Dette er verdt å merke seg før sesongstarten i Rally-VM

Startlista til Rally Monte-Carlo er klart. Oliver Solberg blir det eneste norske alibiet, og WRC 2-klassen dominerer startlistene fullstendig.

Publisert

RALLY: Det er nesten allerede blitt en saying at WRC 2 blir mer spennende enn WRC denne sesongen. Mens det stadig ikke er noen vekst og utvikling på førerfronten i toppklassen, så velger flere potensielle toppførere å vise seg fram på nivå 2 denne sesongen.

RALLY: Det er nesten allerede blitt en saying at WRC 2 blir mer spennende enn WRC denne sesongen. Mens det stadig ikke er noen vekst og utvikling på førerfronten i toppklassen, så velger flere potensielle toppførere å vise seg fram på nivå 2 denne sesongen.

Mandag kom den offisielle startlista for Rally Monte-Carlo ut, VM-runden som tradisjonen tro setter igang startskuddet for 2023-sesongen. Ettersom det ikke har vært noe nytt rundt Andreas Mikkelsen, mens Mads Østberg har trukket seg mer tilbake fra VM-satsing og Ole Christian Veiby sikter mot en ny VM-sesong i rallycross, så er det kun Oliver Solberg av utøvere med norsk blod på startstreken.

21-åringen signerte nylig med Toksport WRT og får med det kjøre den helt nye Skoda Fabia RS Rally2. Men mye tyder på at Skoda har fått fart på produksjonen av sin nye Rally2-bil for intet mindre enn syv stykk av denne typen er på plass.

Solberg kjører forøvrig utenfor WRC 2-mesterskapet i Monte-Carlo og avventer poengsankingen til hjemmebane og Rally Sweden, mens Nikolay Gryazin, Marco Bulacia og Sami Pajari er teamkameratene hans for anledningen.

Tøff Citroën-duo

Det blir dog et hardt beite blant Rally2-bilene i sesongstarten i de franske alper. Adrien Fourmaux tar et steg tilbake fra WRC, men beholder tilknytningen til M-Sport i WRC 2, og det er ventet at franskmennene Yohan Rossel og Stephane Lefebvre også kommer til å bite fra seg godt den helgen i hver sin Citroën C3 Rally2.

I toppklassen hadde man ønsket og håpet at det åpnet seg bilder og følgelig ledige seter etter ett år med det nye hybridregelverket innenfor Rally1-kategorien som har tatt over etter WRC-betegnelsen på rallybilene. Men med kun ti biler på start, tangerer dette startfeltet i Rally Sweden og Rally New Zealand fra i fjor, mens Rally Japan har den laveste andelen Rally1-biler med kun ni startende.

Samtlige team har to førere på fulltid, mens det sjongleres på en tredjebil. Hos Toyota er det regjerende verdensmester Kalle Rovanperä og Elfyn Evans som er på plass, med Sebastien Ogier i tredjebilen - en bil han deler med Takamoto Katsuta. Japaneren er forøvrig på plass han også, men utenfor status til å score fabrikkpoeng.

Ogier tilbake til 17

Ettersom det er Rovanperä som er regjerende verdensmester fikk han også muligheten til å ta over startnummer 1 fra Sebastien Ogier, som på sin side har gått tilbake til startnummer 17 som han måtte ha i 2020 da han mistet tittelen til Ott Tänak. Rovanperä har imidlertid valgt å beholde sitt faste startnummer, 69, framfor å benytte seg av retten til å kjøre med nummer 1 på bilen.

Hos Hyundai er det Thierry Neuville og Esapekka Lappi som utgjør fullt program, mens det er Dani Sordo som har teamets tredjebil denne helgen. Denne deler han med Craig Breen, som tar over plassen etter Oliver Solberg etter at Breen og M-Sport brøt kontrakten etter bare ett år.

M-Sport sikret seg derimot Ott Tänak, verdensmesteren fra 2019, og estlenderen får med seg franskmannen Pierre-Louis Loubet som fast annenfører denne sesongen. Foreløpig har ikke M-Sport noen videre avtaler med hvem som bekler deres tredjebil forøvrig, men den greske businessmannen Jourdain Serderidis er på plass i en tredje Puma Rally1 for anledningen.

Totalt 75 førere og kartlesere står klare når Rally Monte-Carlo kvelden torsdag 19. januar, med klassiske Col-de-Turini som kveldsetappe. Totalt 18 fartsetapper skal kjøres til og med søndag 22. januar.

Powered by Labrador CMS