Ypres Rally Belgia, lørdag: Utmattet Oliver beholder ledelsen etter nesten ni mil uten servostyring

Publisert

RALLY: Det ble en dramatisk andre dag av Ypres Rally Belgia på hver sin måte i WRC og WRC 2. I toppklassen åpnet lørdagen like brutalt som fredagen. Denne gangen var det Toyota-fører Takamoto Katsuta som skulle til pers da han og reservekartleseren Keaton Williams kjørte av i høy hastighet, traff en lyktestolpe og grøftekant i en kraftig spinn - uten at de gikk på taket.

Oliver Solberg var helt fysisk sluttkjørt etter lørdagens siste etappe. (Skjermdump: WRC+ All Live)

RALLY: Det ble en dramatisk andre dag av Ypres Rally Belgia på hver sin måte i WRC og WRC 2. I toppklassen åpnet lørdagen like brutalt som fredagen. Denne gangen var det Toyota-fører Takamoto Katsuta som skulle til pers da han og reservekartleseren Keaton Williams kjørte av i høy hastighet, traff en lyktestolpe og grøftekant i en kraftig spinn - uten at de gikk på taket.

Smellen var ikke helt ulik fredagens krasj av Adrien Fourmaux, og etappen ble midlertidig stoppet etter at lyktestolpen ble liggende tvers over veien. Heldigvis gikk det bra med både Katsuta og Williams. Forøvrig er det Hyundai som fortsatt dominerer med hjemmefavoritt Thierry Neuville i føringen. Nå har han 10 sekunder til teamkamerat Craig Breen, mens deres teamkamerat Ott Tänak mistet grepet om pallen etter en punktering tidlig på dagen. Toyota-fører Elfyn Evans har tredjeplassen, 42,4 sekunder bak Neuville.

Størst norsk interesse er det dog i WRC 2-klassen, der norsk-svenske Oliver Solberg har beholdt ledelsen etter å ha opplevd mer hell i uhell. Lørdagen åpnet med at teamkamerat Jari Huttunen tapte nye minutter som følge av problemer, hvilket gjorde at Solberg økte ledelsen i klassen til mer enn seks minutter. Men det har han absolutt trengt.

For ikke lenge etterpå mistet Solberg servostyringen på sin nye Hyundai i20 N Rally2, og ble til slutt tvunget til å fullføre resten av dagen uten servostyring. Han har lidd stort tidstap som følge av dette, og ikke minst har det kostet enormt med krefter, men han har nå 3,5 minutt å gå på til den korte avslutningsdagen søndag.

– Jeg har kjørt 85 etappekilometer uten servostyring. Jeg kan ikke fatte det, det er helt villt. Veidelene er de verste. Jeg måtte stoppe i flere av dem, for jeg har ingen krefter igjen. Det er ekstremt hardt. Dette er ikke noe jeg vil oppleve igjen, men akkurat nå i etterkant er det jo litt morsomt, sa en sliten, men fattet Solberg etter målgang på den siste etappen.

Powered by Labrador CMS