Dennis Olsen drømmer om å være en del av Fords Hypercar-prosjekt.

Ford på egne bein i Hypercar

Ford skal styre showet selv når de ruller inn i VMs toppklasse Hypercar.

Publisert

RACING: Det er større og større interesse knyttet til Langdistanse-VM hvor Hypercar-klassen tiltrekker seg stadig flere fabrikanter. Neste år kommer Hyundai inn på griden med sitt genesis-merke, og i 2027 kommer både Ford og McLaren inn. Fra før er Ferrari, Porsche, Toyota, Cadillac, Aston Martin, BMW, Alpine og Peugeot representert i mesterskapets toppklasse. 

RACING: Det er større og større interesse knyttet til Langdistanse-VM hvor Hypercar-klassen tiltrekker seg stadig flere fabrikanter. Neste år kommer Hyundai inn på griden med sitt genesis-merke, og i 2027 kommer både Ford og McLaren inn. Fra før er Ferrari, Porsche, Toyota, Cadillac, Aston Martin, BMW, Alpine og Peugeot representert i mesterskapets toppklasse. 

Med norske øyne er det spesielt stor interesse knyttet til Ford, ettersom vår egen Dennis Olsen er fabrikkfører for teamet. Olsen kjører i dag i GT3-klassen i VM og andre mesterskap, og er en av de som står bak prosjektets hittil største bragder ved seieren på 24-timersløpet på Daytona og fjorårets pallplass i 24-timersløpet på Le Mans. 

– Jeg hadde jo syntes det hadde vært superspennende. Det er klart at å kjøre i toppklassen på Le Mans og konkurrere i den høyeste klassen er selvfølgelig et ønske det, så får man se hva som skjer og hvilket team de velger. Og hvem som faktisk får velge til slutt, det blir det store spørsmålet. Jeg kan se at det er ganske mange spente førere som sitter rundt omkring og lurer på hva som kommer til å skje, og det inkluderer meg, sa Dennis Olsen til Parc Fermé tidligere denne måneden. 

Eget team

Den gangen ventet man på at et team skulle velges til å drifte Fords Hypercar-prosjekt. Fra før er det klart at det er Oreca som skal bygge chassiet til bilen. Det naturlige neste steget er å se på førerkabalen og starte testing. 

Torsdag annonserte Ford at de skal drifte teamet på egenhånd. Ford skal sette opp et eget team i England, som blir deres base for hele prosjektet. Det velges altså ikke et eksternt team, slik man eksempelvis har gjort med Proton Competition i GT3-prosjektet.

– I tråd med våre kjerneverdier vil vårt Hypercar-program bli drevet av Ford Racing. Dette gir oss muligheten til å reagere raskere på banen, noe som forbedrer vår konkurranseevne. Det lar oss også bringe teknologi tilbake til våre biler mer effektivt enn noen gang før, forteller Ford-direktør Mark Rushbrook.

Ford har med andre ord en tøff oppgave foran seg ved å forberede både bil og et komplett team før VM-sesongen ruller i gang i 2027, med Le Mans som det soleklare høydepunktet. 

Fra før er det klart at det er Dan Sayers som skal lede programmet. Ford vil lene seg på deres eksisterende baser i Michigan og Nord-Carolina i USA, og på Red Bull Ford Powertrains. I tillegg kommer Venture Engineering inn som en ekstra støttespiller. 

Dennis Olsen er i aksjon denne helgen i 6-timersløpet på Fuji. Dette er årets nest siste VM-runde. 

Powered by Labrador CMS