Saudi-Arabia Grand Prix ble et så dramatisk løp som mange kunne se for seg om ikke løpet skulle ende opp dørgende kjedelig.

Formel 1-sesongen med nytt klimaks i det evigvarende dramaet mellom Max og Lewis

Det skulle gå alt annet enn rolig for seg - nok en gang - mellom tittelrivalene i Formel 1 under Saudi-Arabia Grand Prix.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Spådommen før tidenes første løp på den helt nye banen i Jeddah var at det enten kunne bli et kjedelig og innholdsrikt løp uten særlig til forbikjøringer, eller et høydramatisk løp med kollisjoner som ville fremkalle både sikkerhetsbiler og rødflagg.

Og sistnevnte skjedde, opp til flere to ganger. Og begge rødflaggene skulle spille løpet et puss.

Det første kom som følge av at Mick Schumacher kjørte av etter ti runder og, hvorpå arrangøren etterhvert bestemte seg for å hive ut det røde flagget etter noen runder med sikkerhetsbil mens de fraktet vekk bilen og reparerte barrieren.

Ocon fikk pole position i ny restart

Som følge av spontane pitstop fra flere av førerne, der iblant leder Lewis Hamilton, fikk Max Verstappen ledelsen og fikk dermed stå i beste startposisjon da rødflagget var et faktum.

Her skulle imidlertid Hamilton ta starten før Verstappen svarte i første sving, krysset innersvingen inn i sving 2 og beholdt ledelsen mens Hamilton falt ned til andreplass. I mellomtiden hadde Esteban Ocon tatt seg opp og forbi Hamilton som følge av hendelsen foran.

Så ble det et nytt rødflagg etter en mindre massekrasj som gikk utover både Sergio Perez, Nikita Mazepin og George Russell. Og da startet diskusjonene på tvers av team og løpsledelse om hvordan plasseringen ved restarten skulle bli denne gangen. Konklusjonen ble å sende Esteban Ocon opp til pole mens Hamilton fikk andre startposisjon og Verstappen måtte ned fra tredje startposisjon.

Gamblet med medium dekk

Red Bull-føreren valgte imidlertid å bytte til medium gummiblanding mens Hamilton forble på de harde, for å ha bedre odds i starten.

Og det betalte seg på dette tidspunktet, for Verstappen hadde en god «launch» og kastet seg på innersvingen ved første mulighet. Men da Hamilton etterhvert fikk kjørt seg godt opp på Verstappen, og på runde 37 gjorde Hamilton sitt første ordentlige forsøk på Verstappen.

Her får Max Verstappen betalt for dekkstrategien ved å snike seg inn til en ledelse fra tredje startposisjon etter den andre omstarten.

Sistnevnte svarer med å bremse sent og bli såpass bred at han presser seg ut og blokkerer Hamiltons forbikjøringsforsøk. Verstappen blir senere bedt om å slippe Hamilton forbi seg, noe han tilsynelatende prøver å gjennomføre inn mot siste sving en stund senere.

Det ender med et sammenstøt der Hamilton kjører inn i bakenden på Verstappen og således skader deler av frontvingen sin. Begge får i midlertid fortsatt løpet, og etter ytterligere fem under gir Verstappen plass på nytt til å slippe han forbi seg.

Samtidig får han likevel utdelt en fem-sekunders tidsstraff, men i det Verstappen slipper Hamilton forbi, så tar han igjen og tar ledelsen ut av siste sving like vel. Hamilton kommer seg imidlertid enkelt forbi til slutt og tar hjem seieren til slutt på enkelt vis.

Her smeller det da Max Verstappen mente å slippe forbi Lewis Hamilton, uten at sistnevnte forstod hvorfor Red Bull-føreren slakket av farten på banens raskeste parti.

Full forvirring mellom førerne

Uansett, hendelsen der Hamilton kjører i Verstappen vil bli snakket om i lang tid framover, og selv fyrte de involverte ikke noe nevneverdig mer opp når de fikk muligheten til å forklare situasjonene med reporter David Coulthard etter målgang.

– Dette var innholdsrikt. Det var mye som skjedde, som jeg ikke er fullt enig i. Men sånn er det. Det er fortsatt en andre plass, sa Verstappen.

– Hvordan vil du forklare sammenstøtet med Hamilton fra din synsvinkel? spør Coulthard.

– Jeg roet ned så han kunne slippes forbi. Jeg la meg til høyre, men han ville ikke kjøre forbi. Så jeg forstår ikke hva som skjedde, svarer 24-åringen.

En godt utslitt Hamilton dukket etterhvert opp etter å ha satt seg ned for å hvile etter det som åpenbart var et beinhardt løp både fysisk og psykisk. Slik oppsummerte han både løpet og hendelsen med Verstappen.

– Det var tøft. Jeg prøvde å være rolig, men samtidig så tøff som jeg kunne. Jeg brukte all erfaring fra alle løp for å holde bilen på banen og holde det rent. Det var vanskelig.

Lewis Hamilton og Max Verstappen.

Det ble også dramatisk i kulissene i kampen om den siste pallplassen. Alpine-fører Esteban Ocon kjempet heroisk med det gode utgangspunktet han fikk ved å restarte løpet fra pole position. Valtteri Bottas hadde slitt lenge nok med å ligge i feltet etter å ha havnet i bakevja, men kom seg etterhvert opp i utfordrerposisjon på franskmannen.

Lenge så det ut til at Ocon skulle berge pallplassen, sin tredje for karrieren, men etter aller siste sving på den aller siste runden klarte Bottas å snike frontvingen sin foran og med det ta hjem en pallplass til slutt.

Uansett, slik resultatet endte så kom også scenarioet som man lett kunne se for seg før finaleløpet i Abu Dhabi neste helg. For med seier og raskeste runde til Hamilton og andreplass til Verstappen, så er de nå poenglikt før neste helg. Verstappen vil dog vinne VM ved poenglikhet på grunn av flere seire, så om en uke er det enkelt og greit første mann til mål som blir verdensmester.

Powered by Labrador CMS