Stort mediafokus da bilsportlandslaget besøkte Olympiatoppen til årets samling

Men hva slags inntrykk har de «vanlige» sportsjournalistene egentlig av norsk bilsport og norske bilsportutøvere?

Publisert

(OSLO): At Team Norway samles til treningsaktiviteter og foredrag er ikke noe nytt. Slik har NBF Talentutvikling holdt på å i flere år. Men i starten av 2020 ble det gjort nye grep.

Treningssamlingene til Team Norway har sjeldent vært bredt dekket av pressen tidligere. Denne uken stilte flere av riksmediene opp for å bli mer kjent med bilsportlansdlaget «Team Norway». (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

(OSLO): At Team Norway samles til treningsaktiviteter og foredrag er ikke noe nytt. Slik har NBF Talentutvikling holdt på å i flere år. Men i starten av 2020 ble det gjort nye grep.

Selv om det fortsatt ikke var fulltallig gruppe, der racinggutta Dennis Olsen, Christian Krognes og Mads Siljehaug måtte melde forfall, så stilte likevel profilerte utøvere som Andreas Mikkelsen og Fredric Aasbø opp for første gang i en offisiell Team Norway-samling, sammen med de trofaste «gjengangerne» som Andreas Bakkerud, Mads Østberg, Dennis Hauger, Ole Christian Veiby, Marius Nakken, Marcus Påverud og Emil Heyerdahl.

I tillegg fikk fjorårets vinner av Bilsporttalentet, Sivert Svardal, innpass i det «gode selskap» som en del av premien der han i år skal satse på Rallycross-EM. 

Med en god porsjon av de største bilsportprofilene samlet på Olympiatoppen, senteret som forbindes med mange av de største individuelle toppidrettsutøverne i norsk idrett, så kjente også riksmediene sin besøkelsestid. Der Parc Fermé normalt sett har dekket samlingene alene som medium, fikk vi nå besøk av VG, Dagbladet, NRK, Aftenposten og NTB.

Dennis Hauger og Andreas Mikkelsen var populære intervjuobjekter blant journalistene. Dagbladet sendte to journalister, fra venstre Marthe Ihle og til høyre Synne Dyrhaug. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Det er aldri noe som er enkelt i mediaverden, men det at de nå får møtt dem slik tror jeg hjelper mye. Vi bygger profiler, og bilsport generelt er vanskelig å selge til media fordi bilsport er en så utrolig komplisert sport med mange grener og enda flere mesterskap. Hvis du ikke har veldgi peiling, så klarer du heller ikke ha oversikt, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen, som har gått i bresjen for Olympatoppen-satsingen til bilsportlandslaget.

Fascinert av Aasbø

Omkranset av internasjonale idrettsutøvere som golfspiller Viktor Hovland, roer Olaf Tufte og sandvolleyballspiller Christian Sørum viste 10 bilsportutøvere seg fram mandag, tirsdag og onsdag. Men hva slags inntrykk av norsk bilsport og norske bilsportutøvere sitter redaksjonene med, foreløpig? Vi har sjekket med Aftenpostens Mette Bugge og Dagbladet-journalistene Marthe Ihle og Synne Dyrhaug.

– Rallykjørerne Mads Østberg og Andreas Mikkelsen kjenner jeg jo godt fra før. Jeg har jo vært på mange runder der ute, i verdensserien de kjører. Men av de yngre, så er det Dennis Hauger og Dennis Olsen som kanskje er de mest spennende om dagen, sier Bugge til Parc Fermé.

– Hva lærte du mest om norske bilsportutøvere?

Aftenpostens Mette Bugge har mest kjennskap til de norske rallyførerne, men var nysgjerrig og spent på å lære seg mer om de andre bilsportutøverne. Her i intervju med den unge racingspiren Emil Heyerdahl. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg må si at jeg ikke kjente han der så godt. Tror han var 29 år eller noe. Han Fredric Aasbø, sier Bugge, og peker således riktig mot den høye mørkhårede mannen i Rockstar-caps.

– Han er godt over 30, faktisk…

– Åja, han er det ja! Jeg syns det var veldig spennende å høre om han. Han har gått litt under min radar, men så dekker jeg jo 10.000 idretter også da, humrer Bugge.

– Norge har lovende forutsetninger

Når media først var til stede, så ville Marcus Påverud skape litt ekstra action ved å kaste denne gymballen på Mads Østberg rett etter at NRK-intervjuet var over. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Dagbladet-journalistene Ihle og Dyrhaug tok seg godt tid under samlingen til å prate med de aller fleste utøverne. Igjen går Mikkelsen og Østberg igjen av navnene de drar mest kjensel på, og de legger ikke skjul på at det var Petter Solberg som definerte bilsporten for dem fra før.

Derfor var de spente på å se hva som gror av andre bilsportutøvere på et internasjonalt nivå de ikke kjenner til fra før.

– Nei, det er ikke så mange andre vi drar kjensel på her, sier Ihle, men bekrefter også at Hauger og Olsen er to navn de ser på som «spennende for framtiden».

Dyrhaug har dog fått et inntrykk av publikumsoppslutningen for bilsporten gjennom VM-rundene i rallycross.

Dagbladets Marthe Ihle i intervju med Mads Østberg, mens Synne Dyrhaug ville bli mer kjent med Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg er fra Tydal, som ikke er så langt fra Hell, så jeg har vært på plass der. Og jeg syns det var sykt mye tilskuere der. Så har jeg jo også skjønt at det er godt over 40.000 mennesker i Höljes også. Så det er ingen tvil om at motorsporten fenger, sier Dyrhaug.

Basert på det de har skrevet fra før, og det de fikk lært ytterligere om norske bilsportutøvere under samlingen, så har de selv tro på at framtiden ser lys ut for bilsportutøverne over flere grener.

– Vi vet jo nå at det er en ganske profesjonell og dyktig gjeng, og tradisjonelt sett har vi jo gjort det bra i bilsporten. Norge har lovende forutsetninger, og jeg tror bilsporten kan bli et enda viktigere område for oss i framtiden, sier dagbladetjournalisten.

Dennis Hauger intervjues av NRK, mens Andreas Bakkerud slår av en prat med Aftenposten. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Powered by Labrador CMS