
Sesongstart i Langdistanse-VM:
Slik vurderer Dennis deres relativt anonyme start på VM-sesongen
Å vinne et IMSA-løp henger høyere enn VM, mener Dennis Olsen. Samtidig er han godt i rute mot Le Mans.
RACING: 10. plassen i LMGT3-klassen i Qatar denne helgen gir ham ett poeng mesterskapet - som formelt heter FIA Endurance Trophy. Like fullt er det ikke disse plasseringene som Dennis Olsen samler på.
I Fords Proton Competition-team er han nå teamet opp sammen med den italienske duoen Giammarco Levorato (sølv) og Stefano Gattuso (bronse), der man er pliktig til å ha en utøver i hver lisenskategori på bilen. Dermed må Olsen også stole på utøvere med lavere kategorisering for at de skal kunne hevde seg.
Flere pitstraffer
I motsetning til IMSA eller den gamle GTE-klassen som hadde rene helprofesjonelle førere med gull- eller platinumlisens.
– Det hadde selvfølgelig vært kulere med en Pro-klasse i WEC, men samtidig er det likt for alle. Og vi har en veldig god bronsefører, så det er mer akseptabelt. Men jeg hadde satt en IMSA-seier høyere enn en seier i Qatar, slår Dennis Olsen fast når han sammenlikner seriene som skiller på helprofesjonelle biler og biler med amatørkategoriserte førere.

Selv er Olsen klar på at bronsefører Gattuso har gjort en strålende jobb utifra sin gradering. Sølvfører Levorato har vært litt mer uheldig, men det uroer ikke Olsen.
– Tempoet vårt manglet mest med tanke på BOP, hvor vi ikke får kompensert med effekten utifra hva vi mangler i svingene. Helt fra starten var vi et stykke bak. Vi fikk forbedret mye på bilen, som vi kan ta med oss til IMSA, men vi hadde ikke fart til å være i toppen. Hadde løpet vært perfekt, så kunne vi kjempet om en 6.-7. plass, slår Olsen fast.
Optimistisk
To gjennomkjøringsstraffer på grunn av for lavt dekktrykk og brudd på fartsgrensen i såkalt «full course yellow» ga teamet flere turer i pit enn hva som var planen. Dermed klarte de aldri å avansere. Likevel er Olsen optimist mot de neste løpene, spesielt mot Le Mans i midten av juni.
– Spesielt bronseføreren vår er veldig sterk, så jeg ser på det som superpositivt med tanke på å se fram til le Mans. Sølvføreren har litt å jobbe med, men han har litt tid på å forbedre seg. Så vi har en sterk lineup mot Le Mans som er hovedprioritet, bedyrer Norges store GT-profil.