Derfor vil Neuville heller bli nummer fem enn fire i Monte Carlo

– Har du mulighet til å vinne, så må du gå for det. Men en femteplass kan være minst like bra, eller bedre, enn en fjerdeplass.

Publisert

Thierry Neuville spilte én av hovedrollene i kampen om VM-tittelen mot Sebastien Ogier og Ott Tänak i fjor, og han akter ikke å gi seg selv om det nok en gang var franskmannen som stod øverst på resultatlisten.

Thierry Neuville, Anders Jæger-Amland og Andreas Mikkelsen i godt humør under WRC-lanseringen i Belgia for snart to uker siden. (Foto: Simen Næss Hagen)

Thierry Neuville spilte én av hovedrollene i kampen om VM-tittelen mot Sebastien Ogier og Ott Tänak i fjor, og han akter ikke å gi seg selv om det nok en gang var franskmannen som stod øverst på resultatlisten.

– Helt ærlig, så bryr jeg meg ikke hvor lang den listen er, sier Thierry Neuville til Parc Fermé, på spørsmål om hvor lei han er av gullrekka til franskmenn kalt «Sebastien».

– En dag står jeg øverst. Gjerne så fort som mulig. OK, listen er lang, men om det er 15-20 Sebastiener, så bryr jeg meg ikke om det, sier belgieren videre.

Klar for å være mer kynisk

I utgangspunktet er ikke Neuville noen tilhenger av teamordre, selv om dette ble tungt iverksatt i spesielt M-Sport i fjor, men også i enkelte tilfeller i Hyundai. Belgieren håper å styre unna det. Samtidig er han tydelig på at han vil være enda mer kynisk for å styrke mulighetene for en VM-tittel.

– Skal man ha begge titlene, så må man jo vurdere strategiene ettersom de dukker opp. Det er bare å se hvordan M-Sport gjorde det. Men i Sardinia så mistet Sebastien tidskortet sitt og skulle ha brutt løpet. Men vi gjorde ikke noe med det, sier Neuville med et hint om at slikt hadde vært annerledes i år.

Hvordan taktikken blir gjennom helgens Rally Monte-Carlo gjenstår å se. Han går åpenbart for å vinne. Men han avslører også en lur plan B dersom han blir å finne lengre ned på resultatlistene. For i Rally Sweden er det alt annet enn en fordel å starte først på fredag, noe Sebastien Ogier fikk smertelig erfare i fjor.

– Selvfølgelig - hvis du har muligheten til å vinne, så må du vinne. Men om man er fire eller fem, så er det minst like bra å være nummer fem. Det er ikke så stor forskjell på poengene, men når man kommer til Sverige kan det være ekstremt stor forskjell, sier Hyundai-profilen.

Synes oppriktig synd på Andreas

Thierry Neuville fra shakedown i Rally Monte-Carlo torsdag. (Foto: Fabien Dufour/Hyundai Motorsport GmbH)

Han var bærebjelken i Hyundai-teamet i fjor der Mikkelsen sviktet som fast makker gjennom samtlige løp, mens Dani Sordo og Hayden Paddon delte tredjebilen. Nå er Paddon byttet ut med Sebastien Loeb, mens Mikkelsen forblir i sin posisjon.

Og som teamkollega og nær venn av Mikkelsen, så synes Neuville oppriktig synd på nordmannen etter marerittsesongen i fjor. Selv om bilen kom i hovedfokus, så har Neuville notert seg det Mikkelsen har levert bak resultatlistene.

– Andreas kom fra en bil som hadde vært helt perfekt i hele perioden sin. Vår bil har ikke vært like perfekt. Det tar tid. Samtidig er det lett å glemme at Andreas faktisk var skikkelig uheldig. Han ledet løp flere ganger og brøt av årsaker han ikke kunne noe før. Det er ikke lett, altså. 

– Så du vil ikke legge skylden på Andreas for at det ikke ble noen titler på dere i fjor?

– Nei nei, det kan jeg overhodet ikke. Han hadde ikke noe bra flyt. Men jeg regner med og forventer at han blir sterkere denne sesongen. Gode førere kommer alltid sterkt tilbake. Jeg er ikke bekymret for ham, sier Neuville.

Mindre tid sammen

(Foto: Simen Næss Hagen)

Han er som kjent en av Mikkelsens nære kamerater. Men etter at de har blitt teamkamerater, så har de sett hverandre mindre. Uten at deres nye jobbforhold har påvirket vennskapet i verken positiv eller negativ retning.

– Vi har mindre tid nå. Han reiser veldig mye og har også fått seg ny kjæreste.

– Så han har egentlig erstattet deg med en ny kjæreste?

– Hehe, mer eller mindre. Men jeg er mer opptatt jeg også, sier Neuville, som understreker at de møtes gjerne over treningsøkter og felles venner i Monaco ettersom de bor i samme leilighetskompleks.

Thierry har fortsatt en nær relasjon til Belgia, og han brukte mer av senhøsten i fjor i Belgia enn i Monaco. Men han har mange jern i ilden utenfor rallykjøringen.

– Jeg driver et firma sammen med broren min i Belgia. Jeg hjelper han ganske mye med det, og livet er generelt ganske opptatt, både med business, med egne sponsorer og annen innovasjon. Vi har også hatt et prosjekt med en historisk Opel Corsa som jeg også kommer til å kjøre ett løp med i Belgia i år også, sier 30-åringen.

Powered by Labrador CMS