Ex-verdensmesteren med skremmeskudd til konkurrentene før VM-comebacket i Höljes

Johan Kristoffersson mener han er en enda bedre fører nå enn da han dominerte rallycrossen.

Publisert

– Når Johan kommer med den fabrikkbygde Poloen, så blir det et helvete igjen, sa Oliver Solberg etter helgens All Star Magic Weekend-løp i Höljes, som på mange måter veivet i gang starten på den internasjonale rallycrossesongen.

Johan Kristoffersson. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

– Når Johan kommer med den fabrikkbygde Poloen, så blir det et helvete igjen, sa Oliver Solberg etter helgens All Star Magic Weekend-løp i Höljes, som på mange måter veivet i gang starten på den internasjonale rallycrossesongen.

VM begynner riktig nok ikke før over sommeren, også dette på samme arena i de svenske finnskoger. Og tilbake er også Johan Kristoffersson, mannen som vant 18 av 23 løp i de to sesongene han dominerte verdensmesterskapet fullstendig, i 2017 og 2018 med støtte fra Volkswagen Motorsport og Petter Solberg som sin nærmeste sparringspartner.

Flere har allerede delt ut VM-gullet i 2020 på forhånd, nå som Johan er tilbake - i samme bil, men driftet under privat paraply uten noen som helst backing fra fabrikkteamet.

– Spiller ingen rolle

Johan Kristoffersson i tet under den andre runden av RallyX Nordic i Höljes sist helg, her foran Oliver Solberg, Frasier McConnell og Robin Larsson. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

Samtidig har vel kanskje VM-feltet aldri vært mer revansjelystne på å slå tidenes mest suksessrike VM-fører i rallycross, nå som flere av VM-rivalene stiller med sterkere kort på hånden med større team og ett ekstra rallycrossår under beltet – mens Kristoffersson i fjor var opptatt med to helt andre grener, rally og baneracing.

Kristoffersson selv er rolig. Men oser av selvtillit. Han tar ingenting på forskudd, men vil heller ikke skru ned forventningene. Tvert imot.

– Jeg er en bedre fører nå enn jeg var da jeg vant VM i rallycross. Og det er ikke selve testingen og kjøringen på banen som avgjør hvor jeg ligger når sesongen starter. Det at jeg kjørte på Höljes nå, med en annen bil enn den jeg skal bruke, spiller ingen rolle, sier Kristoffersson til Parc Fermé.

Han mener det er helt andre ting enn det kjøretekniske han må komme «i shape» på, noe han også fikk erfare før forrige helgs løp i Höljes. Ikke bare kjørte han sin «hjemmelagde» Volkswagen Polo, men han måtte ta i helt andre tak enn hva han var vant til som fabrikkfører for Volkswagen.

– For teamet var det mest verdifullt bare å komme i konkurransemodus. Å komme igang med rallycrossformatet igjen. Det er mye nytt vi på starte på igjen. Så handler det om forberedelser. Jeg merket saker og ting i helgen jeg nå hadde gått glipp av, som jeg egentlig skulle ha gjort. Rallycross er spesielt. Det gjelder å treffe på alt, sier 31-åringen.

Små marginer

God stemning i Höljes-studioet, med Johan Kristoffersson, Oliver Solberg, programleder Molly Pettit, Kevin Eriksson og Niclas Grönholm. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

VM-dominansen for to og tre år siden var ikke tilfeldig, mener Johan, selv om alt framstod lekende lett. I Höljes sist helg var vi ikke i nærheten av å se den dominerende Kristoffersson vi er vant til, der han fikk knallhard kamp av flere konkurrenter - selv om det selvfølgelig ble innkassert en seier i tillegg til en andreplass.

– Rallycross er spesielt. Det gjelder å treffe på alt sammen. Det er enormt små marginer. Mange trodde jeg hadde store marginer i årene jeg vant VM. Det stemmer ikke. Nå i helgen fikk jeg kjenne på marginene i mot, men de var ikke store. Men store nok til at de ble vanskeligere for meg. Jeg hadde dårligere starter, jeg gjorde feil valg som gjorde at jeg havnet i trafikk, tok jokeren på feil sted og så videre. Jeg prøvde i 2018 å forklarer hvor små disse marginene er, men det var det ingen som trodde på, sier Kristoffersson.

Flyt framfor ytelse

Pappa Tommy Kristoffersson styrer skuta for sønnen Johan i år, som satser i VM med sitt familiedrevede KMS-team. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

Han gleder seg til å ta fatt på VM igjen. Selv om bilen han skal «ett hakk opp» med den fabrikkbygde bilen som først ble laget til Rally-VM. Likevel gjorde de store steg med deres egne bil, som skal kjøres av norske Sondre Evjen i europamesterskapet.

I motsetning til de fleste konkurrentene mener Johan dog at det ikke er den mest raskest bil som vinner i rallycross. Og at bilen han stiller med ikke automatisk gjør han til en vinner, resultat-CVen til tross.

– I rallycross er det jo mye som handler om å sette de beste startene. Der er den største forskjellen i rallycross kontra mange andre bilsportgrener. Vi så ii helgen at man ikke må ha best bil for å være best i rallycross. Det er så mye annet som spiller inn.

– Det handler om å ha en bil som gir best forutsetninger for å gjøre en god jobb, og i helgen merket jeg at man kommer langt med en bil som bare fungerer. Det er så himla stor fordel i rallycross bare å slippe unna tekniske problemer, at alt flyter og at du ikke har noen forstyrrelsesmomenter. I 2017 og 2018 var ett drivakselbrudd og to punkteringer det eneste jeg hadde, konkluderer 31-åringen.

Powered by Labrador CMS