Dennis dominerte i årets første kvalik: – Jeg må jobbe med oppsettet til løpet

Pangstart på Formel 4-karrieren i Tyskland for den norske Red Bull-junioren, men han tar alt annet enn seieren på forskudd.

Publisert

Starten på en meget intens og innholdsrik sesong for Dennis Hauger skjer denne helgen. På Oschersleben-banen klinte han til med bestetid i begge kvalifiseringene.

Dennis Hauger på Oschersleben fredag. (Foto: Alexander Trienitz)

Starten på en meget intens og innholdsrik sesong for Dennis Hauger skjer denne helgen. På Oschersleben-banen klinte han til med bestetid i begge kvalifiseringene.

Dog har han også allerede fått smake på bestrafninger ved at han kjørte forbi i for høy fart under en rødflaggsone i den første kvalifiseringen. Det gir ham 10 plasser i straff på griden til første løp.

– Kanskje litt strengt etter min mening, men jaja - da har jeg noe å jobbe meg oppover fra, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Må tenke på slitasje

For selvtilliten er definitivt på topp. Og han stortrives i sitt nye nederlanske team Van Amersfoort Racing - samme team som Max Verstappen vant GP3 for i 2014.

Overgangen er også betraktelig mellom bilene, selv om selve formelbilklassen er den samme som har kjørte i fjor. Men det er andre kjøreegenskaper og liknende på bilene som skal være nokså like mellom det tyske og italienske mesterskapet.

– Følelsen med bilen er veldig god. Men jeg må fortsatt jobbe med oppsettet til løpet, og tenke i gjennom hva vi kan gjøre for å få det best mulig uten at det sliter for mye, sier Hauger.

Løpene varer i 30 minutter, og i motsetning til kvalifisering hvor man kan gi full pinne for hver enkeltrunde, så må han tenke at bil og dekk skal holde gjennom hele løpet - noe som byr på annen strategi og taktikk på kjøring.

Stortrives i miljøet

Dennis Hauger. (Foto: Alexander Trienitz)

Men at han viste allerede fra første meter at toppfarta er godt inne. I første fritrening tok han bestetid, men han fulgte opp med en andretid på andre fritrening, før det altså ble to bestetider på kvalifiseringen.

– Jeg følte meg veldig bra, og visste at farten var der. Så det gjaldt å holde hodet kaldt og jobbe med det jeg vet jeg må, sier 16-åringen, som tror at seiersmulighetene kan være gode i det andre av totalt tre løp i helgen, hvor han starter i pole position.

– Hvordan vil du beskrive overgangen fra Storbritannia til Tyskland på bil, konkurranse og miljø?

– Bilen er litt mykere å kjøre og man må jobbe mer med bilen på overstyring, noe som er en kul utfordring. Nivået er høyere og det er mange flere førere, og mange raske førere på tredje året der. I tillegg er miljøet fantastisk bra, spesielt sammen med teamet, samt flere jeg er blitt kjent med utenfor banen, forteller Hauger.

Powered by Labrador CMS