Storstilt Audi-prosjekt hos «söta bror» - målet er å stille i Rally2-kategorien i Rally-VM

Oppsiktsvekkende prosjekt med den svenske stjerna Mattias Ekström i spissen begynner nå å ta form.

Publisert

Siden Mattias Ekström begynte å engasjere seg i Rallycross-VM i 2014, med sitt daværende nyetablerte team EKS med helt nye Audi S1-modeller i Supercars-klassen, så har han gjort stor suksess i dette formatet ved siden av stjernestatusen han har hatt i DTM.

Siden Mattias Ekström begynte å engasjere seg i Rallycross-VM i 2014, med sitt daværende nyetablerte team EKS med helt nye Audi S1-modeller i Supercars-klassen, så har han gjort stor suksess i dette formatet ved siden av stjernestatusen han har hatt i DTM.

I 2016 ble han førerverdensmester og teammestere i rallycrossen, en bragd Ekström fikk ta del i under 2020-sesongen da han fusjonerte seg sammen med Joel Christoffersson som har bygd om JC Raceteknik som et vellykket svensk rallycrossteam - blant annet i samarbeid med flere nordmenn.

Dog har ikke Mattias Ekström lagt skjul på at han også har vel så sansen for rally, og mange husker også hans imponerende tempo på rallyfronten på 2000-tallet da han egentlig utelukkende forholdt seg til baneracingen, og de siste par årene har han gjennom EKS-apparatet sitt engasjert seg mer på skogsbilveiene.

Dette skal nå bære frukter gjennom en ny satsing med den nyeste A1-utgaven fra Audi, med Orecas standardiserte Rally2-kit under skallet. Motor, hjuloppheng og girkasse er allerede satt og homologert, så nå mangler bare finjusteringene.

– Vi håper å få kjørt noen løp i SM allerede i år, for å få vist fram bilen. Så håper vi å kunne skape et volum og få solgt dem - selvfølgelig. Det store målet er jo selvfølgelig at vi kan få stille til start i Rally Monte-Carlo neste år, sier teamsjef Joel Christoffersson til Parc Fermé.

I pressemeldingen som kom ut torsdag var primus motor Ekström klar på at det ble tent en ny gnist hos ham da Audi kom med deres nye hatchback-gatebil.

– Da den nye generasjonen av Audi A1 ble lansert, så visste vi med en gang at vi ville gjøre noe ut av det. Ettersom alle kjenner til min lidenskap for rally, så ble det raskt klart at vi skulle bygge en rallybil. Denne bilen skal brukes til vårt eget bruk, men når vi er fornøyde så skal vi leie ut og selge til andre førere, sier Ekström ambisiøst.

Han har hatt med seg Emil Bergkvist, kjent fra Junior-VM tidligere blant annet, i kartleserstolen i år. Bergkvist blir også testfører for teamet, og skal få æren av å kjøre denne varianten i SM.

Teamsjef Christoffersson presiserer at de ikke får noen fabrikkstøtte fra Audi i dette tilfellet. VAG-konsernet og Audi som fabrikant har trukket sin støtte ut av fossilt drivstoffbasert bilsport og retter satsingen kun mot elektrisiset. Det er i samarbeid med sørafrikanske Rally Technic, med base i Oreca-kitet, som gjør denne utviklingen mulig.

– Vi må på et tidspunkt over på elektrisk vi også, og det skal vi begynne med i 2022. Hvilken gren det blir vet vi ikke enda, for det kan like gjerne bli rally som rallycross. Men i dette prosjektet med rallybilen så har vi altså ingenting med selve Audi-fabrikken å gjøre, sier Christoffersson.

Powered by Labrador CMS