Dennis Olsen.
Dennis Olsen.

Charles Leclerc savner Dennis Olsen på startlista i Formel 1 – slik responderer nordmannen på det

Det er lenge siden Dennis Olsen og Formel 1 tilhørte de samme setningene. Men nå har VM-lederen selv brakt navnet hans på banen igjen.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Mens det i 2022 rettes fokus mot Dennis Hauger som den potensielle første nordmannen i Formel 1, så er det for den bilsportinteresserte relativt gammelt nytt at det var hans navnebror ved etternavn Olsen som var det heteste norske navnet på formelbilmarkedet gjennom 2010-tallet.

FORMEL 1: Mens det i 2022 rettes fokus mot Dennis Hauger som den potensielle første nordmannen i Formel 1, så er det for den bilsportinteresserte relativt gammelt nytt at det var hans navnebror ved etternavn Olsen som var det heteste norske navnet på formelbilmarkedet gjennom 2010-tallet.

Spesielt andreplassen i Formel Renault 2.0 i 2014, back Nyck de Vries, regnes for å være hans største bragd i formelbil før han innså at kostnaden mot en formelbilkarriere ble for høy og i stedet skiftet retning til GT-racing fra 2016.

Kjørt mot de fleste i Formel 1

Og i takt med Olsens suksess i Porsche har hans link mot Formel 1 stadig blitt returnert til regjerende verdensmester Max Verstappen som tidvis var en av Våler-guttens aller største rivaler på gokartbanen før de etterhvert dro hver til sitt. Men så er ikke Verstappen den eneste av dagens store Formel 1-profiler Olsen har kjørt mot.

– Jeg har vel kjørt mot godt over halvparten av det som er startfeltet i Formel 1 nå, sa Olsen i et tidligere intervju med Parc Fermé, og viser til utøvere som George Russell, Carlos Sainz jr., Esteban Ocon, Lance Stroll og Alexander Albon for å nevne noen av dem.

For Verstappen er altså ikke den eneste. Og de aller fleste har han også tidvis vært vesentlig raskere enn ute på banen, og således kan man tenke at Dennis Olsen - basert på tidligere meritter og eventuelt vurdering av talent - hadde fortjent et Formel 1-sete.

Leclerc savner tre førere

Det mener i alle fall Ferrari-stjerne og leder av årets verdensmesterskap i Formel 1, Charles Leclerc. I en artikkel på Formel 1s egne hjemmesider blir han spurt hvem han på mange måter savner i Formel 1-feltet fra sine yngre dager som gokart-fører.

– Det er et spørsmål jeg stilte meg meg selv da jeg var yngre; hvor mange av oss vil en dag havne i Formel 1? Det er mange jeg tenkte på som nå er i Formel 1 - de aller fleste egentlig - men det er tre av dem som jeg tenkte ville nå Formel 1, men som ikke var heldige nok eller hadde andre grunner til at de ikke klarte det: Dennis Olsen, Ben Barnicoat og Nicklas Nielsen, svarer Leclerc.

Dennis Olsen med to velkjente Formel 1-fjes ved siden av seg, Charles Leclerc og Pierre Gasly, etter et gokartstevne i Moanco.
Dennis Olsen med to velkjente Formel 1-fjes ved siden av seg, Charles Leclerc og Pierre Gasly, etter et gokartstevne i Moanco.

I årene 2010 til 2012 forekommer Olsen og Leclerc ofte på resultatlistene i gokart sammen, ettersom det ble kjørt mange serier og store enkeltløp, spesielt i Italia på denne tiden. Fellesnevneren er også at nevnte Barnicoat og Nielsen hyppig menger seg innimellom resultatene til Olsen og Leclerc.

Foruten et lite innhopp i Formel 3 i 2020 har britiske Ben Barnicoat slått seg opp i langdistanseracing, hvor han i skrivende stund leder den asiatiske Le Mans-serien i GT-klassen, mens han fikk sølv i LMP2 i samme serie i 2019/2020. Ellers har han også kjørt GT3-racing på diverse steder i Europa.

Danske Nicklas Nielsen gikk også GT-veien og har gjort det sterkt som Ferrari-fører. Han bidro til gull både i 24-timersløpet på Le Mans og gull sammenlagt i GTE Am-klassen i fjor, og har også bronse fra den europeiske Le Mans-serien i 2019 for å nevne noe i - tillegg til en rekke andre gode løp og mesterskap med tak over hodet.

Minnerikt løp fra Nürburgring

Og det samme gjelder altså vår egen Dennis Olsen. Han legger dog ikke skjul på at han lar seg smigre av Leclercs uttalelse om at ham selv er en av de han hadde sett for seg en plass verdig i Formel 1. Foruten kartingen nevner han spesielt Nürburgring i 2014 (se faksimile) i Formel Renault som ett av de mest minneverdige løpene, hvor Olsen var overlegen den løpshelgen, hvor nestemann på lista var nettopp Leclerc.

– Det er absolutt kult å både se og høre at Leclerc fortsatt husker duellene vi hadde opp igjennom. Vi kjørte jo ikke bare gokart sammen med også Formel Renault 2.0, sier Olsen til Parc Fermé.

Og der han ikke nødvendigvis er den som har hatt for vane å sende julekort til Max Verstappen etter sin tids rivaliserig på gokartbanen, så sitter han med et litt annet inntrykk av monegaskeren.

– Han har alltid vært en topp karakter og vært en rå konkurrent å ha. Alltid fair, men hard, og det er akkurat slik det burde være, sier Porsche-føreren, som denne helgen gjør seg klar til DTM-helgen på Lausitzring, den andre løpshelgen i det tyske mesterskapet i år.

Han viste på mange måter svært gode takter i sesongåpningen i Portimao i Portugal, blant annet med en imponerende 5. plass etter å ha kjørt seg opp 14 plasser i løpet av løpet. Samtidig slet Porsche mye med topphastigheten på banen, noe de to andre Porsche-kollegene også slet med.

Dennis Olsen foran teamkamerat Laurens Vanthoor og Porsche-kollega Thomas Preining.
Dennis Olsen foran teamkamerat Laurens Vanthoor og Porsche-kollega Thomas Preining.

Tar kritikk med knusende ro

Dette ble justert på gjennom det såkalte BOP-systemet som skal utjevne de altfor store forskjellene på bilene, blant annet ved at Porsches biler ble lettere mellom første og andre løp. Olsens teamkamerat Laurens Vanthoor kjørte noe bedre som følge av dette, mens både Olsen selv og Thomas Prening - som kjører for et annet team - fortsatt ikke holdt det samme tempoet til tross for justeringene.

Men til tross for justeringer så slet Porsche på rettstrekningene sammenliknet med konkurrentene. Selv var Olsens team SSR Performance fortsatt kritiske til BOP-fordelingen til DTM, mens DTM-sjef Gerhard Berger mente på sin side overfor Autosport at både Porsche og deres førere må gjøre hjemmeleksene sine bedre etter at de justerte BOPen fra første til andre løp.

Olsen tar denne form for kritikk med knusende ro og er trygg på at det ikke er BOP-en det skal stå på i framtiden selv om Porsche kom noe skjevere ut i sesongstarten, ifølge dere selv.

– Nei, det er ikke noe spesielt egentlig. Jeg stoler på jobben og samarbeidet som Porsche og DTM har. Tillit må bygges, så det blir nok bedre for oss etterhvert, sier Olsen om kritikken fra Berger.

Powered by Labrador CMS