Dennis nær ved å sikre seg ny proffkontrakt – denne helgen gjør han innhopp i VM-finalen

Pandemien har ikke tatt knekken på Dennis Olsens videre Porsche-fremtid. Snarere tvert imot.

Publisert

Denne sesongen har på mange måter handlet om å prestere når det gjelder. Ikke i nærheten av like mye testing, konkurransetrening og generelt reisevirksomhet har det blitt for Dennis Olsen, som i fjor brukte mer enn to tredeler av året i utlandet.

I fjor ble Dennis Olsen internasjonal GT3-mester. I år har han ikke kjempet totalt i noe internasjonalt mesterskap, men like fullt gjort en svært god og viktig jobb for kundeteamene til Porsche, både i Europa og USA. Nå går ferden til Bahrain og VM-finalen. (Foto: Porsche / Juergen Tap)

Denne sesongen har på mange måter handlet om å prestere når det gjelder. Ikke i nærheten av like mye testing, konkurransetrening og generelt reisevirksomhet har det blitt for Dennis Olsen, som i fjor brukte mer enn to tredeler av året i utlandet.

Og da han «på papiret» ikke fikk være en del av Porsche-stallen, var det ikke like lett for menigmann å forstå hvilken posisjon Olsen egentlig hadde innad hos Porsche. Dog har han spilt en svært viktig og sentral brikke for Porsche denne sesongen, og de interne resultatene med kundeteamene både på banen og i pit-garasjen har vært av et solid kaliber for 24-åringen. Spesielt på NLS-løpene på Nürburgring har han, ifølge egne analyser, så å si alltid vært den raskeste Porsche-føreren blant samtlige kundeteam.

– Jeg tar det som en utfordring. Jeg merker jo såklart at når jeg kjørte alle løpene på Nurburgring i år så var jeg alltid den raskeste sjåføren i en Porsche, men jeg jobber systematisk med meg selv og er nøye på forberedelser for å være best mulig forberedt, sier Dennis Olsen til Parc Fermé, om hvordan det har vært å levere viktige resultater til tross for mindre kjøretrening.

Derfor er nivået så høyt

Han har tatt del i svært store enkeltløp som mange, spesielt i Norge, kanskje ikke har et like tett forhold til. 24-timersløpene på Spa-Francorchamps og Nürburgring har stor prestisje blant en rekke profesjonelle utøvere og fabrikanter, og femteplassen på Petit Le Mans på Road Atlanta i USA kan også regnes for å være en ekstrem sterk prestasjon hos en norsk bilsportutøver.

– Det er jo det absolutt høyeste nivået du kan kjøre på innen GT-racing, og jeg er veldig heldig som får konkurrere på dette nivået. Jegt rives veldig godt med det og har hatt mange gode stunder med både forskjellige team, biler og baner, sier Olsen.

En som har fulgt Våler-guttens utvikling på banen med argusøyne over mange år er sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen. I fjor ble altså Olsen uoffisiell verdensmester i GT3-klassen ved å vinne det prestisjefylte Intercontinental GT Challenge sammenlagt - som den eneste utøveren - og ettersom GT3 ikke har den formelle VM-statusen eller har den største utbredelsen spesielt her i nord, så er det ikke alltid like lett å forstå hvilket nivå Olsen presterer på.

Men Gulbrandsen er ikke i tvil om at omfanget rundt det Olsen er med på har en vesentlig større prestisje enn hva man først antar.

– Nivået i internasjonal GT-racing er så høyt fordi det er ett av svært få steder hvor du kan være profesjonell bilsportutøver i dag. Også er det så mange av dem også, vet du. De han kjører mot, det er masser av proffe utøvere som lever av dette. På mange måter rangeres det høyere sportslig enn, la oss si forsiktig «den klassiske Lance Stroll», hvor man først og fremst har med seg masse penger inn, sier Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Nytt tilbud på bordet

I tillegg er det nettopp bredden som er det unike med GT-racingen, ifølge Gulbrandsen.

Atle Gulbrandsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– I Formel 1 er det 20 førere, i rally er det nesten ingen, i rallycross er det svært få. Mens her kan det være over 50 biler med tre førere på hver. Nå er det riktig nok ikke 150 profesjonelle utøvere, men det er svært mange, slår Gulbrandsen fast.

Det er organisasjonen SRO Motorsports som har skapt GT3 til en global klasse med stort engasjement fra en rekke bilfabrikanter som satser stort på racingen. Derfor lønnes også mange førere i millionklassen, Olsen inkludert, som begynte tok i mot sin første lønningspose fra Porsche i 2018.

Da som «young professional» fram til i år hvor han havnet litt mellom barken og veden i Porsche-hierarkiet. Men han har en god lønn og gjør svært viktige oppdrag for Porsche, og nå er det bare formaliteter som gjenstår før den ny sesong med stort ansvar og store forventinger skal spikres for 2021.

– Jeg har allerede fått et tilbud av Porsche og forhandler med dem i disse tider. Jeg er ganske fornøyd med avtalen jeg har fått, så nå er det snakk om hvilke serier og team man skal kjøre med. Så jeg er spent på 2021, og forhåpentligvis blir det en litt mer normal sesong enn hva 2020 har vært, sier Olsen.

Kjører VM-finalen i WEC

Dennis Olsen. (Foto: Juergen Tap)

Denne helgen gjør han et innhopp i Langdistanse-VM, også kjent som World Endurance Championship (WEC). Olsen har kun Le Mans fra 2019 innenfor dette mesterskapet, da i Pro-klassen, mens han denne helgen stepper inn for Matt Campbell, som «gullføreren» på Proton-Dempsey-bilen i AM-klassen. Det er finaleløpet som skal kjøres i Bahrain som går over åtte timer.

I WEC brukes 911 RSR-modellen, bygd for GTE-klassen som ikke er like utbredt som GT3. Derfor blir det annerledes for Olsen å kjøre denne bilen igjen, der han kun har erfaring med bilen fra 2018, samt 24-timersløpet på Le Mans i fjor.

– Det kommer til å bli en utfordring å komme tilbake til denne bilen hvor vi ikke har ABS. I tillegg har jeg ikke kjørt på denne banen med RSR tidligere, så jeg må prøve å lære mest mulig ut av de få rundene jeg får til å forberede meg, sier Olsen.

Powered by Labrador CMS