Viking Motorsports med bil nummer 99, har nå fått med seg et norsk selskap på sponsorsiden.

Norsk selskap sponser NASCAR-team:

 – En fantastisk fin mulighet

Selv om NASCAR ikke har den største interesse i Norge, har et selskap fra Møre og Romsdal nå kastet seg inn i sirkuset - og planene for neste sesong er ambisiøse.

Publisert

RACING: Interessen for amerikansk bilsport har de siste årene tatt seg opp også i Norge. Oppmerksomheten her hjemme skyldes i stor grad Dennis Haugers inntog i IndyNXT, og kommende års deltakelse i IndyCar. En serie som imidlertid ikke har fått den samme oppmerksomheten, utover den harde kjerne, er NASCAR.

RACING: Interessen for amerikansk bilsport har de siste årene tatt seg opp også i Norge. Oppmerksomheten her hjemme skyldes i stor grad Dennis Haugers inntog i IndyNXT, og kommende års deltakelse i IndyCar. En serie som imidlertid ikke har fått den samme oppmerksomheten, utover den harde kjerne, er NASCAR.

En av årsakene er naturlig nok manglende tilstedeværelse av nordmenn, og selv om det finnes både team og førere med tilknytninger til Norge, har det aldri vært en nordmann til start i et løp. Nå er det likevel en norsk aktør i sirkuset.

For trolig første gang har nå et norsk selskap fattet interesse for NASCAR og gått inn som aktiv sponsor for et team. Selskapet Atlantic Bunkers har tilhold i Kristiansund, og har store planer for 2026-sesongen i NASCAR O’Riley Auto Parts Series. Dette er nivå to i NASCAR-sammenheng, som frem til og med 2025-sesongen har gått under navnet Xfinity Series. Her holder Viking Motorsports til, og det er dette teamet det norske selskapet nå har valgt å investere i.

Skandinaviske røtter

Og dersom du tenker at Viking Motorsports klinger litt skandinavisk, tenker du helt riktig. Viking Motorsports er et relativt nytt tilskudd i NASCAR-universet, da teamet oppsto så sent som i 2024. Teamet eies i hovedsak av Don Sackett og Suzanne Moller, hvor sistnevnte er fra Danmark. 

Slik ser det ut når Atlantic Bunkers har en rear quarter panel.

Don Sackett er på sin side administrerende direktør av SciAps Inc, som er teamets hovedsponsor. Det var gjennom en av SciAps leverandører at den norske delegasjonen oppdaget muligheten. 

Hans Erik Meek, med god assistanse fra Helge Fredriksen, står bak Atlantic Bunkers NASCAR-satsing. Gjennom SciAps leverandør, som var norsk, ble det etablert kontakt med selskapet, og en befaringsreise over til USA ble planlagt. På dette tidspunktet sponset SciAps et annet team, men da de i 2024 gikk inn som hovedsponsor og eier av Viking Motorsports var ikke Fredriksen sen med å lansere sponsormuligheten.

– I fjor valgte vi å bli sponsor i litt større grad. Da hadde vi en «rear quarter panel» på bilen, og litt slikt i løpet av året. Det var vel 4-5 løp. Da var vi også over og besøkte dem, og to ganger denne sesongen, forteller Helge Fredriksen til Parc Fermé.

Store planer

Delegasjon fra Atlantic Bunkers på besøk. F.h: Helge Fredriksen, Hans Erik Meek og Connor Mosack (teamets daværende fører)

Fredriksen var på dette tidspunktet ikke tilknyttet Atlantic Bunkers, men var en nær venn av selskapets eier Hans Erik Meek. Da Fredriksen introduserte ham for planene, og attpåtil viste ham NASCAR på nært hold i USA, var han solgt. Siden den gang har Atlantic Bunkers, som fra 1. januar også inkluderer Fredriksen blant selskapets ansatte, sponset Viking Motorsports ved jevne mellomrom.

– Atlantic Bunkers er et bunkringsselskap for skip. De leverer innenfor marine, smøreoljer og den type ting, fortsetter Fredriksen.

– Men hvorfor sponse i USA og NASCAR?

– Vi ser på det å sponse et NASCAR-team som en god investering for oss. Vi får levd ut hobbyen vår, og også god tilgang på folk fra andre firmaer og andre næringer i USA, som synes det er utrolig kult og eksotisk at det kommer to stykk fra en liten by i Norge.

Man får god tilgang som sponsor i NASCAR, her fra depotet i Bristol.

Det er med andre ord en kombinasjon av hobby, nettverksbygging og markedsføring som er bakgrunnen for det norske selskapets tilstedeværelse i NASCAR.

Atlantic Bunkers sponsorplaner stopper imidlertid ikke her. Fredriksen forteller at 2026-sesongen skal inneholde noe ekstraordinært sett med norske øyne. Atlantic Bunkers har sikret seg ett løp hvor hele bilen skal være kledd i selskapets navn og farger. Det skal etter planen skje i slutten av oktober, under United Rentals 250 på Talladega Superspeedway. Foruten dette skal Atlantic Bunkers være synlige på teamets bil under totalt ti løp i 2026.

– Hvorfor akkurat Viking Motorsports?

– Det er jo måten en blir tatt med og involvert på. En får høre informasjon tidlig og blir veldig godt tatt vare på som gjest. Vi liker den gjengen veldig godt, forteller han.

Viking Motorsports har i løpet av sine to år enda ikke oppnådd store resultater, men bemerker seg fra tid til annen høyt oppe på resultatlistene. NASCAR-profilen Matt DiBenedetto var teamets fører gjennom store deler av 2024 og 2025, imens 22 år gamle Parker Retzlaff kommende sesong tar over stafettpinnen i bil nummer 99. Nylig annonserte Viking Motorsports at de for 2026-sesongen også utvider bilparken ytterligere. Anthony Alfredo er teamets nye sjåfør, og skal ta plass bak rattet i deres nye bil med startnummer 96.

God rekkevidde

Da TV-tallene ble offentliggjort tidligere i november, viste statistikken at det øverste nivået, NASCAR Cup Series, tiltrakk seg rundt 2,5 millioner TV-seere i gjennomsnitt under 2025-sesongen. Nivå to, som da gikk under navnet Xfinity Series, lå på én million TV-seere ifølge motorsport.com. 

– Er det marked for andre nordmenn, som ønsker å prøve seg i NASCAR?

– Absolutt! Om en ønsker å skaffe seg kontakter i USA, liker motorsport og liker det rundt sporten, er det en fantastisk fin mulighet, forteller Fredriksen.

Interessen her til lands ville naturlig nok fått et løft dersom en norsk fører kom til start i serien. Fortsatt er ovalracing et sjeldent innslag for norske førere som ikke heter Dennis Hauger, men stadig gjør andre profilerte førere gjesteopptredener på de «vanlige» banene, eller «road course» som amerikanerne kaller det. Eksempelvis har Kimi Räikkönen gjort flere innhopp, mens Shane van Gisbergen har tatt NASCAR-universet med storm i en større satsing.

– Jeg tror ved å få inn en norsk fører, Solberg for 15 år siden for eksempel, så ville de kunne ha gjort gode opptredener i Xfinity-serien.

Fredriksen berømmer samtidig NASCAR-miljøet for åpenheten og tilgjengeligheten under løpene, sammenlignet med andre serier.

– Som sponsor eller vanlig fan kan du kjøpe tilgang til depotet. Det er en utrolig tilgang du kan få i NASCAR, også på sjåfører, som er helt virkelighetsfjernt om en for eksempel sammenligner med Formel 1, avslutter Helge Fredriksen.

Sesongen i NASCAR O’Riley Auto Parts Series braker løs på Daytona, den 14. februar - dagen før det velkjente Daytona 500.

Powered by Labrador CMS