Erlend Nonstad med sin Ford Escort, en bil han måtte plukke fram i all desperasjon da hans opprinnelige NGK-doning tok kvelden under en uke før avreise.

Erlend (32) tangerte norsk prestisjefylt rekord

– 75 mil unna hjemme, men det var verdt turen.

Publisert

BILCROSS: NGK-Masters er Skandinavias definitivt mest prestisjefylte bilcrossløp, og til tross for svensk lokasjon i Karlstad, så er det blitt en svært populær destinasjon for nordmenn, både på tribuneplass og ikke minst på startplata.

BILCROSS: NGK-Masters er Skandinavias definitivt mest prestisjefylte bilcrossløp, og til tross for svensk lokasjon i Karlstad, så er det blitt en svært populær destinasjon for nordmenn, både på tribuneplass og ikke minst på startplata.

Flere prominente norske bilsportnavn vant veien over svenskegrensa og til Kalvholmen Motorstadion, med forventninger om å se utøvere som Ole Christian Veiby, Simen Engsvik og Ole Henry Steinsholt høyt der oppe.

Men nordmannen som imponerte flest og kunne reise hjem igjen med best resultat i helgen er et heller mer ukjent navn for den gjennomsnittlige bilsportinteresserte. For 32-åringen Erlend Nonstad fra Sparbu mellom Verdal og Steinkjer, karret seg hele veien til A-finalen med to heatseire og en andreplass, og en heldig trekning opp til A-finalen.

– Karosseriet er egentlig oppbrukt, men motor og drivverk fungerte godt. Ikke lettkjørt, men effektiv, sier Nonstad om bilen han brukte for anledningen.

NGK-bilen sviktet

Men ikke nok med det - for med bunnsolid kjøring i god gammel bilcrossånd tok han skalpen på lynraske svensker i blodtrimmede doninger og kjørte inn til en særdeles imponerende andreplass.

– Dette var stort. Jeg stilte egentlig dårlig forberedt da bilen jeg tenkte å bruke sviktet meg lørdagen uka før. Så jeg dro frem denne Escorten jeg fikk på bud tidligere i år, og jobbet intenst frem mot avreise natt til fredag, sier Nonstad til Parc Fermé.

Han hadde åpenbart ingen tro på eget maskineri da han satte kursen sørover og over grensa. Men etter den første heatseieren så tente det seg et håp.

– Jeg fikk kjørt noen treningsrunder her hjemme, men skjønte vel først etter 1.omgang hvilke muligheter til resultat vi hadde. Karosseriet er egentlig oppbrukt, men motor og drivverk fungerte godt. Ikke lettkjørt, men effektiv. Vi møtte hard konkuranse i innledende heat, men klarte å direkte kvalifisere til A-finale. Det var langt over forventet, men veldig gøy, sier trønderen.

Se hele finaleopptrinnet her, og følg Erlend Nonstads vei til NGK-suksess!

Kaotisk finale

Finalen ble et salig kaos, spesielt i første sving. Erlend kom ut som andremann, og var involvert i hendelsen der Jim Jansson ble stående, før svensken etterhvert ble kraftig påkjørt og endte opp med en godt smadret bil.

Men Erlend tapte to plasseringer i hendelsen, og måtte slippe rallycrossprofilen Kevin Eriksson og Lei Karlsson foran seg. Patrik Adolfson var i en helt egen klasse for seg videre, mens Nonstad tok alternativsporet på første forsøk, etterfulgt av at Eriksson kom ut foran Nonstad etter alternativsporet.

Og det var her den store spenningen stod gjennom siste del av finalen, og inn mot siste runde var Nonstad fortsatt på tredjeplass. Men trønderen kom seg etterhvert forbi den profilerte rallycross-svensken med en halv runde igjen, og med det var tangeringen av Ole Henry Steinsholts 2. plass fra 2022 et faktum.

Samtidig erklærer Nonstad en egen liten bi-rekord i tangeringen.

– A-finalen ble kaotisk, men tross alt kom jeg som nummer to i mål, og beste norske resultat med bakhjulstrekk på NGK er stort. Det var 75 mil unna hjemme, men verdt turen. Så jeg må takke for all støtte hjemmefra. Det har vært motiverende, avslutter 32-åringen.

Blant øvrige norske finalister, så finner vi Jonas Spangen på en femteplass i B-finalen, som gir 10. plass totalt i løpet. Robin Hermansen og Simen Engsvik kom til C-finale og ble her henholdsvis nummer tre og seks, hvilket gir dem 13. og 16. plass. Én heatseier og to tredjeplasser til Ole Christian Veiby plasserte ham på en 19. plass, Ole Henry Steinsholt havnet på 25. plass, plassen foran Johan Kristoffersson.

Ellers er det også verdt å nevne at Timian Johan T. Hansen tok tre imponerende strake heatseire og kvalifiserte rett til A-finale i juniorklassen. Her ble det dessverre brutt løp og en femteplass, men likevel beste norske junior. Simen Moland-Rauken kom til B-finale og ble her nummer fire. 

Powered by Labrador CMS