Her er våre beste tips til hva du bør gjøre på Nürburgring

Parc Fermé besøkte de norske førerne i sesongåpningen av det tyske langdistansemesterskapet (VLN), og her er vår guide til deg som bør gjøre akkurat det samme, i stigende rekkefølge ettersom hvor tjukk lommeboka di er.

Publisert

Gå til karusellen

Gå til karusellen

Koster deg ikke ei krone, men derimot kalorier, dersom du vil bivåne den mest ikoniske svingen av denne banen. Selv har vi parkert ved Brünnchen og gått den drøye tre kilometer lange stien i skogen langs banen - mot kjøreretningen. Dette var som akkreditert presse, og vi er usikker på om du som ordinær tilskuer slipper inn akkurat der vi gikk.

Alternativet er, ut ifra kartbeskrivelser, å parkerere ved Hohe Acht Wanderparkplatz og gå stiene opp mot Hohe Acht, som er toppen på oversiden av karusellen, for så å følge banen nedover i motsatt retning. Vi har dog ingen garantier på hvor langt, bratt og ulent det måtte være, annet enn at det i teorien gjør at du kommer deg til mange fleksible steder rundt karusellen.

Pris: 300-700 kalorier

Bli kjent i lokalsamfunnet

Nürburg lever på banens attraktivitet og rykte, og utover dette er dette lille stedet nesten som en spøkelsesby å regne, hvis vi skal overdrive litt. Samtidig er det dette som gjør hele lokalsamfunnet til et fascinerende sted, med tanke på hvor stor Nordsløyfa faktisk er, både bokstavelig talt og i status. Hele tre kirkesamfunn/landsbyer omringes av motorbanen, og med leiebil er det bare å frakte seg selv på kryss og tvers for å se ulike steder av banen, vel vitende om at du faktisk befinner deg «inni» banen. En liten stopp i Adenau for å handle mat, drikke, godis, suvernirer og sprit og se om førerne planter bilen i brua over Ex-Mühle, er et godt tips om du ferdes i retning nord. Ifølge Wikipedia er det ikke mer enn 176 innbyggere pluss-minus i Nürburg, så de du møter på har mest sannsynlig samme ærend som deg selv.

Har du først tatt deg til Adenau, så funker det fint å ta bakveien mot Brünnchen (bildet over) og Pflanzgarten. Publikumsvennlige steder, der sistnevnte faktisk kan by på banens eneste hopp eller hjulløft, alt avhengig av kvalitet på doning, fart og grad av hjernedød til mannen bak spakene.

Pris: Inntil et par liter drivstoff, og evt 5-10 euro på dagligvaresjappa

Spis på Pistenklause

Kaloriene som forsvant på vei til karusellen må erstattes, og uten unntak er det Pistenklause som gjelder når både fast og flytende føde skal inntas. Stedet ligger bare et steinkast fra der Nordsløyfa og GP-banen møtes, i det som kan kalles sentrum av Nürburg. Parc Fermés representant kan med god samvittighet og klar tale gå god for restaurantens utgave av Pasta Carbonara, mest fordi undertegnede egentlig ikke har tatt seg bryet med å prøve noe særlig annet. Kvaliteten på carbonaraen setter mer enn godt nok punktum på dagens gjøremål for undertegnede sin del.

Virkeligheten skal dog ha det til, med tanke på vitnebeskrivelser fra resten av klientellet, at biffen er av meget høy klasse - og vi kan også bekrefte at en kald Bitburger (lokal øl), «kleines» eller halvliter, ikke er å forakte. Uansett, du skal være bra mett/full før regninga er noe å få hakeslepp av. Mer kan sies om menyen, men det er like mye verdt å nevnte at Pistenklause i praksis er et fantastisk Nürburgring-museum nærmest, hvor de aller største profilene gjennom tidende som har besøkt Ringen har spist og etterlat seg både autografer, bilder og suvernier. Alene verdt et besøk.

Slik, det var den velfortjente reklamen om Pistenklause for denne gang.

Pris: 20-25 euro (inkluderer middag, dessert og minst to øl)

Overnatt på Lindner Congress & Motorsport Hotel

Før Parc Fermé skrev denne artikkelen, hadde undertegnede besøkt Nürburgring ved én anledning tidligere, på en reportasjetur for å skrive om det helnorske teamet Møller Bil Motorsport i 2015. Deres faste hotell, Hotel Zür Burg, var denne gang fullbooket for Parc Fermé del, slik at vi måtte se oss om etter et annet sted. Valget falt på Lindner Congress & Motorsport Hotel, et mislykket steinkast fra GP-banen, mest på grunn av tilgjengeligheten egentlig. Prisen er ikke noe å rope hurra over, med 1500 kroner natta (sen bestilling, skal sies), men vi drister oss til å si at man får en viss valuta for penga når man med bilsportinteressen i behold ser hvor gjennomført dette hotellet her.

God beliggenhet (midt på banen) og høy frokostklasse, og et utsmykket hotell av ypperste bil-kunst - enten være seg GT3-biler eller historiske racingbiler, gjør at totalopplevelsen blir litt annerledes enn et vanlig hotell. Spa og treningsrom står også på ordrekvitteringen, etter vår mening en selvfølge ut ifra prisen som kreves. Det er også mulig å kjøpe seg noen virtuelle runder på Ringen på simracing-boothen som står i resepsjonen, og hotellet byr også på løssluppen partyfaktor med kombinasjonen bredt, flytende utvalg i baren sammen med eget kasino-rom.

Pris: 1500 kr natta (Inkl. frokost, nett og velvære. Eksl. høyhastighetsinternett og sjetonger til kasinoen)

Kjør sjøl - for pokker!

Dette er det eneste avsnittet i artikkelen hvor vi selv ikke har gjennomført det vi anbefaler. Utelukkende fordi forsikringsdepositumet for å leie bil her ute er så stor at kredittkortet ikke har kapasitet til å reserve det beløpet. Ei hadde vi heller neppe tatt risikoen om vi hadde hatt mulighet.

Men Nürburgring tilbyr noe du ikke får helt uten videre om du besøker et rallyløp eller rallycrossløp, og hvertfall ikke i et Formel 1-løp.

Hvis du er sugen på opplevelser, og kan ta deg råd til det, så anbefaler vi å parkere bilen du har med deg og leie seg en egen Ring-bil som flere private selskaper tilbyr her. Da får du selv muligheten til oppleve Eifel-distriktets største hovedattraksjon, med over to mil og nærmere 100 svinger (fra 84 til 170, dersom strides de lærde hva det offisielle tallet er). Vær proff for én dag, ikke lek mer proff enn du egentlig er, men for alle som liker å tråkke litt på gasspedalen og kjenne litt på G-kreftene uten fare for å miste førerkortet, så finnes det få bedre ultimate kjøreopplevelser enn hva du får her. Men som Atle Gulbrandsen sa til Henrik Elvestad da komikeren skulle prøve seg på banen i et TV-innslag (se over): Du skal ha respekt for banen, hvis ikke så biter den tilbake.

Pris: 199 Euro for to runder i Renault Clio RS (Egenandel på 4500 euro ved skade. Kilde: rentracecar.de)

Bonus: Følg de norske Nordsløyfe-ekspertene

Vi runner av med noe som i praksis er gratis. For den beste timingen for totalopplevelsen, det er å reise til Nürburgring når det er VLN-løp (turistkjøringen åpner som regel dagen etter), for her er flere norske førere med. Det helnorske teamet Møller Bil Motorsport (bildet) er representert ved Håkon Schjærin, Kenneth Østvold, Atle Gulbrandsen og Anders Lindstad, Christian Krognes har den uoffisielle banerekorden og er egentlig den aller største favoritten i toppklassen GT3 hva gjelder enkeltprestasjon, vi har Oskar Sandberg som har gjort Nürburgring til sin hjemmebane da han har bosatt seg ikke altfor langt unna og gjør dette på heltid, og vi har også private innslag av Runar Vatne og Christian Bjørn-Hansen som deler en Porsche Cayman GT4. 

Så det er bare å sjekke terminlister, huke av i kalenderen, møte opp, ha en fantastisk opplevelse og mest sannsynlig være vitne til sterke norske prestasjoner på verdens lengste, tøffeste og farligste racingbane.

Pris: Ubetalelig

Powered by Labrador CMS