Eyvind Brynildsen er i stand til å finne på mye ablegøyer, og nå vender han tilbake i en lynrask R5-bil for å utfordre gjengen han har vært ute en vinterdag mot før, bokstavelig talt.

Eyvind ble påmeldt i B-Zero – men kommer i Polo GTI R5

Numedalsrally samler et eldorado av rallyførere. Og for første gang på ett år er en av toppførerne i Norge tilbake igjen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det ble en spontan avslutning midtveis på fjorårets sesong i Rally-NM etter at Eyvind Brynildsen hadde vært med og preget mesterskapet de siste årene. En bensintank gått ut på dato, etterfulgt av lange Europeiske leveringsforsinkelser han ikke var alene om, gjorde at han både mistet sommerrundene, før han like gjerne solgte bilen ut av landet mens eurokursen fortsatt var god.

RALLY: Det ble en spontan avslutning midtveis på fjorårets sesong i Rally-NM etter at Eyvind Brynildsen hadde vært med og preget mesterskapet de siste årene. En bensintank gått ut på dato, etterfulgt av lange Europeiske leveringsforsinkelser han ikke var alene om, gjorde at han både mistet sommerrundene, før han like gjerne solgte bilen ut av landet mens eurokursen fortsatt var god.

Men lysten til å kjøre har alltid vært der. Derfor fikk norgesmesteren fra 2017 og 2019 på plass en avtale med svneske GK Door Team Sweden om å leie deres Volkswagen Polo GTI R5 til Numedalsrally denne helgen.

Det gjør at Brynildsen utgjør én av hele 15 biler i toppklassen i norsk rally, hvor det også kommer flere andre spennende og interessante navn.

– Etter at det ikke ble noe da bilen ble solgt i fjor, så har jeg prøvd å kjøpe en ny bil, sett om man kunne vært litt utenlands og hit og dit. Også har jeg fått fullt opp med å være med som reporter på Rally-EM det siste året, samtidig som noen nå har vært interessert i å være med og betale litt for moroa. Så jeg har også snakket med teamet om kjøp av bilen, men nå har vi fått leid den, sier Brynildsen til Parc Fermé.

Dette er bilen som Eyvind Brynildsen skal kjøre, en Volkswagen Polo GTI R5 fra svenske GK Door Team Sweden.

Henning Solberg-strategi

Denne uken har han gjennomført sin første test i bilen som blant mange rangeres som den klart beste bilen i sin kategori. Brynildsen forstår hva folk mener.

– Den skal jo brukes riktig og sånt, men et var en god bil, og jeg brukte ikke fryktelig lang tid på å kjøre og ha det moro igjen. Litt ratturst er det, men jeg får utnytte startposisjonen godt, sier Eyvind, som starter som nummer fire på veien på lørdag.

Han har ladet opp etter ekte suksessrik Henning Solberg-oppskrift, som han selv kaller det.

– Jeg har vært i Thailand i to uker og hvilt meg i form. Akkurat som Henning. Det har jo tydeligvis fungert for han i vinter, flirer den ekstroverte østfoldingen.

Utover det har 36-åringen faktisk to løp på baken de siste par månedene. På Lygnasætersprinten og Rally Finnskog stilte han opp i historisk klasse med en Ford Escort MK2. Det endte med en 2. plass i klassen på Hadeland, og en tur ute i grøfta på Finnskogen da servostyringen vant brytekampen mot østfoldingen. Ifølge ham selv.

Feil i påmeldingen

Han regner ikke med å henge i toppen, og har unnskyldningene klare dersom tidene ikke strekker til. Men han er ikke med bare for å leke. Han håper innerst inne at erfaringen fra mange års kjøring i toppen hjelper han opp på raskt topptempo.

– Men det er ingen hemmelighet at de andre har øvd mer. Med lite kjøretrening gjør man gjerne mange småfeil hele tiden fordi det ikke sitter i ifingrene. Jeg har ikke tenkt til å bli frakjørt, men jeg må nok innse at de andre er mer varme i trøya enn meg, sier Brynildsen.

Men det var noe med opptakten til dette løpet. Første bilmerket han stod påmeldt i var med en Toyota. Ryktene var allerede i gang med at Brynildsen blir den første nordmannen på starstreken i den splitter nye GR Yaris Rally2 som er lansert etter året.

Det hadde jo vært interessant å være fjerde bil ut på veien med denne doningen. Eller hva, Eyvind? Skjermbildet er hentet fra startlistene torsdag kveld.

Deretter stod han plutselig påmeldt i B-Zero-klassen. En skulle tro det var Brynildsen selv som hadde det litt ekstra gøy med påmeldingslistene når han nå har meldt sin ankomst tilbake i Rally-NM - for første gang på nøyaktig ett år.

– Nei, det var faktisk ikke det denne gangen. Det må være en feil i påmeldingsskjemaet til EQ Timing. Så det har ikke vært meningen å stå der med feil bil. Du ser jo at Anders Grøndal skal kjøre Fiesta Rally4, og Ola Jr. Nore kommer tydeligvis i en Ford Puma, sier Brynildsen.

Innholdsrik startliste

Som nevnt - startlistene, og toppklassen, inneholder mye spennende snacks. Som nevnt gjør Ola Jr. Nore sin debut i toppklassen med en innleid Skoda Fabia Rally2. Og «hele» Hvaal-slekta fra Larvik, og med Toten inkludert, er på plass med både egne biler og innleide biler. Rallycross-profil Jens Hvaal har kjørt mest i vinter med fetter Joachim sin Ford Fiesta R5. Men nå er Joachim friskmeldt etter en skulderskade, men både han og fetter Jens stiller nå i hver sin innleide Skoda fra JC Raceteknik.

Og som om ikke det var nok så er Joachims bror, tidligere rallycrossprofil Alexander, også på plass i brorens Fiesta. Og fra før er deres kusine Kristiane Hvaal Engh allerede etablert med egen bil i toppklassen, samme bil som er i fetternes eie.

Dette, og mye mer av spennende deltakelser, kommer senere når vi nærmer oss starten på årets siste NM-runde på snø.

Powered by Labrador CMS