norske bilsportmiljøet.

Publisert

Sakte men sikkert er det åpnet opp for treninger, gitt at de kan gjennomføres under de strenge påleggene og anbefalingene fra myndighetene. Men når kan man begynne å arrangere løp igjen? Når kan man begynne å planlegge innkjøp av deler, dekk og bensin, eventuelt er det noe vits i å utløse lisens for 2020-sesoongen?

Rally Sørland ble første NM-runde i rally som måtte lide for koronaviruset. Sørlandssprinten skal i utgangspunktet overta NM-statusen 20. juni - gitt at det er mulig å gjennomføre dette innunder myndighetenes pålegg. Torsdagens kunngjøringer fra myndighetene vil kunne legge nye føringer for resten av vår- og sommersesongen (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Sakte men sikkert er det åpnet opp for treninger, gitt at de kan gjennomføres under de strenge påleggene og anbefalingene fra myndighetene. Men når kan man begynne å arrangere løp igjen? Når kan man begynne å planlegge innkjøp av deler, dekk og bensin, eventuelt er det noe vits i å utløse lisens for 2020-sesoongen?

Spørsmålene i miljøet er mange. Og fordi Norges Bilsportforbund selv forholder seg til stadige nye meldinger og pålegg fra myndighetene, så er det også tvetydig når ting kommer i gang for fullt igjen. Spesielt for de ulike norgesmesterskapene som mange satser seriøst mot og ofrer mye tid og penger til.

– Viktig å være restriktive

– Vi har tett dialog med alle NM-arrangører hele tiden gjennom våre seksjoner. Men utfordringen er jo at vi vet lite om hva som blir tillatt og ikke etter 15. juni. Forhåpentligvis vet vi mer kommende torsdag 7.mai, sier generalsekretær Hallgeir Raknerud til Parc Fermé.

– Vil det bli lagt noen anmodninger fra forbundets hold om at det er greit - eventuelt ikke greit - å arrangere for eksempel et NM-løp

– Nå er det heller ikke slik at det er opp til oss å lage noe regelverk rundt dette med koronautfordringen. Det er myndighetene som bestemmer, men så lager vi selvfølgelig retningslinjer og hjelper arrangører til å få til arrangement innenfor gjeldene regelverk. Men vi ser absolutt ikke etter smutthull. Vårt fokus er at vi skal komme oss raskest mulig ut av den situasjonen vi er i og tilbake til en normal hverdag, og da er det viktig å være restriktive, slår Raknerud fast.

Publikum utelukket til og med 15. juni

Han konstaterer at de fortløpende vil oppdatere hvilke retningslinjer som gjelder for bilsporten etterhvert som det kommer ny informasjon fra myndighetene. I skrivende stund, fram til 15. juni, er det altså lov at 50 personer kan samles i forbindelse med et offentlig arrangement, og det er ventet en endring torsdag 7. mai om hvor mange mennesker som kan samles fra 15. juni til og med 1. september.

– Gjelder dette tallet rene tilskuere, eller alle mennesker som er involvert i arrangementet i en eller annen form?

– Det gjelder totalt antall mennesker; førere, mekanikere, funksjonærer. Publikum er jo utelukket frem til 15. juni. Kan man ikke avvikle med 50 mennesker eller mindre, så går det ikke per i dag. Men fra 15. juni er det håp om at det blir mulig med større grupper, sier generalsekretæren, og henviser igjen til myndighetene.

7. mai vil regjeringen, basert på nye råd fra helsemyndighetene, komme tilbake med en vurdering av offentlige arrangement med mellom 50 og 200 personer fra 15. juni. Samme dag vil også regjeringen komme med anbefalinger som gjelder organisert idrettsaktivitet. Fra før er det klart at forbudet mot å gjennomføre arrangementer med flere enn 500 mennesker er forlenget til å gjelde i perioden 15. juni til 1. september.

Anslår et tredjedels inntektstap

Generalsekretær i Norges Bilsportforbund, Hallgeir Raknerud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Og det er også noe av bakgrunnen for at bilsportforbundet estimerer at permitteringene deres på 50 prosent - som tres i kraft fra torsdag - kommer til å vare til mest sannsynlig til tidligst 1. september.

– Vi har valgt å permittere alle 50 prosent slik at ingen oppgaver bortfaller i sin helhet. På grunn av situasjonen sier det seg selv at arbeidsoppgavene er færre også. Vi vil fokusere på å drive forbundet nærmest som vanlig, men det blir selvfølgelig ikke fokus på så mye langsiktige planer og så videre. Det blir fokus på å holde hjulene i gang slik at norsk bilsport skal merke minst mulig til permitteringene, sier Raknerud.

– I henhold til budsjetterte inntekter - hvor mye har dere tapt på koronakrisen?

– Vi har ikke tapt mye til nå. Men det er jo normalt i månedene mai, juni, august og september vi har størst aktivitet. Det vil ikke bli stor aktivitet i år, derfor må vi hensynta dette i vår planlegging og drift. Vi anslår at vi vil få om lag 35 prosent lavere inntekter i år enn i fjor. Vi skal ha årsmøte 26. mai og styret vil der legge frem et revidert budsjett for inneværende år. Detaljer i dette ønsker vi ikke å kommentere før det er kjent for årsmøtedelegatene.

Generalsekretæren forstår imidlertid usikkerheten fra aktive og frivillige godt vedrørende uvissheten om når man kan planlegge billøp igjen. Foruten informasjonen fra myndighetens fortløpende revideringer parallelt med bilsportforbundets retningslinjer basert på disse, så har også lokale myndigheter hos de ulike arrangørene også en finger med i spillet.

Med regelverket på maks 500 involverte personer fra 15. juni til 1. september må hver arrangør i så tilfelle finne ut om det går an å gjennomføre et arrangement innenfor dette antallet personer og at man samtidig kan følge vanlige smittevernsregler som normalt.

– Det med kontakt og tillatelser fra lokale helsemyndigheter er i mange tilfeller en varselsak. Altså man gir beskjed om at noe skjer, slik at de vet hva som foregår av arrangement i sin kommune til enhver tid. Så er det dessverre noen lokale myndigheter som da sier at bilsport er en risikosport som de ikke kan tillate nå fordi det kan komme til å belaste helsevesenet unødig i en krevende tid. Det er jo et dårlig argument synes vi, men dessverre skjer dette. Da hjelper vi selvfølgelig klubber med de utfordringer de får, sier han.

Powered by Labrador CMS