Dette er planene som Hyundai har med både Andreas og Ole Christian

Teamsjef Andrea Adamo letter på sløret over planene han har med to norske rallyførere neste sesong.

Publisert

For selv om Hyundai har signert fire førere til deres tre faste fabrikkbiler for neste sesong, så vil han åpenbart ikke gi slipp på Andreas Mikkelsen. Dette signaliserte han allerede rett etter at nyheten om at Ott Tänak hadde blitt kjent.

(Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

For selv om Hyundai har signert fire førere til deres tre faste fabrikkbiler for neste sesong, så vil han åpenbart ikke gi slipp på Andreas Mikkelsen. Dette signaliserte han allerede rett etter at nyheten om at Ott Tänak hadde blitt kjent.

– Vi prøver å organisere ulike løsninger for å få ham til å bli i Hyundai, sa Adamo til Parc Fermé den gang.

Ikke WRC 2-aktuell

Han ville ikke besvare våre fortløpende oppfølgingsspørsmål vedrørende veien videre med nordmannen, men en drøy uke etter at Hyundai sikret VM-gull for fabrikker som følge av et avlyst Rally Australia, så er han mer snakkesalig igjen.

Og han er fortsatt gira på å ha nordmannen i stallen.

– Med Andreas jobber vi for å fortsette sammen videre neste år, og vi ser på ulike alternativer for det, bekrefter Adamo fortsatt overfor Parc Fermé.

– Er det da snakk om å involvere ham i R5-prosjektet som dere har eskalert?

– Som han allerede har bidratt med, så kan han hjelpe oss med utviklingen av R5-bilen, men han skal ikke kjøre WRC 2 for oss neste år, konstaterer Adamo.

Satelitt-team på vei?

Etter hva Parc Fermé har forstått, så er det ikke uaktuelt at et eksternt selskap vil opprette en form for satelitt- eller privatteam i samarbeid med Hyundai Motorpsort, hvilket betyr at vi kan se flere WRC-biler fra Hyundai på startstreken foruten deres fabrikkteam.

– Planen med Andreas vil også bli en del av videre diskusjoner vi har med ulike leverandører. La oss se hva som skjer, sier Adamo, uten å hinte om hvilke «leverandører» det er snakk om, eller hva disse leverandørene i så fall innebærer i form av å gi Mikkelsen et WRC-sete.

Mikkelsen har ikke besvart våre henvendelser vedrørende hans forhandlinger og posisjoner for neste år.

Kilder vi har snakket med har antydet at det kan være snakk om en asiatisk dekkleverandør som kan være på vei inn i WRC. Om en drøy uke skal også FIA banke i bordet vedtaket som bestemmer dekkhomologeringen og dekkleverandører for perioden 2021-2024. Hvorvidt dette har en sammenheng med leverandørene som Adamo snakker om, vites foreløpig ikke.

Gjennom 2000-tallet var flere satelitt-team under fabrikkene et vanlig skue, med Stobart hos Ford, Bozian hos Peugeot og Kronos hos Citroën som de mest kjente eksemplene.

Jobber tett med Veiby

(Foto: EVL / EVEN Management)

Men Hyundai og teamsjef Adamo har ikke bare Mikkelsen i kikkerten av nordmenn. Tidligere denne uken bekreftet EVEN-manager Erik Veiby at hans sønn Ole Christian er høyaktuell for et Hyundai-samarbeid i forbindelse med R5-prosjektet og en WRC 2-satsing.

Adamo bekrefter også at de er interesserte i den norske 23-åringen.

– Vi jobber tett med Ole Christian om dette. Vi har brukt ham i flere løp for å evaluere utviklingen på bilen og vi jobber sammen fortløpende om dette. Han er helt klart en sterk kandidat til å jobbe med oss neste år, sier teamsjefen.

Veiby fullførte forøvrig franske Rallye du Var søndag, et løp som ble kraftig amputert etter uvær gjennom helgen. Veiby endte på en femteplass totalt og fjerdeplass blant R5-bilene. Sebastien Loeb totalvant løpet i en WRC-bil.

Powered by Labrador CMS