Andreas Mikkelsen er tilbake i toppklassen i Rally-VM.
Andreas Mikkelsen er tilbake i toppklassen i Rally-VM.

Sesongguide:

Andreas er tilbake - her er alt du trenger å vite om årets Rally-VM

Rally-VM er igjen svært interessant med norske øyne. Her er alt du trenger å vite før årets sesong.

Publisert

RALLY: Rally-VM er tilbake for nok en sesong, og denne gangen med langt større interesse fra norske hjem ettersom vår egen Andreas Mikkelsen returnerer til Hyundai og toppklassen etter avskjeden med teamet i 2019. Nordmannen kunne gått for et fulltidssete i M-Sport om han ville, men han skal heller kjøre et deltidsprogram hos Hyundai. 

Se vårt eksklusive intervju med Andreas Mikkelsen fra vår podkast Av med Hjelmen.

RALLY: Rally-VM er tilbake for nok en sesong, og denne gangen med langt større interesse fra norske hjem ettersom vår egen Andreas Mikkelsen returnerer til Hyundai og toppklassen etter avskjeden med teamet i 2019. Nordmannen kunne gått for et fulltidssete i M-Sport om han ville, men han skal heller kjøre et deltidsprogram hos Hyundai. 

Mikkelsen skal sammen med kartleser Torstein Eriksen kjøre et program som innebærer sesongstart allerede denne uken under Rally Monte-Carlo. De to skal kjøre alle de fire asfaltløpene (Monte-Carlo, Kroatia, Sentral-Europa og Japan) og et løp til. 

En annen profilert norsk rallyfører, nemlig Mads Østberg, uttrykker stor glede for at den norske duoen er på plass i toppklassen denne sesongen er tilbake i toppklassen når Parc Fermé sjekker inn hos 36-åringen for noen tips og tanker rundt årets VM-sesong. 

– Det er veldig positivt både for både for norsk bilsport, og også for Andreas og Torstein at de er tilbake i toppen! Det vil alltid øke fokuset på sporten, og hjelpe andre som prøver å komme seg til toppen. Jeg håper han kommer bedre overens med bilen denne gangen enn sist han var i Hyundai. Det hadde vært gøy å se de på pallen, forteller Østberg.

Årets kabal

Team Fører Kartleser
Hyundai - fulltid 🇧🇪 Thiery Neuville 🇧🇪 Martijn Wydaeghe
Hyundai - fulltid 🇪🇪 Ott Tanak 🇪🇪 Martin Järveoja
Hyundai - deltid 🇳🇴 Andreas Mikkelsen 🇳🇴 Torstein Eriksen
Hyundai - deltid 🇫🇮 Esapekka Lappi 🇫🇮 Janne Ferm
Hyundai - deltid 🇪🇸 Dani Sordo 🇪🇸 Cándido Carrera
Toyota - heltid 🇬🇧 Elfyn Evans 🇬🇧 Scott Martin
Toyota - heltid 🇯🇵 Takamoto Katsuta 🇮🇪 Aaron Johnston
Toyota - deltid 🇫🇮 Kalle Rovanperä 🇫🇮 Jonne Halttunen
Toyota - deltid 🇫🇷 Sebastian Ogier 🇫🇷 Vincent Landais
M-Sport - fulltid 🇫🇷 Adrien Fourmaux 🇫🇷 Alexandre Coria
M-Sport - fulltid 🇱🇺 Gregorie Munster 🇧🇪 Louis Louka

Esapekka Lappi og Dani Sordo tar seg av de resterende åtte løpene mens Thierry Neuville og Ott Tanak kjører fulltid. Både Neuville og Tanak, der sistnevnte returnerer til teamet fra M-Sport, har forøvrig fått fritt spillerom til å kjempe om mesterskapstittelen av teamsjef Cyril Abiteboul.

I Toyota er det de samme fire førerne som kjører også i år, men den regjerende verdensmesteren Kalle Rovanperä trapper med til et deltidsprogram. Han vil dele på en bil med Sebastian Ogier, mens Elfyn Evans og Takamoto Katsura kjører fulltid. I M-Sport forsvinner nevnte Tanak ut dørene sammen med Pierre-Louis Loubet, og Adrien Fourmaux får denne sesongen selskap av Gregorie Munster.

Men hvem blir årets verdensmester?

– Det står mellom tre stykk i mine øyne. Neuville, Tanak og Evans. Jeg sjanser på Neuville, forteller Østberg.

Blant fulltidsførerne finner vi også en mann Østberg tror kan imponere. 

– Jeg tror Katsuta kan overraske oss!

Poeng, regler og format

Foran årets sesong har det blitt innført et nytt poengsystem. I det nye systemet vil 18, 15, 13, 10, 8, 6, 4, 3, 2 og 1 poeng deles ut til de ti fremste bilene etter at lørdagens kjøring er overstått. Det er dog forutsatt at man også kommer til mål på søndag. Gjør man ikke det rykker nestemann på liste opp. 

Den største endringen finner vi på søndagene hvor man får poeng basert på hvordan man gjør det den ene dagen. Her deles det ut 7, 6, 5, 4, 3, 2 og 1 poeng til de syv fremste. «Power stage», altså den siste etappen, gir fortsatt 5, 4, 3, 2 og 1 poeng til de fem fremste. Maksimalt kan man som før ta med seg 30 poeng fra en helg. 

– Jeg tenker det er fint å prøve å skape mer interesse for hver dag, men jeg tenker også at dette kan skape litt mer forvirring rundt poeng, og kan bli enda mer komplisert. Jeg skulle helst sett at de løste det på en annen måte, forteller Mads Østberg. Andreas Mikkelsen er også av de som har vært kritisk til det nye formatet. 

En annen regelendring som har fått oppmerksomhet er at man ikke lenger trenger å kjøre med hybridmotor. I stedet må de bilene som skulle ta et sånt valg kjøre med tilsvarende ekstravekt. De vil heller ikke kunne tjene poeng i konstruktørmesterskapet, og det er med andre ord ikke et reelt alternativ for andre enn de såkalte «gentlemen-førerne» per nå. 

Kalenderen

Kalenderen er relativt lik fjoråret utover at Estland og Mexico er ute av det gode selskap. De to løpene erstattet av Latvia og Polen, og det er også i år 13 VM-runder. 

Det hele innledes fortsatt med Rally Monte-Carlo som kjøres denne uken, før neste destinasjon er Rally Sverige midt i februar. Sesongen avsluttes som før med Rally Japan i November. 

WRC 2

I WRC 2 endres også poengsystemet ved at det ikke lenger deles ut ekstra poeng på Power stage. Til start i sesongens første løp finner vi ingen med norsk flagg foran navnet sitt, men norsk-svenske Oliver Solberg er igjen på plass. Målet for sesongen er naturligvis gull med Skoda.

Selv om Mikkelsen som nevnt skal kjøre i toppklassen kan han også bli å se i noen WRC 2-løp i forbindelse med hjelpen han skal gi Hyundai i arbeidet med deres Rally2-bil. Kanskje kjører også en fører som Ole Christian Veiby i Rally Sverige slik som i fjor, uten at Kongsvinger-mannen har uttalt noe om dette i skrivende stund. Østberg ser på sin side ikke for seg å stille opp i en VM-runde denne sesongen.

– Jeg har ingen planer om WRC-løp nå, men skulle en god mulighet by seg så skal jeg selvsagt vurdere det sterkt, forteller Østberg. 

Ellers er det knyttet spenning til Toyotas inntog i WRC 2 med den nye Toyota GR Yaris Rally2. 

Rally-VM kan utover Parc Fermes løpende dekning følges via WRCs egne Rally.TV. Det hele ruller i gang med shakedown på torsdag. 

Bygg inn artikkelen

Kopier og lim inn HTML-koden under på en side der du vil vise denne artikkelen.

Lukk

Powered by Labrador CMS