Andreas Myhre, her fra NM-runden på Finnskogbanen tidligere i år.

Bytter bil – beholder motoren

Andreas Myhre vil fortsatt stå igjen alene med sin løsning opp mot alle andre hestekraftjegerne i toppklassen i norsk rallycross.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Det har vært en god sommerpause i Rallycross-NM, som er inne i ett av sine mest innholdsrike og intense sesonger med høy konkurransedyktighet og tette dueller i de fleste klassene.

RALLYCROSS: Det har vært en god sommerpause i Rallycross-NM, som er inne i ett av sine mest innholdsrike og intense sesonger med høy konkurransedyktighet og tette dueller i de fleste klassene.

Om en drøy uke braker det løs med årets fjerde av totalt fem runder, og noen endringer skal man alltids regne med gjennom en sesong.

Annen vekt og vektfordeling

Vi er klare for Momarken i NY BIL🏁

Vi ser fram til Momarken med NY BIL🏁

Posted by Myhre Racing on Friday, August 15, 2025

En av de markante forandringene på startplatene vil vi se fra Andreas Myhre. Valdresingen har enkelt og greit byttet bil med Knut Bråthe, og har erstattet sin gullvinnende Volvo C30 fra klassen under i 2023 til en Citroën Xsara – et velkjent chassis på tvers av grener og mesterskap.

– Dette er nok en bil som passer bedre i Supernasjonal klasse 4, med tanke på vekta og vektfordeling. Så det har vært en hektisk ferie med og få flyttet over alt av deler, motor og gir, sier Myhre til Parc Fermé.

Xsara-chassiset brukes i dag blant annet av Espen Håkelia og Per Magne Røyrås blant de mest profilerte. Førstnevnte kjører Stian Haugans gamle gullbil, så rent chassismessig skal det ikke stå tilbake for noe som helst.

Derfor byttet han

Men under panseret fortsetter Myhre i sin egen verden. 2025-seosngen har bydd på en tradisjonell turbo vs. sugemotor hvor det er ganske like komponenter men ulike motorvolum basert på pustehjelp eller ikke, men blokka og lyden hos Myhre har skilt seg ut med sin forrige C30.

– Det var noen ombygginger, men den passer ganske greit, sier valdresingen om nye tilpasninger som er blitt gjort i ferien.

Og fortvil ikke, for lyden fra valdresingen vil fortsette som før ettersom han tar med seg motor og drivverk fra C30en og over til den nye Xsaraen. Han kjører nemlig med en «rekke-sekser», altså Volvos T6-blokk, som er en helt annen karakteristikk enn de tradisjonelle firesylinderene.

– Ja, er jo litt gøy med noe annet. Men ikke hvis man blir bak. Og jeg mener selv at jeg ikke jeg har fått vist fram motoren sånn som den fortjener, så det er litt derfor det ble chassisbytte også, slår 28-åringen fast.

Powered by Labrador CMS