LeConts LH03-dekk som benyttes av mange klasser i norsk gokart har vært plaget av et produksjonsproblem de siste månedene.

900 dekk forbys - men 1000 dekk tillates

Gokartseksjonen i Norges Bilsportforbund har laget en smørbrødliste av dimensjoner hvor det er viktig å holde tunga rett før man drar på gokart-løp om dagen.

Publisert Sist oppdatert

GOKART: Manglende råvarer har vært et stort problem siden pandemiutbruddet i 2020. I år fortsetter mange av de samme problemene som følge av krigen i Ukraina. Det er en historie som ofte har repetert seg de siste månedene, og nå har norsk karting blitt berørt.

GOKART: Manglende råvarer har vært et stort problem siden pandemiutbruddet i 2020. I år fortsetter mange av de samme problemene som følge av krigen i Ukraina. Det er en historie som ofte har repetert seg de siste månedene, og nå har norsk karting blitt berørt.

På LeConts LH03-dekk, som er et av de mest brukte dekkene til lands, har det blitt oppdaget en produksjonsfeil som følge av den pågående Ukraina-konflikten. I følge dekkeleverandør SK Service er det snakk om en komponentendring som LeCont ikke trodde ville gjøre en stor forskjell på sluttproduktet.

Da feilen ble oppdaget har kartingseksjonen sammen med utøvere og SK Service jobbet iherdig med å lage et system som forbyr eldre type dekk fra konkurranse.

— Vi har fått en del lister av LeCont over alle dekkene som er blitt levert, også har dem kommet opp med et system, forteller dagligleder i SK Service, Stian Sørlie til Parc Fermé.

Problemet med de nye dekkene som blir levert av LeCont er at de er rundt sekundet tregere på runden enn den gamle typen. Det har derfor vært i kartingseksjonen og SK Service sin beste interesse og sørge for at forholdene blir like for alle deltagerne.

— En stor andel er allerede brukt opp, for de dekkene har jo vært brukt i en periode. Så oppdaget vi problemet, også har vi ryddet opp i det, fortsetter Sørlie.

Har laget liste over dekk

Listene over lovlige og ulovlige dekk ble publisert på Norges Bilsportforbunds egen nettside i går, og gir alle som ønsker en mulighet til å sjekke lovligheten av sine dekk.

Det er denne strekkoden som bestemmer om du kjører med et lovlig eller ulovlig dekk. Heldigvis er det nå mulig å sjekke det i dekklistene publisert av Norges Bilsportforbund.

— Hvis du åpner dem i Excel og gjør filen søkbar så kan man jo bare skrive inn egne nummer, men de er jo også sortert, åpner leder i kartingseksjonen, Glenn Fossen til Parc Fermé.

Skulle det dog vise seg at man er såpass uheldig og er i besittelse av dekk som er ulovlige, så finnes det råd. Så lenge det ulovlige dekket ikke er brukt kan man returnere det til SK Service og få et nytt lovlig sett i retur.

Skulle du på en annen side fortsatt velge å forsøke å konkurrere med ulovlige dekk, kan Fossen forsikre deg om at det er iverksatt tiltak for å unngå juks.

— Det er den lista med dekk som er lovlig som gjelder. Vi har alle numrene i et skannesystem. Blir det oppdaget utøvere som bruker ulovlige dekk blir de diskvalifisert fra løpet, sier Fossen og legger til:

— Først var det en oppfordring, nå er det et forbud.

Gir skryt til tålmodige utøvere

Fossen gir også mye skryt til utøvere som har hjulpet Norges Bilsportforbund og SK Service med å løse opp i dekkproblemet. Han syns det er fint at så mange har gjort det de kan for å løse problemet.

— Det kunne jo fort vært kjempenegativt, det har vært mange som har vært villige til å hjelpe til selv om vi ikke har bedt om det. Det er en felles forståelse om at når slike ting dukker opp så må vi løse det fortest mulig sammen, forteller Fossen.

På spørsmål om produksjonsproblemet har rammet de andre dekktypene som brukes i Norge, forteller Fossen at det til nå ikke har vært meldt om noen andre problemer på tvers av andre klasser.

— Det er de LH03-dekkene som det produseres mest av. Men man finner ikke ut av om det har gått gærent før man har fått det på banen og da er man allerede i gang, avslutter han.

Powered by Labrador CMS