Fra sterkt NM-gull i racing til tøffe finaledueller i rallycross

Det gikk 15 år og ny bilsportgren før bilsportveteranen Herbjørn Haug fikk smaken på nytt NM-gull. Men nå skal asfalt og forhjulsdrift byttes ut med grus og bakhjulsdrift.

Publisert

Friskusen fra Solør i Hedmark valgte i år å kombinere NM i rallycross og racing, og faktisk fikk han så smaken på Racing-NM i år at han stod over den andre NM-runden i rallycross for å prioritere racingen.

Herbjørn Haug, er sammen med kona Alina, etter at NM-gullet på Rudskogen var et faktum. (Foto: Marius Svingen / Racing-NM)

Friskusen fra Solør i Hedmark valgte i år å kombinere NM i rallycross og racing, og faktisk fikk han så smaken på Racing-NM i år at han stod over den andre NM-runden i rallycross for å prioritere racingen.

Og det var ikke så dumt. Etter at den 15. og siste finalen ble gjennomført på Rudskogen forrige helg, så er det altså klart at Haug kunne skaffe seg sin første NM-tittel på 15 år, og hans første i racingsammenheng. Han har kjørt GT5-klassen med en Chrysler Neon, en bil mange stiftet bekjentskap med på slutten av 90-tallet.

– Dette har vært en helt eventyrlig sesong, og jeg tror ikke det helt har gått opp for meg at jeg er norgesmester igjen. Jeg har kjørt billøp i 30 sesonger og har aldri opplevd maken. Det er nå 15 år siden forrige gang jeg kunne kalle meg norgesmester, så det gjorde godt å friske opp igjen tittelen nå, sa en tydelig fornøyd og rørt Haug etter at NM-tittelen var sikret forrige uke.

Kjemper for ny pallplass

Bilen eies egentlig av Hans Liheim, men Haug har fått disponere denne i NM år - og er naturlig nok svært takknemlig for at han har fått denne muligheten.

Samtidig er ikke Haug ferdig med rallycrossen. For selv om Rallycross-NM som mesterskap ikke fikk høyest prioritering av Haug i år, så er han klar på startstreken igjen når NM-finalen skal kjøres på Momarken denne helgen.

I rallycross kjører Haug en Mercedes-Benz, i en klasse som stort sett domineres av BMW M3 E30-biler, som topper de fire øverste klassene. I Supernasjonal klasse 4 kjempes det tett mellom Fredrik Ågedal og Hans-Jøran Østreng om NM-gullet.

– Det er virkelig kamp om pallplassene i rallycrossen, og Mercedesen er ikke riktig startrask nok slik regelverket er i dag, men målet foran helgen er selvfølgelig å sikre nok en pallplass i statistikken for 2019-sesongen, sier Haug, som endte på pallen på hjemmebane på Finnskogbanen i månedsskiftet august-september.

Gullkamp i alle klasser

Robin Bakke Andresen. (Foto: Rune Johannessen / Norges Bilsportforbund)

NM er på ingen måte avgjort i de andre klassene heller, selv om noen har staket ut en tydeligere kurs enn de i andre. I Supernasjonal klasse 1 leder Robin Bakke Andresen med syv poeng på Asgeir Taraldsen, mens Sivert Svardal er 13 poeng foran Daniel Holten i klasse 2. Der har også Fredrik Magnussen snusen på sølvmedalje, og kan i teorien også kjempe om gull.

I klasse 3 har Jørgen Syversen et overtak på 19 poeng på Simen Engsvik, mens Andreas Aarhaug og Joakim Vestli kjemper om bronsemedaljen. Dog er det verdt å nevne at det dårligste NM-løpet strykes (om du er disket i et løp, så teller løpet, journ.anm.), slik at den endelige poengberegningen teller for fullt etter at finalene er ferdigkjørt på Momarken på søndag.

Powered by Labrador CMS