Anders skal få guttedrømmen realisert - men først måtte han kjenne på smaken av medaljens bakside

Den norske Le Mans-debutanten Anders Buchardt fikk verst tenkelig start på årets eventyr i VM i langdistanseracing. Drømmen lever heldigvis i beste velgående.

Publisert

– Jeg tenker at når jeg først gjør dette, så det er ikke bare «bucketlist». Drømmen går ikke ut på bare å ha gjort det, også er man ferdig med det. Det betyr mer enn det. Når jeg først gjør dette, så er målet å gjøre det mer og kunne få en fot innenfor.

Anders Buchardt, her fra da Parc Fermé møtte ham på Nürburgring i 2019. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Anders Buchardt, her fra da Parc Fermé møtte ham på Nürburgring i 2019. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg tenker at når jeg først gjør dette, så det er ikke bare «bucketlist». Drømmen går ikke ut på bare å ha gjort det, også er man ferdig med det. Det betyr mer enn det. Når jeg først gjør dette, så er målet å gjøre det mer og kunne få en fot innenfor.

Det var Anders Buchardt sine ord til Parc Fermé i forkant av denne ukas oppkjøring til sesongstarten i Langdistance-VM (WEV). Han får denne sesongen altså muligheten til å oppleve det så å si alle bilsportutøvere, i alle fall racingførere, drømmer om en eller annen gang i løpet av sin karriere.

Nemlig å stille til start i det berømte 24-timersløpet på Le Mans. Med en god dose erfaring fra racingbanen tidligere, og med de økonomiske ressursene som kreves fra en såkalt bronsegradert fører hos FIA som Anders er, så har han nå fått innpass i en av bilene til Team Project 1 - blant annet sammen med Dennis Olsen - og denne uka skulle han få den første smakebiten. Dette gjelder den såkalte GTE Am-klassen, hvor bilene får en miks av helprofesjonelle førere, unge fremadstormende utøvere og gjerne en såkalt gentlemenfører.

Slo bilen rammeskjev

For ikke bare blir det deltakelse i Le Mans, men Buchardt skal få ytterligere to VM-runder med seg som en verdifull oppkjøring. Han har opsjon på plassen i teamet ut hele VM-sesongen, men det handler mest om forhandlinger. Først nå er de enige om tre VM-runder, Le Mans inkludert.

Men før vi tar fatt på Buchardts tanker og følelser rundt det å realisere en av de største guttedrømmene for en bilsportutøver, så må vi innom det brutale han måtte igjennom under den første testdagen på Spa-Francorchamps tidligere denne uken.

For der skulle det gå ordentlig galt. For dem som er kjent på Spa-Francorchamps-anlegget, så skulle Buchardt slippe forbi en LMP2-bil gjennom Le Combes-komplekset på toppen etter Kemmel-strekningen. I utgangen ned mot Brüssel-svingen fikk Buchardt kjenne på den voldsomme vindturbulensen fra LMP2-bilens aerodynamikk, som videre førte til at Buchardt fikk en sleng på bilen han ikke fikk rettet opp før den var plantet i veggen.

Selve smellen var ikke den kraftigste, men selve treffpunktet var på ett av de mest sårbare punktene på bilen. Så sårbar at deres Porsche 911 RSR faktisk ble god gammeldags rammeskjev, og dermed var det hele over før det hadde begynt.

Hvordan oppleves dette av en WEC-debutant, som både står for en betydelig del av budsjettet, og ikke minst stod for krasjen som satte en stopp for en hel testuke og løpshelg for to andre teamkameraer?

– Først må jeg bare si at jeg er blitt møtt med en fantastisk støtte i teamet. All honnør til Dennis og Axcil (Jefferies, sølvfører, journ.anm). Det er ingen tvil om at det er godt å få den støtten. En ting er jo at man ikke selv får kjørt noe særlig. Men det er det at hele teamet går glipp av denne oppkjøringen, sier Buchardt videre.

Full støtte fra teamkompisene

Han endte opp i veggen med bakenden først. RSR-bilen til Porsche har midtplassert motor, og den videre konstruksjonen av bilen som følge dette er ifølge Anders en vesentlig forklaring på hvordan en relativt liten smell førte til såpass alvorlige materielle skader.

– Det er jo mer eller mindre tomt der motoren vanligvis sitter på en 911, så det er ikke så mye som stiver opp og tar imot. Så det var der skjevheten om. Alle trodde jo egentlig at dette kun var plateskader, sier han.

Dennis Olsen bærer ikke noe nag til krasjen til Anders. For han er det viktigste å støtte opp sin landsmann og hjelpe til med råd og analyse fra det som skjedde, for ikke å snakke om videre fokus på hva som møter dem senere i år.

Dette var det lille vi fikk se av Team Project 1 sin bil nummer 46, som deles av nordmennene Dennis Olsen og Anders Buchardt, samt Axcil Jefferies fra Zimbabwe. (Foto: Porsche)
Dette var det lille vi fikk se av Team Project 1 sin bil nummer 46, som deles av nordmennene Dennis Olsen og Anders Buchardt, samt Axcil Jefferies fra Zimbabwe. (Foto: Porsche)

– Dette er en del av gamet, og Anders er en erfaring rikere. Dessuten var det ingen stor førerfeil han egentlig gjorde. Egentlig bare en fillegreie. Og han gjorde for så vidt det meste riktige da han skulle rette opp bilen, så det var bare maks uflaks at bilen fikk så store skader ut ifra hvor liten feil det egentlig var, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

– Hvor bittert føles det over at du ikke fikk kjørt resten av testene og den første runden?

– Nei, helt ærlig så tenker jeg ikke så mye på det. Det er viktig læring for Anders og teamet, og det viser bare hvor små marginene er. Det viktigste er at Anders får full støtte fra oss og at man tar med seg det positive vi fikk ut av kjøringen.

Slik var opplevelsen før det smalt

Buchardt rakk likevel å få smaken på det å kjøre kanskje den mest teknisk avanserte racingbilen som Porsche fortsatt produserer. For dette var en litt annen verden enn BMW M6 GT3 som Burchardt er mest vant med fra Nürburgring og den tidligere Blancpain-serien.

– Å kjøre denne bilen er en helt fantastisk opplevelse. Det er helt enormt. Det er noen knepp opp på alle områder. Man kan kjøre med mye mer margin enn med M6-en. Vi kan holde fullt i Eau Rogue og Blanchimont-svingene uten at man nesten gjør i buksa.

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, men utover en egenandel på skadene som ble pådratt, så er det lite av budsjettet fra Buchardt som ble løst ut denne uken og denne helgen. De pengene kan dermed flyttes over til VM-runden på Portimao 12. og 13. juni, og sammen med teamet skal Anders nå finne en løsning på dette slik at han likevel får ny sjanser utenom det planlagte løpet på Monza før Le Mans i august.

Anders Buchardt har hentet mye av sin langdistanseerfaring fra Nürburgring Nordschleife og VLN-serien sammen med Walkenhorst Motorsport i deres BMW M6 GT3. Det kan komme godt med nå som han skal få konkurrere på øverste nivå i verden i langdistanseracing. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Anders Buchardt har hentet mye av sin langdistanseerfaring fra Nürburgring Nordschleife og VLN-serien sammen med Walkenhorst Motorsport i deres BMW M6 GT3. Det kan komme godt med nå som han skal få konkurrere på øverste nivå i verden i langdistanseracing. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Så - over til denne drømmen som så mange ganger er nevnt. Før Anders visste hva som ventet ham i den første treningen på Spa-Francorchamps, så er det mange tanker han naturlig nok har gjort seg rundt det berømte 24-timersløpet i Frankrike.

Fullroser Dennis

Én ting er å få stille til start overhodet. Noe annet er at han får dele bil med en landsmann, og attpåtil den utøveren som kanskje er høyest rangerte nordmannen i det internasjonale racingmiljøet.

– Det betyr helt enormt mye. For det første er det moro at vi kan være to nordmenn blant tre førere på samme bil. Men så er det noe med at han er på et så høyt nivå også. Det gir oss gode forutsetninger. For min del er det kjempeviktig å kunne få support og gode råd fra en som han. Forhåpentligvis kan jeg utvikle meg enda mer og løfte nivået mitt utterligere. I tillegg til at det jo er veldig hyggelig også, sier Buchardt om å få Dennis Olsen som teamkompis.

Og han tror Olsens engasjement også har spilt en avgjørende rolle for å få ham inn i teamet. Det er åpenbart en stor fjær i hatten for Dennis også å kunne få med en nordmann på bilen.

– For at Dennis skal få kjøre, så avhenger det også av oss to andre. Så mulig han tenkte på meg. Teamet har sikkert hatt noen navn på blokka, så har Dennis spilt inn mitt navn og åpenbart snakket varmt om meg. Så teamet ble nysgjerrige, og siden da har det rullet på.

Men som vi siterte Anders på innledningsvis; årets Le Mans-opptreden skal ikke bare bli med én gang etter planen. Buchardt håper han får høstet god erfaring, forhåpentligvis et resultat man kan leve godt med, noe som vil kunne gjøre ham som en aktuell bronsefører neste år.

Han har ingen problemer med å forstå at det er på bronsetrinnet han tilhører. Disse førerne blir ofte definert som gentlemensførere og gjenspeiler ofte svært ressurssterke personer.

Derfor skal han jakte sponsorer

Dette er fra en av Dennis Olsens aller første runder på Le Mans i 2019. Dette skal nå også Anders Buchardt få oppleve, sammen med nettopp sin landsmann Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Ferrmé)
Dette er fra en av Dennis Olsens aller første runder på Le Mans i 2019. Dette skal nå også Anders Buchardt få oppleve, sammen med nettopp sin landsmann Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Ferrmé)

Buchardt vil dog ikke brenne av det han har tilgang på. Egentlig vil han bruke minst mulig. Nå har han tatt en stor sjans med avtalen enn så lenge, men målet for resten av sesongen - og for resten av Le Mans-framtiden - det er å få dette eksternt finansiert.

– Mye er opp til meg om hva jeg nå gjør utenfor banen også. Jeg kommer til å legge ned en innsats for å skaffe seg samarbeidspartnere. Så får vi se hva som kommer ut av det. Akkurat nå ble det for dårlig tid til å få landa avtaler før sesongstarten, sier Buchardt. 

Det skal ikke mange googlesøkene til før etternavnet Buchardt er enbetydende med milliardformue. Både pappa Arthur og Anders selv har gjort enorm suksess på eiendomsmarkedet. En skulle muligens tro at det verken var nødvendig - eller forsåvidt mulig - for ham å hente eksterne samarbeidspartnere som kan være med å finansiere dette.

Men så enkelt fungerer det altså ikke.

– Man må tenke sånn at jeg skal ikke tigge penger. Jeg må ha noe spennende å tilby som potensielle sponsorer og samarbeidspartnere lar seg trigge av. Det blir jo å lage opplevelser og arrangementer for dem, og når det blir lettere å få reist og kunne få være med på dette sirkuset, så blir det enklere å tilby noe, sier 46-åringen, som har god erfaring med dette fra sine løp spesielt på Nürburgring Nordschleife i det tyske langdistansemesterskapet.

Men med såpass stor prioritering på jobb, samtidig som han også er en lojal familiemann, så erkjenner Buchardt at satsingen på bilsport har kommet i tredje rekke. Derfor er han mer enn tilfreds med å ha bronsestatusen - og i så måte er målet å kunne bygge et rennomé som en god bronsefører i Le Mans-sirkuset.

– Jeg er en realist. Jeg skulle gjerne ønsket å legge ned tiden og innsatsen som kreves for å komme enda høyere, men jobb og familie er ekstremt viktig for meg. Da blir det en prioritering på hvor mye tid man setter av til ting. Men det som er fascinerende med WEC og Le Mans er jo hvor avhengig man likevel er av hverandre. Jeg er avhengig av gull- og sølvføreren for å kunne være med på et godt resultat, men de er samtidig like avhengig av at jeg også bidrar, konstaterer han.

PS! Helt uten nordmenn er vi for så vidt ikke når WEC sesongåpner med 6-timersløpet på Spa-Francorchamps denne helgen. Egidio Perfetti, som først og fremst regnes for å være italiensk, har kun norsk pass i lommeboka si etter sin norske mor og kjører da den andre bilen til Team Project 1. Perfetti er tidligere GTE Am-mester i World Endurance og har også vunnet klassen sin på Le Mans tidligere.

Powered by Labrador CMS