Her låser Max Verstappen hjulene når han og Charles Leclerc spilte et høyt DRS-spill inn og ut av den siste svingen på banen som er omkranset av to viktige DRS-soner.

Dramatisk og intens sluttspurt da Verstappen snøt Leclerc for seieren

Det ble en kamp helt inn til målstreken, bokstavelig talt, men dommerne var ikke umiddelbart fornøyde med hvordan de siste rundene ble praktisert. Riktignok ble samtlige førere frikjent.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: De byttet på å lede løpet helt på samen av Saudi-Arabia Grand Prix, og vi var aldri sikre før på den siste runden og siste svingen om hvem som kom til å stikke av med seieren.

Men denne gangen revansjerte Max Verstappen seg fra det brutte løpet i Bahrain for en uke siden, og snappet seieren foran Leclerc på de siste rundene. Det var et spill fra ende til anden, spesielt mellom disse to DRS-sonene på slutten og starten av runden med den siste svingen, sving 27, som ankerpunkt.

De lurte hverandre og lærte av hverandre, men Max Verstappen dro til slutt det lengste strået. Tredjeplassen gikk til Carlos Sainz jr, med pallplass for spanjolen for andre helgen på rad.

Men - de siste rundene ble dramatiske av andre årsaker. Etter at Alexander Albon og Lance Stroll hadde et sammenstøt inn i første svingen måtte førstnevnte senere parkere bilen og bryte løpet. Fordi det var helt på tampen av løpet, så ble det ikke vinket av med sikkerhetsbil men i stedet dobbelt gulflagg, som indikerer at man skal gå av gassen og være varsom på det oppstår hindringer.

Rett etter løpet gikk dommerne ut og sa at både Sergio Perez, Carlos Sainz jr. og Kevin Magnussen undersøkes for brudd på gulflaggreglene, men like etterpå kom meldingen om at de to siste rundene i sin helhet skal undersøkes.

Dermed var det ikke 100 prosent sikkert at siste ord er sagt, ettersom rundetidene til Verstappen og Leclerc ikke tilsier at de gikk av gassen nevneverdig i forhold til hva som ofte er ønskelig i en dobbelt gulflagg-sone.

Det viste seg blant annet at Verstappens raskeste runde ble satt på den aller siste runden, mens det var dobbelt gulflagg. Charles Leclerc var selv syv hundredeler raskere på denne runden han også, men poenget han fikk for raskeste runde ble satt i runde 48 før gulflagget.

Men senere på kvelden ble det klart at dommerne var fornøyde med telemetrien de hadde sett på bilene og konkludert med at ingen av førerne brøt reglene for det doble gulflagget.

Parc Fermé kommer tilbake med mer...

Powered by Labrador CMS