Tilbakeblikk på Påls historie: – Nesten drept av Grosjean

Pål Varhaug er den norske bilsportutøveren som kanskje har knyttet flest bånd med de aktive Formel 1-førerne.

Publisert

I del 2 av intervjuet vårt med Pål Varhaug, nordmannen som har kommet lengst på Formel 1-stigen utenom selve toppen av kransekaka, var vi interesserte i å finne ut av hvor tett på han kom de utøverne som i dag er godt etablerte navn i sirkuset. Her kan du leste første del av intervjuet, som omhandlet Påls valg og erfaringer i formelbilsporten.

(Foto: Paolo Pellegrini)

I del 2 av intervjuet vårt med Pål Varhaug, nordmannen som har kommet lengst på Formel 1-stigen utenom selve toppen av kransekaka, var vi interesserte i å finne ut av hvor tett på han kom de utøverne som i dag er godt etablerte navn i sirkuset. Her kan du leste første del av intervjuet, som omhandlet Påls valg og erfaringer i formelbilsporten.

For ettersom vi aldri har hatt en nordmann i Formel 1, så er det derfor alltid litt spennende og interessant å se hvordan de norske utøverne har hamlet opp med de etablerte førerne da de konkurrerte på samme nivåer.

Fra 2007 til 2015 var Varhaug innom ulike Formel Renault-serier, han hadde sin GP3-debut i 2010 - en brakdebut med seier i tidenes første GP3-løp, før han tok steget opp til GP2 i 2011. Han gikk «ned» til Auto GP World Series i 2012, prøvde seg på nytt i GP2 i fire løp i 2013, hvør han runnet av karrieren med to GP3-sesonger i 2014 og 2015 før det var takk og farvel.

Tett på mange profiler

For de uinnvidde er GP2 og GP3 forløperne til dagens Formel 2 og Formel 3. Og når vi ser på resultatlistene hele veien, så har Varhaug både delvis slått og ellers kjempet imot utøvere som Valtteri Bottas, Daniel Ricciardo, Jean-Eric Vergne, Alexander Rossi, Jules Bianchi, Marcus Ericsson, Brendon Hartley, Jolyon Palmer, Esteban Ocon og Romain Grosjean, sistnevnte som teamkompis i DAMS-teamet i GP2 i 2011.

Og vi forblir litt ved Romain Grosjean. I dag en sterk profil i Formel 1, men med varierende resultater. Vi tillater oss å spørre Pål; hvordan er den Romain vi ser på TVen den Romain han kjenner som person og tidligere teamkompis? Er han slik han blir framstilt?

– Haha, så jævli og det, humrer Varhaug når vi spør.

For i det store bildet fremstilles Grosjean ofte en gjerne ofte er misfornøyd og sjeldent innrømmer feil. I Netflix-serien «Drive to Survive» kommer det også tydelig fram at Grosjean også åpenbart har stort fokus å jobbe med sin egen mentalitet.

– Jeg hadde nok ikke det beste forholdet til Romain. Altså, overfor meg var han jo hyggelig og grei - men da det kom til racing og slikt… Nei, masse syting. De gangene jeg kjørte fra han, da var det jo helt krise. Første gang jeg faktisk kjørte fra han i løp, så prøvde han å kjøre meg av banen to ganger, erindrer Varhaug videre overfor Parc Fermé.

2011 GP2 Series. Round 1. Istanbul Park, Istanbul Turkey. 5th May. Thursday Preview. Romain Grosjean (FRA, Dams) and Pal Varhaug (NOR, Dams). Alastair Staley/GP2 Media Service. Ref: _AS5D3473.jpg

Parc Fermé har av praktiske og naturlige årsaker i forbindelse med Formel 1-sportens kompliserte mediaverden ikke fått respons fra franskmannen selv om et tilbakeblikk på 2011-sesongen der han delte team med Varhaug.

Sørvestlendingen understreker også at det er Grosjean som racingfører han slet med å komme overens med, og at han som person var en ålreit fyr å omgås med.

Monaco-dramaet

Men plutselig skyter han ut.

– Jo, Romain holdt på å ta livet av meg en gang…

Et utsagn Varhaug humrer videre av, men som vi selvfølgelig trenger en kontekst til.

Det er kvalifiseringen i til GP2 i Monaco, og Grosjean hekter på bakhjulet til Varhaug som ligger i trafikk. Franskmannen flyr så opp i lufta, og lander mer eller mindre oppi cockpiten til Varhaug. Den gang var det heller ingen halo-bøyle som beskyttet hode.

– Det var centimetre om å gjøre fra det framhjulet hans. Det var jo noen gummimerker på hjelmen min også, så det var et under at jeg ikke ble truffet hardere. Men ja, det er jo sånt som skjer, sier Varhaug.

DAMS er et fransk team, og Grosjeans posisjon i teamet skapte scenarioer som Varhaug fryktet. Det hører forøvrig med til historien at Grosjean vant GP2 dette året relativt suverent, mens Varhaug endte nede på en 23. plass uten poeng det året.

Varhaug skylder sånn sett ikke på noe spesifikt, men han forstod etterhvert at han ble en liten mann i et stort sirkus - også innad i teamet.

– Romain kunne skjelle meg ut og be teamet «ta meg». At han liksom var førsteprioritet, selv om vi begge betalte like mye for dette. Masse syting. Så jeg fryktet jo at dette kom til å skje, med å ha en fransk teamkompis i et fransk team. Men når det er sagt, jeg lærte veldig mye av han. Han var vanvittig rask og dyktig, erindrer Varhaug.

Torpederte Ricciardo

Robert Wickens (venstre) gjorde mye suksess før han ble hardt skadet i fjor, mens Esteban Gutierrez (høyre) har vært innom Formel 1 i noen sesonger. Pål Varhaug i midten vant tidenes første GP3-løp i Barcelona i 2010. (Foto: Privat)

En annen røverhistorie han ikke kommer utenom er sammen med Daniel Ricciardo, som han også knyttet et vennskap til. De konkurrerte mot hverandre i Formel Renault 2-liter i 2008, og det var under en uhøytidelig gokart-seanse på Le Mans det ble skapt rabalder og stemning.

Vi lar Varhaug like gjerne oppsummere dette selv.

– Det er blitt noen historier da jeg kjørte med Bottas og Ricciardo, men spesielt med Ricciardo. Vi kjørte leiekart på Le Mans, og jeg ledet foran ham. Så snurret han meg, noe som gjorde at jeg ble fly forbanna. Da jeg så han på andre siden av gresset på banen, så bare krysset jeg banen over gresset og kjørte han rett i ræva av banen…

– Så var det jo sånn at de kunne styre leiekartene fra sidelinjen, så vi måtte inn igjen etter dette. Da kommer Ricciardo mot meg. Med det store gliset, med high-five og greier, og han syns det var så drittfett, sier 28-åringen.

– Har du opperettholdt noe kontakt med flere av Formel 1-gutta du ble kjent med den gang?

– Nei, nå har jeg ikke snakket med dem på en evighet. Men om jeg møter på noen av dem, eller da jeg også gjorde det i forbindelse med andre løp jeg var på, så stoppet vi jo opp og snakket sammen. Når jeg har sett på Netflix-serien, så kjenner jeg igjen personligheten. Og det er jo gøy at kompiser fikk øynene opp for Formel 1 etter å ha sett på serien, og da er det jo litt artig å si at jeg har kjørt mot dem og at jeg kjenner dem litt, sier Varhaug.

Powered by Labrador CMS