Få kjører mer bil enn Marius (17) denne sesongen – denne helgen legger han en helt spesiell NM-kabal

Geografien og tidsskjemaene gjør at Marius Solberg Hansen kan delta i NM i både racing og rallycross denne helgen. Og han er attpåtil en vinnerkandidat i begge mesterskapene.

Publisert

Helt siden Marius Solberg Hansen (17) fra Holmestrand planla en sesong de visste ville bli av den ekstraordinære sorten, så har helgen 14.-15. august vært et eneste stort bry for tankene gjennom sesongen.

Marius Solberg Hansen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Helt siden Marius Solberg Hansen (17) fra Holmestrand planla en sesong de visste ville bli av den ekstraordinære sorten, så har helgen 14.-15. august vært et eneste stort bry for tankene gjennom sesongen.

For han har altså gått på en beintøff satsing i både Racing-NM og Rallycross-NM i tillegg til at han kjører ungdomsklassen i rally, og førstkommende helg kolliderer altså NM-runden på Rudskogen i racing med NM-runden i rallycross på Momarken.

Nå er det rallycross som står Solberg Hansens hjerte nærmest, men 2021 har vært et viktig år for å bygge opp kjøretrening og erfaring ved å gjennomføre så mye kjøring som mulig innenfor det budsjettet de har klart å stille til rådighet i år, i tillegg til at han attpåtil er helt i NM-toppen i begge grenene (GT4 i racing og Supernasjonal klasse 1 i rallycross, journ.anm.).

Nå har brikkene likevel falt på plass uten at det har vært de største omstillingene i tidsskjemaene. Men med drahjelp fra arrangører og forbund var det ikke heller mye som skulle til for at Solberg Hansen kunne rekke å stille til start i begge NM-rundene.

– Dette er veldig gøy at vi får til. Vi er jo litt overrasket, for vi hadde ikke trodd at de skulle legge så godt til rette for at vi får kjørt. Men det er mange som har vært positive til det vi har gjort i år og gitt oss skryt for at vi jobber såpass hardt for å få til denne satsingen. Så jeg håper jo at det blir lagt merke til det jeg har gjort, sier en stolt, men like fullt beskjeden Solberg Hansen til Parc Fermé.

Slik håndterte forbundet forespørselen

Seksjonslederne Vera Bakke Andresen og Helen Thorgersen i henholdsvis rallycross og racing er begge også tydelige på at de ser på 17-åringens opplegg med positive øyne, og at det i helgens tilfelle ikke var mange endringene som kreves for at han rekker alt av treninger og konkurransekjøring mellom baneanleggene som ligger en snau halvtime seg i mellom i Østfold-regionen.

– Vi har hatt løpende dialog med Solberg Hansen, som ønsket å få til å kjøre både racing og rallycross denne helgen, da han kjemper i toppen av begge mesterskapene. Vi har gjort det vi kan for å legge forholdene til rette, og vi fikk til en løsning med tidsskjemaene som gjør at Marius kan kjøre på både Rudskogen og Momarken. Dette uten at det har gått utover noen andre, sier seksjonslederne i en felles uttalelse til Parc Fermé.

LES OGSÅ: 16-årige Marius skal konkurrere i fire ulike grener og fem forskjellige mesterskap i år

Det er altså kombinasjonen av relativt passende tidsskjemaer og at hans individuelle ønske ikke skaper noen større påvirkning hos deltakere i andre klasser som gjør det mulig for ham å stille opp. Andresen og Thorgersen er utelukkende positive til utøvere som har mulighet til å satse i flere grener i norsk bilsport, og så ingen grunn til å stikke kjepper i hjulene når kabalen ikke var vanskeligere å legge opp i dette tilfellet.

– Vårt inntrykk er at de andre deltakerne er positive til dette, og synes det er like gøy som oss at Marius deltar i to grener. Skulle det dukke opp en liknende henvendelse i fremtiden, vil vi selvsagt se om det er mulig å få til en løsning som passer for alle da også, sier seksjonslederne.

Slik går kabalen opp

Marius Solberg Hansen med sin Honda Civic i GT4-klassen. (Foto: Marius Svingen / Racing-NM)

Dog er det mye som klaffer denne helgen for at Solberg Hansen får deltatt både på Momarken og Rudskogen. De to første finaleløpene i GT4 i Racing-NM blir kjørt såpass sent på lørdagen at han rekker unna tre omganger i Rallycross-NM, og noe av det samme opplegget er ventet søndag ved at fjerdeomgang og finaler i rallycross kan gjennomføres før han rekker tilbake til siste finaleløp i racing.

Eneste usikkerhetsmomentet er hvordan Solberg Hansen nå kan rekke over begge treningene som kjøres innenfor omtrent det samme tidsrommet om morgenen lørdag. Dersom han skal gjennomføre treningsrundene på Rudskogen på morgenen først, så må han få tillatelse til å kjøre sine treningsrunder på Momarken senere med de større klassene, noe det holdes fortløpende dialog om.

Likevel har Solberg Hansen og hans team alltid hatt en plan dersom en av grenene må ofres.

– Da hadde det nok blitt racingen. Der er vi såpass langt foran i NM akkurat nå at det da ikke er like viktig som rallycrossen, sier han.

Og hvor mye kjøretrening får han denne helgen? En rask kalkulering som Parc Fermé har gjort indikerer at han får rundt 240 kilometer med konkurransekjøring. Det tilsvarer to til tre hele NM-runder i rally, eller rundt 80 prosent av en VM-runde i rally.

Logisk nok gir racingen flere kilometer med fart. Cirka 220 av de beregnede kilomterne kommer fra trening, tidkjøring og finaler på Rudskogen under forutsetning av at han fullfører alt. Det samme i rallycrossen med tre treningsrunder, fire fulle omganger og én A-finale som gir cirka 20 kilometer totalt, altså snaue ti prosent av hva han får på Rudskogen.

Hyllet av rallycrossprofil

Den allsidige satsingen i år er blitt godt lagt merke til, og formålet med satsingen ser nå også ut til å betale seg. Han leder altså GT4-klassen soleklart i Racing-NM, og i Rallycross-VM har han en delt ledelse med Espen Isaksætre etter de to første rundene.

Mangeårig VM-fører i rallycross, Andreas Bakkerud har selv hyllet Solberg Hansens valg om å satse på både rally, rallycross og racing, der han selv har en allsidig filosofi innenfor det å trene på mange ulike grener - noe han selv skal bruke 2021.

– Det Bakkerud sa syns jeg var veldig kult. Man blir lagt merke til når du er mer i bredden og ikke bare i én gren. Jeg har alltid hatt troen på mye bilkjøring, og nå har jeg bevist at det også har hjulpet, sier unggutten.

– På hvilken måte har du utviklet deg etter all kjøretreningen du har hatt i år?

– Det er vanskelig å forklare, men du merker at du tør å bruke bilen mer ordentlig, at man tør å bremse litt senere og slik. Racingen har gjort at jeg har fått mye bedre flyt i kjøringen, og sammenliknet med første året mitt rallycross så gjør jeg mye mindre feil der nå, konkluderer han.

Höljes neste

Marius Solberg Hansen fra NM-runden i Skien i slutten av juli. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han vant NM-åpningen på Gardermoen, både i finalen og i poengene sammenlagt, og har også tatt flere seire og scoret jevnt over bedre med poeng enn resten av feltet i GT4-klassen i racing. I Bakkeløp-NM har han også muligheter til å kjempe om medalje, selv om han foreløpig er på femteplass sammenlagt. Men skulle det klaffe også der, så har Solberg Hansen altså muligheter til å ta medaljer i tre ulike mesterskap denne sesongen.

Likevel er han klar på at det er rallycross som er prioritet. 2021 legges pengene inn i allsidig bilkjøring, før målet er full EM-satsing i 2022. Da blir det ikke like mye tid og penger til å kjøre andre grener. Og sin første smak på EM-feltet vil han få i Höljes om en drøy uke.

– Jeg kan ikke være helt der og tenke at jeg skal kjempe om finale i Höljes. Da må jeg først se hvordan farten er. De russerne som kjører der er jo klin gærne også. Så jeg er spent på om jeg blir tatt igjen med en runde av dem. Hehe, neida. Jeg får prøve å gi dem konkurranse, og Skodaen som jeg skal kjøre der er veldig bra, så det er bare sjåføren det står på. Men det blir veldig tøft, sier han.

Powered by Labrador CMS