Sprutende regnvær kan bli redningen for Christian og Dennis

Tettpakket kvalifisering og europeisk hetebølge satte sitt preg på kvalifiseringen. Men for de norske håpene kunne ikke regnværsprognosene kommet på et bedre tidspunkt.

Publisert

Best av nordmennene under kvalifiseringen til 24-timersløpet på Spa-Francorchamps ble Dennis Olsen og hans Porsche-team ROWE Racing, som kom seg videre til Super Pole (Topp 20 i kvalik, journ.anm.) og med det sikret 12. startposisjon. Dog samler ikke akkurat Olsen på 12. plasser, men det var det beste de klarte å få ut av det.

Nick Catsburg (høyre) i samtale med lagkompis Christian Krognes, her under åttetimersløpet på Laguna Seca tidligere i år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Best av nordmennene under kvalifiseringen til 24-timersløpet på Spa-Francorchamps ble Dennis Olsen og hans Porsche-team ROWE Racing, som kom seg videre til Super Pole (Topp 20 i kvalik, journ.anm.) og med det sikret 12. startposisjon. Dog samler ikke akkurat Olsen på 12. plasser, men det var det beste de klarte å få ut av det.

– På treningene hadde jeg null følelse med bilen, det slapp mye bak og den hadde dårlig balanse. Vi så på dataen hvordan jeg skled i hver sin. I Super Pole fikk jeg bedre balanse, men det var vanskelig å vite hvor mye jeg kunne pushe. Vanskelig å få en perfekt runde, spesielt med over 70 likestilte biler ute på banen, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Sliter med dekkene på tørt

Dennis Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Porsche har vist god fart på banen, selv om det er Audi og Mercedes som ser ut til å ha truffet best spesielt på BoP-reglementet (balance of performance, journ.anm.) der vekt og motorytelse hele tiden justeres for at bilene på papiret skal yte så likt som mulig.

Likevel sliter Dennis og gjengen med dekkene, og ofte har de opplevd punkteringer i form av at innerdelen av dekket sklir av felgen.

– Det er meldt regn, og det er det jeg håper på nå med tanke på dekkene. Da slipper vi å kjøre med samme camber som har skapt problemer med slicks-dekkene, forteller Olsen.

En annen som håper på regn, det er Christian Krognes og hans BMW-team Walkenhorst Motorsport. Som regjerende seierherrer har de litt å forsvare etter fjorårets sensasjonelle seier, men årets utgangspunkt har vært mye tøffere.

LES OGSÅ: Ladet opp til nytt 24-timersløp med verdensklassekjøring i USA

Sliter med varmen

Kombinasjonen av over 70 biler samtidig på banen, og en ny BoP-justering, tror Krognes er årsaken til at verken de eller de andre BMW-bilene har vært i nærheten. 35. startspor er i alle fall ikke dagligdags for sjåfører og bil som har vært helt i teten tidligere.

– Kvalifiseringen var ganske skuffende for vår del. Når det er 12-15 grader varmere i været, så er det også uheldig for M6en. Det er mye som henger sammen. Vi har nok litt svakrere BoP enn resten av feltet, samtidig som det er kommet nye og sterkere biler inn, spesielt med Porsche og Aston Martin, sier Krognes til Parc Fermé.

Han er dog optimistisk. I 2016 vant tilsvarende bil løpet uten å være klart raskest på banen. Det handler om å sette sammen de beste 24 timene som mulig, og med tungt regnvær i anmarsj vil det kunne sette sitt preg på feltet - noe Krognes håper de kommer positivt ut fra.

Christian Krognes under natt-treningen på Spa-Francorchamps. (Foto: SRO / DIrk Bogaerts Photography)

– Det kan bli ekstremt mye drittvær, så det gjelder først og fremst å holde seg på banen de første 10-15 rundene. Og når det er meldt kaldere og en del regn, så er det noe som passer oss og bilen mye bedre, konstaterer Krognes.

Det er forøvrig verdt å nevne at det er med en tredje nordmann i løpet. Anders Buchardt kjører også for Walkenhorst Motorsport, i samme type bil som Krognes, men konkurrerer primært i AM-klassen. Der starter han som den åttende beste bilen.

24-timersløpet begynner 16:30 norsk tid, og kan følges direkte her!

Powered by Labrador CMS