«BP» føyer seg inn i rekken av Supercar-nordmenn i 2020

To sesonger med de nest beste firehjulstrekkerne er nok. Nå skal Ben-Philip Gundersen måle krefter med de vasseste rallycrossbilene som finnes.

Publisert

Riktig nok er ingenting konkret spikret. Men 25-åringen fra Åsnes har ambisjonene klokkerklare. Nå skal motoreffekten dobles og 0 til 100 kilometer i timen skal ikke overstige to-sekunderen noe særlig.

Ben-Philip Gundersen. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

Riktig nok er ingenting konkret spikret. Men 25-åringen fra Åsnes har ambisjonene klokkerklare. Nå skal motoreffekten dobles og 0 til 100 kilometer i timen skal ikke overstige to-sekunderen noe særlig.

Vi snakker altså om Supercar, hvor målet i år blir en full EM-sesong. Men som alltid. Det var disse pengene.

– Det er jo hardt. Alltid et slikt å få tak i nok penger. Men vi håper jo å få det til. Planen er full EM-sesong, vil jeg si. Så får vi se hva det blir med budsjett og slikt, sier Ben-Philip Gundersen til Parc Fermé.

Vokst mye som fører

2019 har vært en strålende sesong. Gull i det nordiske mesterskapet og sølvmedalje i den internasjonale RX2-serien. Foruten EM-gullet i 2016, så er dette hans soleklare beste sesong i karrieren. Sølvmedaljen i år ble riktignok overskygget av dramaet med Andreas Bakkerud i Sør-Afrika.

– Jeg må si jeg har vokst bra som fører i år. Lites-bilene er en fin klasse å utvikle seg i, men bilene er veldig utilgivelige på feil, så man lærer seg å kjøre mer presist. Jeg husker jeg slet enormt da jeg var ny i bilen.

– Hva var det mest krevende med å begynne å kjøre Lites?

– Det var vanskelig å få til styringen riktig. Enten så understyrte den i sving, og når man skulle prøve å kompensere for dette, så ble det fort til at man overstyrer. Da taper man mye tid med disse bilene, sier Gundersen.

Bilen er blitt driftet av svenske JC Raceteknik, et team Gundersen har opparbeidet seg et godt forhold til de siste sesongene. Derfor er det naturlig at det også er aktuelt for neste år å fortsette i en Supercar i samarbeid med dette teamet, selv om program og budsjett ikke er satt enda. Gundersen står også fritt til å prate med andre team om det dukker opp bedre tilbud for ham.

– Lettkjørt, men vanskelig å kjøre presist

Solungen har likevel fått teste en Supercar, nærmere bestemt en Audi S1. Og da er det alltid interessant å høre førsteinntrykket fra en som aldri før har fått kjøre et slikt beist.

– Det er rått. Rett og slett. Lettkjørt på mange måter, men vanskelig å jakte tiendeler og hundredeler. Det er vanskelig å kjøre presist med så mye effekt, men der er erfaringen fra Lites veldig bra å ta med seg, sier han.

Hvordan han løser neste år praktisk er også uvisst. Det er mange veier til rom. Håpet er først og fremst EM, men den nordiske runden på hjemmebane på Finnskogbanen står også veldig høyt på prioriteringslista.

– Det kommer litt an på hva slags avtale man får til. Det er mange måter å gjøre det på. Man kan investere i en bil og sette bilen bort, du kan gjøre alt sjøl med drifting og slikt, eller du kan få en slags «all-inc»-pakke i teamet, sier han.

Powered by Labrador CMS