Gullhistorien som en bilsportverden ikke har sett maken til

13 mesterskapsgull og en haug med andre valører og enkeltseire. Slik har veien til internasjonal suksess vært for EVEN Management.

Publisert

Det eksisterer flere ulike former for konstellasjoner og samarbeid som satser på og investerer i bilsportutøvere verden over. Men da Andreas Mikkelsen «gikk tom» for penger i slutten av 2008, så skulle det være starten på en rekke av gullmedaljer gjennom 2010-tallet man ikke har sett andre steder.

Hele EVEN-gjengen samlet i forbindelse med Rally Sardinia. (Foto: @World/EVEN Management)

Det eksisterer flere ulike former for konstellasjoner og samarbeid som satser på og investerer i bilsportutøvere verden over. Men da Andreas Mikkelsen «gikk tom» for penger i slutten av 2008, så skulle det være starten på en rekke av gullmedaljer gjennom 2010-tallet man ikke har sett andre steder.

– Ok, jeg var først inne og banet litt vei kanskje, men da lærte man også hva som var riktig og feil med det man gjorde med meg, og hva som funker og ikke funker, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé, om den spede begynnelsen i 2009.

Andreas Mikkelsen jubler for sin første pallplass da han ble nummer to i Rally Sweden i 2014. (Foto: Simen Næss Hagen)

Alle som følger med på bilsport kan historien. I korte trekk; Mikkelsen manglet penger, ringte rallyildsjel Erik Veiby fra Kongsvinger for å høre om han ville legge noen millioner i en WRC-satsing. «Nei», svarte Veiby kvikt, samtidig som han hadde troen på Mikkelsen og responderte med at han skal få til en satsing hvis Andreas ville være med på Veiby-måten.

Eller «Kongsvinger-metoden» som Veiby selv har kalt det.

Med på lasset var også svenske Pontus Tidemand, kjent i lokalmiljøet fra crosskart og baneracing, og ikke minst som stesønn til Henning Solberg. Sammen skulle disse kjøre Subaru Cup i 2009. Altså starte på scratch, med «dårligere» biler på like vilkår med de andre.

Samtlige EVEN-ekvipasjer i forbindelse med Rally Spania i 2015. (Foto: @World)

LES OGSÅ: Hvor mye raskere er Andreas Mikkelsen enn oss i samme bil?

Så kan vi spole klokka åtte år frem. I mellomtiden har finnen Esapekka Lappi kommet inn, og det har også svenske Johan Kristoffersson og Eriks egen sønn Ole Christian Veiby. I 2013-sesongen satset også EVEN på racingfører Dennis Olsen, men dette samarbeidet opphørte senere og fokuset ble flyttet over på kun rally og rallycross.

Roy Snellingen, Bernt Kollevold og Erik Veiby. (Foto: Simen Næss Hagen)

Møtte Andreas som spebarn

Etter 2017-sesongen er fasiten altså 13 mesterskapsgull, nasjonalt og internasjonalt (se faktaboks), samt en rekke andre sterke medaljer.

PR-ansvarlig Tone N. Tonerud. (Foto: @World/EVEN Management)

Mesterskapsmedaljer for

EVEN Management

2009:

• Norgesmester, Gruppe N (Andreas Mikkelsen, rally)

2011:

• IRC-mester og italiensk mester (Andreas Mikkelsen, rally)

• Svensk mester (Pontus Tidemand, rally)

• Norgesmester 125cc (Ole Christian Veiby, crosskart)

2012:

• IRC-mester (Andreas Mikkelsen, rally)

• Finsk mester og sølv i det asiatiske mesterskapet (Esapekka Lappi, rally)

• Bronse, Junior-VM (Pontus Tidemand, rally)

• Bronse, NM (Ole Christian Veiby, crosskart)

2013:

• Juniorverdensmester (Pontus Tidemand, rally)

2014:

• Bronse, World Rally Championship (Andreas Mikkelsen, rally)

• Europeisk mester (Esapekka Lappi, rally)

• Svensk mester (Johan Kristoffersson, rallycross)

2015: • Bronse, World Rally Championship (Andreas Mikkelsen, rally)

• Asiatisk mester (Pontus Tidemand, rally)

• Sølv i Junior-VM og bronse i Rallycross-EM (Ole Christian Veiby, rally og rallycross)

• Bronse, World Rallycross Championship (Johan Kristoffersson, rallycross)

2016: • Bronse, World Rally Championship (Andreas Mikkelsen, rally)

• WRC 2-mester (Esapekka Lappi, rally)

• Sølv, World Rallycross Championship (Johan Kristoffersson, rallycross)

2017:

• Verdensmester, World Rallycross Championship (Johan Kristoffersson, rallycross)

• WRC 2-mester (Pontus Tidemand, rally)

Spesielt siden 2011 har det gått slag i slag og i 2017 kunne EVEN Management putte sin første offisielle verdensmester på CVen, i rallycrossfører Johan Kristoffersson.

– Vi står opp om morgenen for å skape verdensmestere i motorsport. Vi skal ikke drive med sponsing, men vi skal produsere mestere. Foruten det, så har jeg et stort hjerte for å jobbe med utvikling og unge utøvere.

Disse ordene tilhører sportssjef Roy Snellingen. Mannen mange forbinder med NTG og motocross, og mannen som har fulgt Andreas Mikkelsen helt siden han, bokstavelig talt, lå i ei vugge.

Snellingen var mannen som fostret opp Mikkelsen på crossykkelsetet etter en sterk lovnad til pappa Steinar på slutten av 80-tallet.

– Historien er lang, men her har du den. Første gang jeg reiste på et motorsportarrangement med Andreas, da var han en baby og hang i en krybbe foran meg på flyet over til California da jeg skulle kjøre cross. Jeg ble kjent med Andreas gjennom faren hans, som jeg fikk hjelp av da jeg var aktiv.

– Jeg husker jeg sa til Steinar mens jeg peker: Han der, når han blir stor, da skal jeg lære han å kjøre cross.

40,5 millioner i omsetning

For å gjøre den lange historien kort: Mikkelsens forhold til Snellingen via NTG gjorde at det etterhvert ble rallykjøring på Geilo som følge av en kneskade fra alpinsatsingen, og dette sendte Mikkelsen igjen hodestups inn i motorsport med fire hjul under seg.

Og denne kontakten resulterte blant annet i at Roy Snellingen nå er heltidsansatt i EVEN Management med det formålet han selv nevner; å skape verdensmestere.

Det er blitt investert millioner av kroner siden 2009. Det er ikke til å legge skjul på. Selv om Veiby notorisk ikke kommenterer innhold som har med konkrete tall og kroner å gjøre. Likevel er han ærlig på at det ikke er noe veldedighet han driver med.

Han har investert for å få noe igjen. Selv om han personlig har et stort, stort hjerte for rally og bilsport. Men Veiby vil skape noe. Ikke bare støtte.

I 2016 gjorde EVEN Management omsetningsrekord med hele 40,5 millioner kroner inn, ifølge offentlige regnskapstall. I 2017 er det dog ventet at dette tallet er lavere da Andreas Mikkelsen mistet jobben i Volkswagen. Hva Mikkelsen vil tjene i Hyundai kommenteres heller ikke. Men det er på det rene at EVEN Managements fem utøvere nå alle genererer penger inn.

Senest med Veibys sønn, Ole Christian, som nå har skrevet under fabrikkontrakt med Skoda - samme regla som Pontus Tidemand og Esapekka Lappi også har gjort. Nå er jo sistnevnte fullverdig fabrikkfører i teamet til Toyota.

– Jeg har ikke lyst til å spesifiere noen tall. Alle vet at rally er en dyr sport, så noe mer vil jeg ikke si. Men det er klart at Ole Christian har nå en kontrakt som innebærer lønn og bonuser som vanlig, sier Erik Veiby til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Slik har motorsporten gått fra lek og moro til blodig alvor på seks år

LES OGSÅ: Skoda Motorsport signerer nye førere – deriblant en nordmann

Investerer i mer kjøring

I kontrakten skal Ole kjøre x-antall løp, men ikke nødvendigvis samtlige 13 runder på kalenderen. Og selv om pappa Veiby nå kunne sittet å vente på at investeringene skal gå i null og i pluss, så er han ikke «fornøyd». Han vil hente mer der det er mulig å hente mer.

– Vi har ingen investeringsplaner for neste år, sier Veiby, på spørsmål om det er aktuelt å satse på nye, yngre førere nå som det er «mission accomplished» i form av at samtlige førere har signert innbringende kontrakter.

– Det vi hele tiden jobber med, noe vi har gjort fram til nå, det er at vi evaluerer hver fører og ser hvor vi kan trykke på litt for å skaffe en raskere utvikling. Vi kjørte Lappi privat i Monte Carlo for to år siden, vi kjørte Pontus et par løp privat i 2017 og det vil vi nok gjøre med Ole i 2018. Grunnen til det er at vi vil spisse formen deres enda mer, sier investoren og manageren.

I selskapet har han selv 75 prosent eierandel. Resten er fordelt på partner Einar Staff (10%), Roy Snellingen (10%) og Bernt Kollevold (5%).

Veiby er en mann av få ord når det kommer til å ta til seg skryt. Han vet han ikke er alene om jobben, selv om han er hodet bak satsingen hvor fire investorer startet noe i tro på noe stort. I dag har han skapt arbeidsplasser så vel som sportslig suksess.

Trioen utenfor startlistene

Og det er de ansatte uten kjøredress han vil trekke vel så godt fram. De som jobber i skyggen, eller på gulvet om du vil, som ikke får spalteplassen som de aktive utøverne får i form av sterke resultater og generelt stor interesse blant publikum.

– Disse resultatene kunne vi aldri klart å levere uten Roy, Bernt og Tone. Det er disse tre som er hverdagen i EVEN, sier Erik.

Og da snakker vi altså om nevnte Snellingen, Bernt Kollevold og Tone N. Tonerud. Kollevold har jobbet tett sportslig spesielt med Mikkelsen og Veiby, og Tone har det overordnede ansvaret for medier og kommunikasjon inn og ut av selskapet.

For henne er det betyr det mye å kunne ta del i EVEN-satsingen for å bidra til oppmerksomhet og samtidig ta av seg mediehenvendelser i både rolige og hektiske dager. Mediehåndtering og kommunikasjon utad er også noe Veiby bevisst tar seriøst i hele prosjektet som managementet er tuftet på.

- Jeg syns det er veldig sprekt at EVEN har valgt å satse på området PR og media også, og ikke bare det sportslige. Ideen er at en verdensmester skal være best på alle områder, også dette. Det er både spennende og utrolig gøy å få være med på denne reisen. Og når både utøvere og management er profesjonelle til fingerspissene, da blir det selvsagt et veldig inspirerende og givende miljø og jobbe i, sier Tonerud til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Derfor nekter «Even» å betale førerne sine inn i et WRC-sete

LES OGSÅ: Nå «frykter» han for konkurransen fra sin egen undersått

En takknemlig Kollevold

I tospann med Snellingen har også Bernt Kollevold særdeles viktige oppgaver som han er svært takknemlig over å kunne håndtere. Det begynte i det rolige som «gravel crew» i 2011 og 2012, før det fra 2014 ble jobbing på heltid.

Rallybutikken han er kjent for, Kollevold Rally Import, den ser han nesten ikke til lengre selv om «sjappa» ligger mer eller mindre vegg i vegg med der han er bosatt på Lierskogen utenfor Drammen.

Mens Snellingen sitter på den generelle toppidrettskompetansen, tar Bernt seg mye av faglig innhold og analyse som er direkte rallyrelevant etter snart 40 år i dette gamet. Og utviklingen er ikke tilfeldig. Det skal være rom for å gi ærlige tilbakemeldinger.

– Det er en veldig fin gjeng, altså, og vi har det utrolig gøy sammen. Men samtidig så er vi ikke redde for å si ifra hvis for eksempel Andreas gjør noe feil eller for dårlig. Vi er ikke noe ja-mennesker rundt utøverne. I sportsmøtene etter hvert løp hvor vi oppsummerer alt som har skjedd, så er det skikkelig takhøyde. Da skal alt på bordet, sier Kollevold.

For han betyr det ekstra mye å jobbe tett på Mikkelsen, også litt fordi det var Bernt sin oppgave å «fostre opp» Anders Jæger som kartleser fra og med 2014-sesongen.

– Jeg tenker bare videre, egentlig. Jeg er så sulten på den neste tittelen. Den store tittelen. Alt det andre blir på mange måter veier til det målet.

– Da tenker du på VM-gull til Andreas?

– Det er det som driver meg. Vi får til mye bra underveis, men den tanken gir meg enorm motivasjon og drivkraft. Det er ikke så ofte jeg reflekterer over disse tingene, men når jeg gjør det, så tenker jeg tilbake på de finske stjernene som var helt fjernt for oss før i tiden. Det var store stjerner, og nå jobber jeg midt oppi dette sirkuset selv. Det er litt surrealistisk, innrømmer Kollevold.

LES OGSÅ: Ofrer gullkampen i NM for å hjelpe Mikkelsen i VM

 

Bernt Kollevold. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS