Derfor diskes Renault selv om de rent teknisk ikke brøt regelverket

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

(Foto: Renault Sport F1 Team)

FORMEL 1: Det var i forbindelse med Japans Grand Prix at Racing Point la inn protest på Renault med bakgrunn i at Renault skal ha brukt et automatisert system som justerer bremsebalansen i bilen uten at føreren selv utfører dette. Dette skal ha vært aktuelt på visse punkter av banen hvor bremsebalansen ble justert automatisk.

Enhver automatisering av bilens kjøreegenskaper strider mot paragraf 27.1 i sportsreglementet om at førerassistanse ikke er lov og at bilen skal håndteres 100 prosent av fører.

Nå har FIA konkludert med at Renault har brutt reglene. Rent teknisk kunne dommerne dog ikke finne elementer som er i direkte strid med regelverket, men likevel konkluderes det med at virkningene av Renaults system bidrar til en automatisk handling i forbindelse med bremsebalansen - som da er i strid med paragraf 27.1.

I Japan endte Daniel Ricciardo og Nico Hülkenberg på henholdsvis sjette- og niendeplass. Med diskvalifikasjonen i kraft betyr det at Charles Leclerc, Pierre Gasly og Sergio Perez rykker opp til henholdsvis, sjette-, syvende- og åttendeplass, mens Lance Stroll og Daniil Kvyat ender som nummer ni og ti i Japans Grand Prix for to uker siden.

Powered by Labrador CMS