Frykter for Rally Wales’ framtid etter FIA-nekt av etappe

Power Stage-konflikten mellom arrangøren og det internasjonale bilsportforbundet kan gå utover løpets eksistens, tror Autosport-kilde.

Publisert

Den anerkjente motorsportavisen har vært i kontakt med en tett kilde som kan melde om stor konflikt mellom arrangøren av Rally Wales og FIA etter at sistnevnte ikke ville godkjenne Power Stage-planen til løpet.

Great Orme-etappen inneholder spektakulære scener fra Irskesjøen, men FIA ønsker ikke at dette skal kjøres som Power Stage. (Foto: Red Bull Content Pool)
Great Orme-etappen inneholder spektakulære scener fra Irskesjøen, men FIA ønsker ikke at dette skal kjøres som Power Stage. (Foto: Red Bull Content Pool)

Den anerkjente motorsportavisen har vært i kontakt med en tett kilde som kan melde om stor konflikt mellom arrangøren av Rally Wales og FIA etter at sistnevnte ikke ville godkjenne Power Stage-planen til løpet.

Her var tanken at finaleetappen blant annet skulle gå langs Great Orme-halvøya utenfor Llandudno, som ville vært en ren asfaltprøve med spektakulære by- og kystomgivelser.

FIA har imidlertid sagt nei fordi denne etappen ikke representerer resten av løpet, selv om tanken var at dette skulle være en publikumsmagnet og en ekstra spesiell avslutning på løpet.

De henviser til sportsreglementets paragraf 13.3.1 hvor det er nedfelt at Power Stage skal representere resten av løpet hvis det skal være verdt fem ekstra poeng. Etappen rundt kysten er blitt tidligere kjørt i 2011 og 2015, samt under Cambrian Rally i 2013 og 2016.

Kan miste statstøtte

Regjeringen i Wales skal ha spyttet både penger og stor politisk innsats å få dette igjennom, og med et FIA-nei så kan dette gå utover den statlige støtten som løpet er avhengig av, ifølge Autosports kilde.

– Løpet er nå flyttet til begynnelsen av oktober hvor det er et stort potensial for bra vær, store folkemening og fantastiske TV-bilder. Arrangøren er klar over at Great Orme er helt annerledes enn resten av løpet, men problemet her ligger i et uklart reglement, sier kilden.

Som følge av FIA-nekten er også etappestrukturen og de første offentlige dokumentene for Rally Wales utsatt, da planen var disse skulle publsieres denne uka. Grunnen til bekymringen for Rally Wales sin framtid er at treårs-kontrakten som var signert utgår etter årets løp.

Teamsjef støtter Power Stage-ideen

Også en av teamsjefene reagerer på FIAs beslutning, samtidig som noen av førerne støtter forslaget. Men det bør ikke være noen tunge på vektskåla, mener teamsjefen.

Andreas Mikkelsen fra Great Orme-etappen i 2015. (Foto: Red Bull Content Pool)
Andreas Mikkelsen fra Great Orme-etappen i 2015. (Foto: Red Bull Content Pool)

– Jeg skjønner ikke problemet. Vi har muligheten til å gjøre noe eksepsjonelt, noe som virkelig bringer rally til folket og førerne «griner» etter dette. Førerne er profesjonelle og skal gjøre det de kan: Å kjøre dit kartleseren forteller dem hvor man skal kjøre, så kan arrangøren arrangere løp.

– Om dette ikke blir en realitet, så er det idiotisk avgjørelse av FIA og promotoren mister en enorm mulighet, sier teamsjefen.

FIAs rallysjef Yves Matton sitter stille i båten og sier svært lite etter bakgrunnen om hvorfor Power Stage-ideen utelukkes.

– Vi er diskusjon med arrangøren om etapperuta. Det er for tidlig å si noe mer for øyebikket, sier han til Autosport.

Powered by Labrador CMS