Fuglehaugen Motorsenter byr på like spektakulært landskamp som action og dramatikk ute på banen, og 2024 ble intet unntak.

Rallycross-NM:

Spektakulær sluttspurt og intense dueller på Gol

Slik oppsummerer vi atter en dramatisk løpshelg i Rallycross-NM i Hallingdal.

RALLY: Den andre NM- og norgescup-runden i rallycross ble denne helgen gjennomført under strålende vær og et prikfritt arrangement på Fuglehaugen motorsenter i regi av NMK Gol - og det er aldri en runde i Hallingdal uten dramatikk.

RALLY: Den andre NM- og norgescup-runden i rallycross ble denne helgen gjennomført under strålende vær og et prikfritt arrangement på Fuglehaugen motorsenter i regi av NMK Gol - og det er aldri en runde i Hallingdal uten dramatikk.

Samtlige seks klasser i mesterskapene leverte varene da det gjaldt som mest, og her tar vi et aldri så lite tilbakeblikk på helgen som gikk.

Klinsj på siste runde

Det var Amund Walle som tok starten, godt jaget av Ole Sæther. Boble-føreren tok et godt alternativspor tidligere enn Walle, og det skulle bli dramatisk i utgangen av alternativsporet da Walle tok denne på siste runden.

Sæther driftet ut i svingen som smeltes sammen med utgangen av alternativen, hvorpå Walle tok en «undercut» på lederen. Men da Walle siktet seg inn mot tangeringspunktet hektet kamphanene sammen, hvor på Sæther kunne stikke av med seieren mens Walle ble stående før han fikk haltet seg i mål på en fjerdeplass.

Ole Sæther foran Amund Walle.

– Helt sjukt. Heeelt sjukt. Jeg vil jo juble helt villt, men jeg begrenser meg litt. Det har vært en helt sykt morsom helg. Gått på skinner hele helga, sa Ole Sæther til direktesendingen via Direktesport.no, da han skjønte at hendelsen på siste runde kunne bli dommermat.

Race director Thomas Strand kunne imidlertid kort tid etterpå bekrefte at det ikke ble noen videre behandling av incidenten. Amund Walle er naturlig nok skuffet, men løfter blikket videre.

– Vi var vel raskest å best i helga følte vi. 1. plassen ordna en konkurrent to svinger før mål, men vi legger dette bak oss og lader opp til neste løp, skriver Walle på sin egen Facebook-side.

Intens firkløver blant juniorene

Røsrud tok starten med ble tett jaget av Johannes Rafoss og Tobias Spangen, og det var dette tre kløveret det skulle handle om resten av finalen. I stedet for å splitte hverandre i alternativsporet på de første rundene så la de seg tett på hverandre og unggutta gjorde alt de kunne for å presse den andre til å gjøre en feil.

Pallen i juniorklassen denne helgen, med vinner Markus Røsrud, flankert av Tobias G. Spangen og Johannes Rafoss.

Og hardt presset av Rafoss valgte Røsrud i stedet å gå i alternativsporet før ham, hvilket gjorde at han dekket seg opp for Henrik Gjervan som var den raskeste av de som tok alternativen på første runden. Men Røsrud tjente på sin side på at Rafoss og Spangen kjempet seg i mellom i tet, der Spangen etterhvert tok seg opp og forbi Rafoss - i jakten på årets første seier.

Alt var duket for en spektakulær siste runde da Spangen og Rafoss måtte inn i alternativsporet mens Røsrud og Gjervan fulgte på som to raketter. Og mindre dramatisk ble det ikke av at Rafoss la bilen på to hjul i alternativen og kom ut som fjerdemann. Men med én sving igjen kastet han seg på yttersiden av Gjervan og snappet tredjeplassen fra ham - mens Røsrud sikret årets andre seier på rad foran Spangen.

– Jada! Fy fader, det har vært en helt rå helg som vanlig oppe på Fuglehaugen, utbrøt Røsrud før han takket sine nærmeste for støtten og tok imot gratulasjon fra Spangen etter målgang.

Mats W. Marthinsen og Per Magne Svardal i intens champis-sprut på seierspallen etter løpet.

Overlegen Marthinsen

I NM-klassene ble det også intenst i perioder. Dog var det relativt grei skuring i Supernasjonal klasse 1 for Mats W. Marthinsen som har dominert hele helgen i klassen. Den som dog imponerte mest gjennom helgen var kanksje Sindre Haug, men liungen var uheldig i finalen og måtte bryte på første runden etter et sammenstøt med Robin Bakke Andresen.

I stedet kunne Marthinsen enkelt innkassere finaleseieren, etterfulgt av Konsmo-duoen Carl Erik Berg og Per Magne Svardal.

– En perfekt helg. Og alt har fungert. Da er det bare gøy å kjøre. Jeg har gått Gol rundt tror jeg, har vært så nervøs, så. Deilig at det gikk hele veien.

– Deilig vær, deilig bane og bilen fungerer utmerket!

I klasse 2 skulle det handle om Bergen og Konsmo, og det ble en oppskriftsmessig seier til Bergen der Lasse Aaberg tok starten og holdt ledelsen inn. Men ikke uten kamp i siste runden for Mazda-føreren som vant tre av fire innledende omganger.

I mellomtiden hadde også Trond Simen Larsen imponert stort ved å kjøre seg helt opp fra C-finale til å kjempe om en pallplass i A-finalen, og fulgte for det meste tempoet til Aaberg gjennom finalen.

Lasse Aaberg var stort sett i en klasse for seg i sin Mazda RX-7 på Fuglehaugen.

For selv om Petter Fuglestveit og Thomas Voie kjempet tett seg i mellom, så hadde de såpass godt tempo at de kom ut i sammenslåingen med Aaberg og Larsen da de tok alternativen på siste runden. Intenst kjempet de helt til siste sving bokstavelig talt, der Fuglestveit og Voie side som side skvises gjennom siste sving - hvor Larsen stjeler andreplassen.

– Fy fader så deilig! Satan! Deilig vær, deilig bane og bilen fungerer utmerket. Bilen har virket og alt har vært helt supert, sa Aaberg og rettet en takk til teamet sitt for at alt har gått på skinner.

Det var Thomas Voie som passerte som tredjemann over mål, men ble etterp plassert sist i finalen for å «ikke respektere annen utøvers spor i sving» i duellen med Trond Simen Larsen ut av siste sving. Dermed er det sørlendingen som får den siste pallplassen i A-finalen.

Mathias Minge (Ford) og Petter Leirhol (BMW) i føringa over bakketoppen på den lynraske startstrekka på Fuglehaugen.

Beinhard BMW-kamp

I den nest største klassen var det Puma-fører Mathias Minge som tok starten, og fikk etterhvert kjøre relativt fritt med BMW-førerne Thomas Bryntesson og Petter Leirhol kjempet om de øvrige pallplassene.

I mellomtiden hadde «comeback-kid» Joakim Vestli tatt alternativsporet og kjørt seg opp, og da de andre tok alternativsporet var Vestli oppe på en tredjeplass - i tett duell mot fjorårets norgesmester Leirhol.

Men på den siste runden tverret Vestli etter alternativsporet, mens Bryntesson hadde fått fortsette i fred på andreplassen. Dermed ble det Minge i ensom majestet, foran Bryntesson og Leirhol som til slutt fikk berget den siste pallplassen.

– Endelig fikk jeg seieren, så det var en morsom finale. Absolutt, konstaterte Minge etter målgang.

Supernasjonal klasse 4 fortsetter å levere underholdningen som er forventet i år, både på og utenfor banen. Her jubles det fra seg fra topp tre på Gol, fra venstre Jonas Dalseth Jacobsen, vinner Emil Sivesind og fjorårets norgesmester Simen Engsvik.

Knallhardt om 3. plassen

Toppklassen med bilene over 2,4-liter, også kjent som klasse 4, ble noe skjøvet på som følge av jurybehandlinger, og B-finalen ble kjørt først etter A-finalen i klasse 3 - men en ytterligere forsinkelse av A-finalen. Der var det forøvrig M3-banden fra NMK Trøgstad, Sindre Madsen Moe og Hans-Jøran Østreng, som tok seg videre - sistnevnte som også vant C-finalen.

Men det var andre førere som skulle kjempe om topplassene. Det meste har egentlig handlet om Emil Sivesind og Jonas Dalseth Jacobsen med to omgangsseire hver, og det var disse som stod på første rekke i A-finalen. Og disse to fikk også kjøre relativt fritt, med Sivesind i ensom majestet og Dalseth Jacobsen like så fra sin andreplass.

– Det var jævlig moro dette, etter Hell. Man må bare legge det bak seg for å komme seg videre, sa A-finale-vinner Sivesind, som hadde en begredelig sesongstart på Lånkebanen for to uker siden.

Kampen om tredjeplassen ble i midlertid beintøff mellom regjerende norgesmester Simen Engsvik, Sindre Madsen Moe og veteranen Knut Ove Børseth. Men Polo-fører Engsvik stod i mot et knallhardt press fra Moe og Børseth, og hold unna for tredjeplassen akkurat.

Oversikt over resultater og løpsdokumenter fra Gol finner du her!

Powered by Labrador CMS